The residential complex Royaye Sepid, Architecture office design and page construction
مدرسه کپری روستای چاه‌سادات هناران، اثر مهندسان مشاور عمارت خورشید

ویلا جلال آباد، اثر  احسان محمدی، علی بصیری، محسن جعفری، گروه معماری حجم سبز

فرایند شکل گیری طرح
پروژه ويلاي جلال آباد، در باغي واقع درجلال آباد درچه اصفهان واقع شده است .زير بناي پروژه 143 مترمربع در يک طبقه است. ساختمان براي استفاده خانواده مهندس ماني طراحي شده که البته اغلب به صورت دسته جمعي و مقطعي از ويلا استفاده خواهند کرد.
سياست هاي اصلي پروژه شامل استفاده از فناوري و مصالح ساده، بومي و در دسترس براي ساخت و استفاده حداکثري از سامانه‌هاي غيرفعال انرژي و حفظ آن بوده است. گشايش فضايي و ايجاد فضاي نيمه‌باز، ايجاد حداکثر ديد به باغ و سايه روي سطوح شفاف جزء ايده‌هاي اصلي ديگر پروژه محسوب مي‌گردد.
اولين نکته براي طراحي پايدار دخل و تصرف حداقلي در زمين‌هاي طبيعي است. پروژه داراي فونداسيوني براي يک ويلاي دوطبقه بود.که ساخت اين ساختمان به دليل تعداد طبقات و مشکلات ديگر از سال 89 منتفي شده بود. با توجه به درختان و باغ موجود سعي شد که براي جلوگيري از تخريب فضاي سبز سايت ساختمان را روي فونداسيون قبلي بنا کنيم. ويلا با درخواست کارفرما به صورت فضاي يک پارچه براي استفاده تعداد بيشتر به صورت همزمان طراحي شد.
از مهترین دغدغه‌ها در ایجاد گشودگی‌ها به دست آوردن دیدهای وسیع به باغ از یک طرف و حذف گشودگی‌های غیر ضروری برای صرفه جویی در مصرف انرژی از طرف دیگر بوده است. جهت تامين بيشترين ديد و در عين حال کمترين تابش در روزهاي گرم، سايه‌باني در قسمت طولي ساختمان ايجاد شد که اين فضاي نيمه‌باز به ايوان دلپذيري رو به باغ تبديل گرديد.
ایوان همواره یکی از فضاهای فعال در معماری ایران است. این فضاهای نیمه باز از لحاظ کیفیت، فضایی بسیار غنی است و می تواند به عنوان امتداد فضای داخلی کار کرده و متراژ ساختمان را کاهش دهد. همچنین این سایه‌بان‌ها از تابش مستقیم آفتاب به درون فضاها جلوگیری می کند و به عنوان یک تکنیک اقلیمی عمل می کند. با اضافه شدن استخر مقابل ایوان و بادگیر و حوضخانه در سمت شمال پروژه تمامی تکنیک‌های سنتی اقلیمی به صورت یکپارچه عمل می کند.
ساختمان داراي بادگيري است که دو کاربرد همزمان دارد هم ارتفاع قرارگيري منبع آب را تامين مي‌کند و هم با جزئياتي که براي آن در نظر گرفته شده تهويه طبيعي ساختمان را در فصول گرم بهبود مي بخشد. بادگير به گونه‌اي قرار گرفته است که ورودي باد به سمت جهت باد مناسب قرار گيرد هوا پس از ورود از روي حوضچه‌اي که بر روي سقف فضاهاي خدماتي قرار گرفته است عبور مي‌کند و از راه دريچه‌اي که در نظر گرفته شده تهويه‌اي طبيعي براي ساختمان فراهم مي‌کند. بادگیر از نوع یک طرفه با توجه به جهت باد مطلوب در نظر گرفته شد و ارتفاع آن برای مکش بهتر باد و تخلیه مؤثر، 7 متر ساخته شد. استفاده از انواع توری بر روی دریچه های بادگیر، نوعی فیلتر آلودگی هوا را تأمین کرده است.

تکنولوژی ساخت
در انتخاب مصالح در عين استفاده از آجر به عنوان مصالح بومي عايق حرارتي پوسته‌هاي ساختمان نيز رعايت شده‌است. ديوارها به صورت دو پوسته آجري در داخل و خارج و يک لايه عايق وسط طراحي شده که هر دو پوسته داخلي و خارجي به عنوان سطح نهايي عمل مي‌کنند.
استفاده از مصالح بومي و سنتي در يک طراحي مدرن، به کارگيري استادکاران خبره و قديمي در يک ساختار به روز شده، جاري شدن راهکارهاي اقليمي معماري سنتي و ترکيب آن به تکنيک‌هاي انرژي کاراي مدرن، استفاده از اسکيماهاي مثبت جمعي در طراحي فضاها در يک ترکيب کاملا مدرن همگي باعث شده‌است مرزي با عنوان سنت و مدرنيته در اين پروژه خود را نشان ندهد. در واقع سعي شده‌است در اين معماري از هر گونه بیهودگی پرهیز شود.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد:
مسکونی

 ________________________________________ 

نام پروژه/ عملکرد: ویلا جلال آباد
شرکت/ دفتر طراحی: گروه معماری حجم سبز
معماران اصلی: احسان محمدی، علی بصیری، محسن جعفری
همکاران طراحی: سعیده هاشم زاده، مسعود قاسمی
نوع تاسیسات/نوع سازه: اسپیلیت/سازه اسکلت بتنی
آدرس پروژه: اصفهان، شهر درچه
مساحت/زیر بنا: 2400 متر مربع زمین و 143 متر مربع زیربنا
کارفرما: مهندس احسان مانی و شرکاء
تاریخ شروع/تاریخ پایان ساخت: 1396 تا 1397
عکاسی پروژه: فرشید نصرآبادی
وبسایت: www.greenvolumegroup.com
ایمیل شرکت: 
info@greenvolumegroup.com