ویلایی در محمدشهر طراحی، نظارت و اجرا: دفتر معماری ماکان رحمانیان (MERGEN Architects) محمدشهر، کرج، 1388
مجتمع آپارتمانی اِسفینکس (ابوالهول) طراحی از گروه معماری نویتِلینگ ریدیک هویتسِن، هلند، 2003

ویلای شخصی در شهرک‌خانه، طراحی، نظارت و اجرا: دفتر معماری ماکان رحمانیان (MERGEN Architects)، کرج (دهکده)، شهرک‌خانه، 1392

اهمیت به فضای سبز، نور، آب، شفافیت و تداوم فضایی جزو برجسته‌ترین نکاتی هستند که در این پروژه در نظر گرفته شده‌اند.
از ابتدای ورود به محوطه‌ی ویلا، وسعت فضای سبز در حیاط ورودی و حیاط پشتی نظر بیننده را جلب می‌کند. استخر خطی طراحی‌شده در فضای حیاط پشتی که به صورت نامتقارن قرار گرفته، ترکیب مناسبی با حجم ساختمان ایجاد کرده است.
در این طرح دو حجم با روندی تناسب‌گرایانه بر روی هم چرخیده‌اند و در عین حال با ایجاد جداره‌های شفاف، تداوم فضای سبز خارجی به داخل حجم حفظ شده است. بدنه‌های شفاف کمک کرده تا بتوانیم از کیفیت مادی فضا بکاهیم و به کیفیت روحی آن بیفزاییم و همچنین حداکثر استفاده از نور طبیعی، از اهداف اصلی طراحی دیوارهای شفاف این ویلا بوده است.
نورپردازی ترکیب‌شده با فضای سبز در محوطه‌ی اصلی و نمای ساختمان، نشان‌دهنده‌ی اهمیت زیاد نورپردازی در طراحی این ویلا می‌باشد. ترکیب سیمان با چوب در نما حجم مدرن طرح را گرم‌تر جلوه می‌دهد.
ایده‌ی فرمیک سازه که برگرفته از شاخه‌های درختان است، از زمین بیرون آمده تا احجام را بر پا نگه دارد. پلان آزاد، حضور نور، تدام بصری فضاهای خارجی، استفاده از سازه‌ی شاخه‌مانند و عبور آن از فضاهای داخلی هم می‌توانند تداعی‌کننده‌ی زیبایی‌های طبیعت باشند.
سازماندهی فضایی این پروژه در سه طبقه تعریف شده است: طبقه‌ی زیر همکف، شامل بخش‌های خدماتی؛ طبقه‌ی همکف، شامل فضاهای عمومی که در تعامل کامل و مستقیم با محیط بیرون و محوطه‌ی استخر می‌باشد؛ طبقه اول، شامل فضای خصوصی دارای اتاق خواب که به خواسته‌ی کارفرما اتاق مهمان در فضای کاملاً مجزا قرار گرفته است.
سرویس ورودی و کمد ورودی به همراه شومینه در باکس‌هایی قرار گرفته‌اند و دیوارها تا سقف امتداد ندارند و حس آزاد بودن پلان در کلیه‌ی فضاها وجود دارد. گردش فضا در طبقه ی همکف چه از لحاظ بصری و چه از لحاظ عملکردی کاملا آزاد در نظر گرفته شده است و در فضاهای این طبقه ارتباط دینامیکی به وضوح حس می‌شود. کف‌سازی بدون توجه به احجام و دیوارها انجام شده و سنگ کف به صورت شبکه‌ای به گونه‌ای اجرا شده که گویا دیوارهای شیشه‌ای بعد از اجرای کف به آن اضافه شده‌اند. آشپزخانه، کاملاً مدرن و خطی طراحی شده و در انتها هم یک آشپزخانه‌ی خصوصی تعبیه شده است.

معماری معاصر ایران: ویلا

_________________________________________

کارفرما: خصوصی
گروه طراحی: نیکتا وثوقیان مقدم، مونا رزاقی، سمیرا فرهودفر، یاسمن رشیدی، نیلوفر شمس محمدی، لادن کی‌نوش
سرپرست اجرا: دفتر معماری MERGEN Architects
همکاران اجرا: جوادگنجه‌ای، رضا مشرفی، سعاد نورمحمدی ، نیما فلور ذبیحی
مشاور سازه: هومن فرخی
مشاور تأسیسات مکانیکی: آیدین شادخو
مشاور تأسیسات الکتریکی: گروه برق و الکترونیک آرین، رضا محمدی
فضای سبز: موسی ذوالقدر
مساحت زمین: 1,585 مترمربع
زیر بنا: 1085 مترمربع
محل اجرا: کرج (دهکده)، شهرک‌خانه
تاریخ شروع و اتمام کار: 1392-1390
عکس: پرهام تقی‌اف
پست الکترونیک: archlofts@gmail.com

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 23 جولای, 2020دسته بندی: ویلایی, مسکونیبرچسب‌ها: ,