Magosh Villa, Reza Asadzadeh, Shabnam Khalilpour, Mokab Sefid
گالری طلای بانکی، اثر عادل خراسانی‌زاده، محسن خزدوز، 2POINT STUDIO

ویلای وی، اثر آتلیه مکعب سفید

خانه باغ وی در عرصه‌ی غیر شهری در منطقه‌ی آزاد ماکو واقع شده است. سایت پروژه در دامنه کوه با چشم‌اندازی اسرار آمیز جای گرفته؛ طبیعت بکر منطقه و جستجوی آرامش، انسان را به دوری از شهر و هیاهو فرا می‌خواند که از ضرب‌آهنگ سریع زندگی گذر کرده، برای ساعتی آرام گیرد.
چالش رابطه‌ی درون و بیرون و دیالوگ و تعامل دائمی بین فضای باز و بسته اولویت اول طراحی این خانه‌باغ شد. کشمکش میان داخل و خارج به نحوی که معماری ذره‌ای از جهان را از آن خود می‌کند و از آن جعبه‌ی کوچکی می‌سازد و ناگهان دو پدیده خلق می‌شود: فضای داخل و خارج. معماری خانه‌باغ ما را احاطه کرده و گرد هم می‌آورد و مخاطب را در وضیعتی میان تنها بودن و جمع بودن معلق می کند .
این بنا در پی از بین بردن مرزهای انسان و طبیعت، یکپارچگی درون و بیرون و بر انگیختن احساسات بود؛ به دنبال کشف فضایی تا همزمان با اغنای نیازهای فضای درون بتواند کیفیت و پویایی و استقلال اجزا در فرم بیرونی را به ارمغان بیاورد.
خانه‌باغ در منطقه‌ای که هنوز طبیعت بکر است قرار دارد و آنچه در اولین دیدار حس می‌شود، سلطه طبیعت است. احجام در عین در هم پیچیدگی دارای استقلال هستند و سادگی حجم‌های به کار رفته تواضع در مقابل طبیعت پیچیده‌ی اطراف را تقویت می‌کند . تراس بر روی تک ستون وی شکل بی‌واسطه به داخل طبیعت کشیده شده تا مسلط به دشت‌های سرسبز اطراف باشد.
دیگر چالش طراحی محدودیت سطح اشغال 45 متر مربع بود؛ همکف خانه‌باغ به نشیمن و آشپزخانه و طبقه‌ی بالا به اتاق‌های خواب اختصاص یافت. استفاده از کنسول در طبقه اول و معلق کردن حجم پله باعث غلبه بر محدودیت سطح اشغال و تامین نیازهای فضای پروژه گردید. پله به عنوان عنصری شاخص در فرم و روابط پروژه، تمام سطوح و فضاها را به هم پیوند داد و در نهایت به پشت‌بام رسید و از پشت‌بام به عنوان نظرگاه بهره گرفته شد؛ از سویی دیگر بام مسطح در طراحی خانه‌باغ، شکستن تابوی شیروانی به شمار می آمد.
سیستم سازه‌ای، اسکلت فلزی و سیستم تاسیسات مکانیکی به صورت پکیج و اسپیلت در نظر گرفته شده‌است. مصالح مورد استفاده در پروژه سنگ بازالت و چوب می‌باشد؛ سنگ بازالت حاصل گدازه های آتشفشانی کوه های آرارات و استخراج از منشورهای بازالتی است. سنگی بسیار ارزان و در دسترس در ابعاد و ضخامت‌های مختلف، که باعث پیوند هرچه بیشتر بنا با بستر طبیعی‌اش می‌شود؛ ترکیب این سنگ بومی و چوب طبیعی صمیمیتی بی‌نظیر آفرید و امتداد مصالح در فضای داخل باعث تقویت ارتباط درون و بیرون گردید.
چرخش نور و سایه با گردش خورشید در طول روز، کیفیت‌های فضایی متفاوتی متناسب با عملکردهای فضایی پدید آورد. استخر کوچک کنار خانه‌باغ نیز که با وزش ملایم باد خنکای دلپذیری به فضای داخل می‌کشاند، کیفیت‌های فضایی نشیمن را ارتقا بخشید.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد:
مسکونی

_____________________________________           

نام پروژه/عملکرد: ویلای وی
شرکت/دفتر طراحی: آتلیه مکعب سفید
معماران اصلی: رضا اسدزاده، شبنم خلیل پور
همکاران طراحی: هنگامه رضایی، محمد اسدزاده
طراحی و دکوراسیون داخلی: رضا اسدزاده، شبنم خلیل پور
نوع تاسیسات/نوع سازه: پکیج/اسکلت فلزی
آدرس پروژه: آذربایجان غربی، ماکو، منطقه گردشگری گجوت
مساحت/زیربنا: 100 مترمربع
کارفرما: آقای رحمان زمانی
تاریخ شروع/تاریخ پایان ساخت: 1396
عکاسی پروژه: فرشید نصرآبادی
ایمیل شرکت: reza.asadzade@yahoo.com