پروژه‌ی خانه‌های کوچه زندگی، اثر احسان حسینی، الهام گرامی‌زاده‌نائینی
جمع‌سپاری پروژه‌های معماری: راه‌حل مشترک صنعت آی تی و ساختمان جهت اشتغال جوانان فاطمه صادقی، مجموعه‌ی رستارک

پروژه‌ی نکسا34، اثر علی اندجی

پروژه‌ی نکسا34، رتبه‌ی چهارم سومین رقابت معماری نکسا

ایده‌ی پروژه

ایده‌ی اصلی این طرح ایجاد فضای باز با کیفیت که یکی از نکات چالش‌برانگیز طراحی مجتمع‌های مسکونی چندین طبقه می‌باشد، بوده است. کیفیت فضای باز (حیاط یا تراس) دارای چندین مولفه است. اولین مولفه مساحت و ابعاد تراس می‌باشد و دومین آن‌ها میزان سبزینگی است. در این طرح هر آپارتمان حداقل یک تراس مربعی شکل با قابلیت قرارگیری یک میز چهارنفره و همچنین فضای سبز نهادینه شده و دارای عمق کافی می‌باشد.
مولفه‌ی دوم که در واقع تفاوت بین حیاط و تراس می‌باشد ارتفاع فضای باز است. حیاط اصولاً سقف ندارد ولی تراس، سقفی معمولاً در ارتفاع یک طبقه بالاتر از خود دارد. برای افزایش کیفیت و کارایی فضاهای باز این پروژه بیش از نیمی از تراس‌ها بدون سقف و یا با سقفی در ارتفاع بالاتر از 6 متر طراحی شده‌اند. مولفه‌ی چهارم جریان داشتن هوا در فضای باز است. معمولاً تراس‌ها دو ضلع عمود بر هم باز ندارند ولی در این پروژه تقریباً یک سوم آپارتمان‌ها دارای حیاطی با دو ضلع باز روبروی هم هستند که این باعث به وجود آمدن جریان هوا در در جهت عمود بر ساختمان می گردد.
استقرار تعدادی از حیاط‌ها در کنار نمای جانبی پروژه و همچنین طراحی قطعات آجری مانند و یک سیستم ساخت ویژه باعث شده است نمای سوم پروژه به شکلی متفاوت از آنچه در شهر می‌بینیم باشد که در طبقات بالایی در حالی که نور خورشید را از خود عبور می‌دهد، دید و اشراف به همسایه‌های جانبی را مسدود کرده است.

معماری معاصر جهان: مسکونی

_______________________________________

نام طراح اصلی: علی اندجی گرمارودی

دفتر-شرکت: طراحان کالبدی معاصر

 همکاران طراحی: محمد جواد سعیدی، سینا شاه حسینی، سمیرا قاسمی، درسا شاپوری، مهرنوش کیا، آوا مظفری نژاد، نگار رشید، امیر همایونی فر، نازنین گنجه زاده، شایان ابراهیمی

گروه سازه: شرکت خاک سنگ سازه به مدیریت علیرضا جلیلوند

گروه تاسیسات مکانیکی و الکتریکی: هادی مینایی

گرافیک: مهرنوش کیا، درسا شاپوری، نگار رشید

انیمیشن: سینا شاه حسینی

تصاویر سه بعدی: حسام شیری، درسا شاپوری

منتشر شده در : جمعه, 21 آگوست, 2020دسته بندی: مسکونی, آپارتمانی, کانسپتبرچسب‌ها: ,