Shahresb Villa, Ali Basiri, Mohsen Jafari, Ehsan Mohammadi
Vey Villa, Mokab Sefid

ویلای ماگوش، اثر رضا اسدزاده – شبنم خلیل پور، آتلیه مکعب سفید

ماگوش نام قدیم ماکوست…
ماکو شهری است در شمال غربی ایران در نزدیکی مرز ترکیه که به دلیل همجواری مرزی و وجود اقلیت های مهاجر از دیر باز با ارزش‌های مدرن آشنا بوده؛ ضمن اینکه اقلیم این ناحیه متفاوت از فلات ایران پر آب و دارای مراتع سرسبز است.
در آغاز کارفرما با در نظر گرفتن برخی از پروژه‌های ساخته شده ما در شهر ماکو و تصوراتی از ویلایی شاخص با سقف شیروانی و فرم خاص برای طراحی ویلا در ارتفاعات جنوب ماکو به ما مراجعه کرد. معماری مدرن در ذهن ما برگرفته از ارزش های معماری لوکوربوزیه بود که در ابتدای تحصیل در دانشکده آموخته بودیم و این روند با الهام از اندیشه‌های پیتر زومتور در جهت احترام معماری مدرن به طبیعت و تلاش برای درک مصالح تداوم یافت.
سعی کردیم به بازآفرینی مفاهیم بپردازیم و از کلیشه‌ی شیروانی خارج شویم.
برآوردن انتظارات کارفرما نیازمند گذر از خط آسمان من و او به خط آسمان ما بود. خط آسمان ما موجب پویایی فرم ویلا از زوایای مختلف شد و بنایی با فرم رادیکال واژگون پدید آورد. پویه شناسی در معماری به صورت انفکاکی تند بین معماری و آسمان توسط خط آسمان، تاثیر گذار شد و در هم کنش با طبیعت به جای واکنش در مقابل طبیعت به کمک فرایند طراحی آمد. اوج گرفتن خط آسمان قابلیت‌هایی در هماهنگی اثر با بستر و نیز طراحی فضای داخلی فراهم آورد.
پروژه در منطقه ای بسیار خوش آب و هوا به نام ارتفاعات قره‌خاچ واقع شده که دید وسیعی به کوه های آرارات دارد؛ این مساله به شکل گیری تراس های بزرگ با حداکثر شفافیت برای نشستن و نظاره و نیز سکوی تماشا به صورت کف شیشه ای در لندسکیپ با القای حس تعلیق منجر شده. مخاطب با ورود به سایت پروژه با هزارتویی مواجه می شود که ناگزیر به تغییر مسیرهای ناگهانی است و همزمان با حرکت به سمت بنا، محیط نیز به سمت او حرکت می کند و تغییر خط آسمان را درک می کند.
شیب سایت، جانمایی بنا و سطح اشغال از محدودیت های طراحی بود؛ سطح اشغال 60 متر مربع به سازماندهی فضایی زیرزمین شامل تاسیسات و انباری، همکف شامل نشیمن و آشپزخانه، و طبقه‌ی اول شامل اتاق‌های خواب و نشیمن زیر شیروانی، منتهی شد؛ با ایجاد بازشوهای کشیده جداره شمالی و جنوبی، امتداد بصری طبیعت در فضای داخل حفظ شد و شیب تند با تاثیر در فرم بازشوها و نفوذ نور شرق به نشیمن طبقه اول از طریق نورگیر شیروانی، نمود یافت.
سیستم سازه‌ای، اسکلت فلزی و سیستم تاسیسات مکانیکی به صورت موتورخانه مرکزی در نظر گرفته شده است.
مصالح مورد استفاده در پروژه به صورت غالب سنگ بازالت بود که حاصل گدازه های آتشفشانی کوه‌های آرارات و استخراج از منشور های بازالتی است. سنگی بسیار ارزان و در دسترس در ابعاد و ضخامت های مختلف، که باعث پیوند هرچه بیشتر بنا با بستر طبیعی‌اش می شود و جذابیت بصری و بساوایی پروژه را دو چندان می کند.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد:
مسکونی 

______________________________             

نام پروژه/عملکرد: ویلای ماگوش
شرکت/دفتر طراحی: آتلیه مکعب سفید
معماران اصلی: رضا اسدزاده – شبنم خلیل پور
همکاران طراحی: هنگامه رضایی – محمد اسدزاده
طراحی و دکوراسیون داخلی: رضا اسدزاده – شبنم خلیل پور
نوع تاسیسات / نوع سازه: موتورخانه مرکزی/اسکلت فلزی
آدرس پروژه: آذربایجان غربی، ماکو، ارتفاعات قره خاچ
مساحت / زیربنا: 150 متر مربع
کارفرما: آقای هادی یوسفی ماکوئی
تاریخ شروع/ تاریخ پایان ساخت: 1395/1397
عکاسی پروژه: فرشید نصرآبادی
ایمیل شرکت: reza.asadzade@yahoo.com

مدارک فنی