ویلای خانوادگی مزرعه‌ی نمونه دفتر معماری رازان نیشابور
آزمایشگـاه­‌های تخصّصی هوا­ـ‌فضـا

ویلای کلاردشت
معماری از ترانه اکرمی (مهندسان مشاور ساختار جاوید یسنا)
کلاردشت، 1391

بنا در4 طبقه با زیر بنای 700 مترمربع واقع در منطقه‌ی گرکپس کلاردشت برای یک خانواده‌ی چهارنفری طراحی شده و هدف اصلی، خلق فضایی پویا و مدرن، هماهنگ با نیازهای خانواده بود. کانسپت اصلی بنا تنها به یک ویلای ساده خلاصه نمی‌شود، بلکه منظور آفریدن ساختمانی بود شاخص به همراه ویژگی‌های خاص در منطقه، که با ایجاد سقفی عظیم و بتنی با یک طرف شیب، خود‌نمایی می‌کند. حجم بتنی به همراه پوشش آجرنمای سرخ و سیمان ابزارخورده‌ی کرم‌رنگ در منطقه‌ی سرسبز گرکپس این بنا را برجسته و متمایز کرده و حجم دلنشینی پدید آورده است. این ساختمان به منظور دستیابی به بهترین دیدها به سمت مناظر زیبا و بدیع تراس‌بندی شده است.
سازه، بدون تظاهر، از فرم تبعیت کرده و این هماهنگی نوعی حس همراهی و صمیمیت بین آن دو را پدید آورده است. سازه‌ی بتن اکسپوز در هماهنگی با فرم، فضای داخلی را مبرا از عناصر عمودی و ستون‌کرده است. آنچه می‌توانست راهنمای اصلی در تقسیم‌بندی فضاها و ترسیم خطوط طراحی شود، بی‌شک پلکان مجسمه‌گون و چشم‌انداز مجاور آن است که سه طبقه را به هم متصل کرده و تقسیم‌کننده‌ی سطوح داخلی شده است.
طبقه‌ی همکف پروژه فضاهای ورودی، رختکن، سرویس، نشیمن، پلکان و آشپزخانه را در خود جای داده است. طبقه‌ی اول شامل سه اتاق خواب، سرویس‌ها، نشیمن و تراس، و طبقه‌ی دوم بنا بهارخوابی است که دورتادور آن را پنجره‌های بلندی در بر گرفته است و در مقابل آن تراس وسیعی قرار دارد. فضاهای ورزشی، استخر، سونا، جکوزی به همراه فضاهای تاسیساتی و خدماتی در زیرزمین قرار گرفته‌اند.
از جمله عناصر قابل‌ذکر در طراحی این پروژه شومینه‌های متعدد در طبقات است و دیوارهای بزرگ و ساده به منظور ایجاد فضاهایی برای نمایش کارهای هنری در نظر گرفته شده است.

ویلای کلاردشت


طراح: ترانه اکرمی (مهندسان مشاور ساختار جاوید یسنا)
مدیرعامل مشاور: مهرداد گل‌محمدی
همکار طراحی: گلناز بهرامی
سازه: شهریار لطفی
تأسیسات مکانیکی: امین ا… فریادرس، پژمان ایزدخواست
تأسیسات الکتریکی: امیر خاقانی
طرح‌های سه‌بعدی کامپیوتری: فرداد علوی
کارفرما: علی‌اکبر قاضی‌زاده
مساحت زمین: 1040 متر مربع
زیربنا: 700 متر مربع
محل اجرای پروژه: کلاردشت
سال ساخت: 1391

یب
مدارک فنی
منتشر شده در : دوشنبه, 19 اکتبر, 2020دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: ,