برج باغ، اثر محسن زیبارفتار
بنای نمازخانه و اجرای مراسم مذهبی پارک کوهستانی صفه‌ی اصفهان اثر حامد فتوت

پاویون ایران در اکسپوی 2015 میلان، اثر ندا اکبری

بهترین دستاورد چنین اتفاقی برای ایران می‌تواند ایجاد تصویری از یک کشور تاریخی باشد که در گذر سال‌ها، همیشه به دغدغه‌های انسانی و جهانی پاسخی نو‌آورانه و منحصر‌به‌فرد داده است و امروز نیز کشوری پیشرفته در زمینه های مختلف فناوری و با همان روح تاریخی خود در پی تعالی بشر و حفظ سیاره‌ی زمین برای همه‌ی انسان‌ها می‌باشد. رویکرد این پروژه فاصله گرفتن از تعریف ایران در چارچوب یک نمایش تاریخی صرف و اهداف کوتاه‌مدت فرهنگی و اقتصادی است. این بار بازدید کننده به قلب یک تجربه‌ی ساده فرستاده می‌شود، زمانی که عطار پیر ایرانی او، چند سؤال ساده می‌پرسد و به او از به تعادل رساندن جسمش با خوراکی‌های رنگارنگی می‌گوید که هر‌یک شخصیتی همسو یا در تضاد با طبیعت او دارند و معماری‌ای که از درون همین بینش می‌روید، با همه‌ی ساکنین این سیاره دوست است و به تعادل زیست انسان می‌اندیشد؛ تعادلی برای زمین. به همین منظور، فضایی به مساحت تقریبی 50 متر‌مربع که قلب پروژه و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد برای بازدید‌کننده می‌باشد، در نظر گرفته شده است. کف متحرک این اتاق، بازدید کننده را به مرکز مکعبی می‌برد که از تنیده شدن تار و پودی با یک الگوی ایرانی خلق شده است و گره‌های این فرش سه‌بعدی، عصاره‌ی گُل‌های فرش ایرانی است؛ همان راز‌های تعادل جسم.
نور روز از میان این شیشه‌های پر از اسانس، این فضا را با رنگ‌های مختلف روشن می‌کند؛ مثل نوری که از پس شیشه‌های رنگی به کف خانه‌های قدیمی ایران می‌افتد. در شب هم این شیشه‌ها که با کالکتور‌های خورشیدی، الکتریسیته ذخیره کرده‌اند، مانند تجمعی از احجام نورانی بر فراز گندمزار پاویون ایران می‌درخشد. بام پاویون ایران گندمزاری است که در تمام زمان فعالیت اکسپو، یک فضای عمومی باز برای انجام فعالیت‌های جمعی و استراحت بازدید کنندگان، به دور از شلوغی مجموعه‌ی اکسپو می‌باشد.
با توجه به تم این دوره‌ی اکسپو ــ تغذیه‌ی زمین، انرژی برای زندگی ــ بینش اعتدال‌محور پاویون ایران بدون بتن‌ریزی و با بازیافت یا باز‌استفاده‌ی حداکثری از تمام مصالح به کار رفته صورت گرفته است. مکعب اعتدال به صورت پیش‌ساخته در میلان نصب می‌شود و پس از اتمام اکسپو، دوباره جمع‌آوری شده و با مونتاژ مجدد در ایران، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. پوشش داخلی دیواره‌های پروژه که از الیاف گیاهی است، در پایان به خوراک دام‌های ایتالیایی بدل می‌شود و مهم‌تر از همه، ساختار تمام فضاهای بسته‌ی پاویون که از کانتینر‌های حمل ونقل دریایی است، پس از اتمام کاربری به صورت کامل بازیافت می‌شوند.

معماری معاصر 

___________________________________

طراحان: ندا اکبری، احسان دربندی، فازاد استودیو، مهندسین مشاور ارگ بم کرمان، علیرضا امتیاز، فروزان شاماسب‌لو، علی حاجی‌نقیون
همکاران طراحی: کاوه بذرافکن، ژوبین خبازی، محسن ناژداکی
مدیر پروژه: شهاب‌الدین ارفعی
مشاور محلی: مشاور معماری استودیو ATI ایتالیا
تصاویر سه‌بعدی: سینا کیوان، پژمان طیبی، مهیار غلامی، سعید فهیم‌پور، فرهنگ ملک
محل پروژه: میلان، ایتالیا
سطح زیربنا: 2000 متر‌مربع
پست الکترونیک: fazadstudio@gmail.com
سایت: www.nedaakbari.com

منتشر شده در : دوشنبه, 21 ژانویه, 2019دسته بندی: تجاری تفریحی, کانسپتبرچسب‌ها: , ,