Gol Yakh residential building, Kambyz Azarkhowish (Urarto company)
Keyli residential project, Seyed Jalil Mousavi

ویلای کبوترخان، اثر علیرضا قزل ایاغ

ویلای کبوترخان در 60 کیلومتری جاده کرمان، رفسنجان در قطعه زمینی به مساحت 10,600 متر مربع که باغ میوه‌ای است در وسط اراضی وسیع پسته، در منطقه‌ای با اقلیم گرم‌وخشک واقع شده و اقتصاد این شهرستان بر پایه‌ی پسته استوار است. ایده‌ی اصلی، دستیابی به طرحی برگرفته از پسته بود که با بازی با صفحات و پوسته‌هایی اطراف حجم‌های ساده، طراحی این ساختمان میسر شد.
این ویلای دو طبقه از عناصر و پوسته‌هایی شکل گرفته که به طور مکرر پسروی و پیشروی دارند. وجود تراس‌های بزرگ در طبقه‌ی اول و ایجاد دید پانوراما به همه‌ی باغ‌های اطراف، نه تنها به ایجاد چشم‌انداز خوب برای کاربر کمک کرده بلکه با ایجاد فضاهای پر و خالی، به زیبایی حجم ویلا نیز افزوده. قاب‌های سیمانی اطراف پنجره‌های بزرگ، منظره‌ی باغ و کوه را قاب میگیرند. نما ترکیبی از سیمان صاف و یک‌دست سفیدرنگ است که در قالب خطوطی برجسته و خاکستری کمرنگ شکل گرفته. در طرف استخر، یک عقب‌نشینی در حجم ساختمان ایجاد شده تا استخر به درون فضا کشیده شود و با باز شدن پنجره‌های بزرگ به سمت استخر، حرکتی حسی بین بیرون و درون برقرار شود.
پلان به شکلی باز و شفاف تعریف شده و طرح، محدودیت فضایی القا نمیکند؛ اتاقها به شکل سوییت‌هایی مستقل برای پاسخ‌گویی به نیازهای کارفرما در فصل‌هایی که همه‌ی فرزندان در محل حضور دارند، طراحی شده‌اند و الگوی حرکتی به گونهای سازماندهی شده که شخص بتواند ضمن حرکت در خانه، چشم‌اندازهای مختلف را تجربه کند.
سازه به شکلی با معماری هماهنگ شده که با وجود فضا و سالن‌های بزرگ، ستونی در فضا دیده نشده و تأثیر بصری منفی ایجاد نشود.
در طراحی داخلی سعی شده با فرم سقف‌های کاذب، رنگ‌های گرم و استفاده از سنگ‌های دکوراتیو با بافت‌های مختلف، از یکنواختی و سردی نمای بیرون کاسته شود و با بهره‌گیری از عناصر طبیعی سنگ و چوب در ترکیب با فرم‌های مدرن و خالص، زیبایی فضا افزون گردد. در طراحی عناصر داخلی همچون پلکان معلق، شومینه، استند تلویزیون و کابینت‌ها، در عین سادگی به جزئیات اجرایی نیز تأکید شده است.

معماری معاصر ایران :مسکونی، ویلایی

_______________________________          

نام پروژه: ویلای کبوترخان
معمار: علیرضا قزل ایاغ
موقعیت پروژه: کرمان، 1392
کارفرما: ارسطو ایرانی کرمانی
طراح: علیرضا قزل ایاغ
اجرا: علیرضا قزل ایاغ
محل پروژه: کرمان
تاریخ ساخت: 1392

این پروژه اثری است از علیرضا قزل ایاغ
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار علیرضا قزل ایاغ در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 29 ژانویه, 2019دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: ,