ویلا ی قلات، اثر محمد جعفر کاشف
نظــری بـر آثـار و آرای مهرداد ایروانیان

ویلای آبشار

طراحی خانه، رابطه‌ی مستقیمی با شیوه‌ی زندگی ساکنان و محیط پیرامون آن دارد و بدون شناسایی محیط و تعریف شیوه‌ی زندگی، طراحی خانه مفهومی ندارد. امروزه شیوه و سبک زندگی افراد و خانواده‌ها الگوهای متعدد و گوناگونی پیدا کرده، از همین رو به دشواری می‌توان الگوهای از پیش تعیین شده‌ای در خصوص نحوه‌ی زندگی خانواده‌ها تعریف کرد و  از این طریق به ایده‌های طراحی مشخص دست یافت، مخصوصا اگر به آن، موضوع تعطیلات و آخر هفته اضافه شود که به مراتب بحث طراحی را پیچیده‌تر می‌کند. روش ما برای رسیدن به ایده‌ی مناسب، شناخت محیط پیرامون پروژه و گفتگوهای مفصلی است که ما را با شیوه و خواسته‌ی بهره‌برداران آشنا می‌کند. این آغاز فرآیند طراحی است.

زمین این پروژه با مساحت تقریبی حدود 1300 مترمربع، در دامنه‌ی شیب تپه‌ای قرار داشت که اطراف آن را درختان کاج کهن سال پوشانیده بود، توجه به شرایط زمین از نظر شیب، وضعیت دسترسی و ارزش‌های دید و منظر در استقرار عناصر طرح این ویلا بسیار حایز اهمیت بود، که این چالش اصلی ما در طراحی شد.

در مرحله‌ی اول مجموعه نیازهای کارفرما به سه بخش خانه اصلی، محوطه‌ی ورزشی و سرایداری، استخر سرپوشیده که میبایست از داخل ساختمان به آن دسترسی داد، دسته‌بندی شد. به تناسب هر بخش، موقعیت استقرار آن با توجه به شرایط جغرافیایی زمین، نوع دسترسی و ارزش دید انتخاب و سپس به طراحی ریزفضاها برای پاسخگویی مناسب به نیازهای مجموعه پرداخته شد. یکی از اصول طراحی پلان این ویلا ایجاد تفکیک و کیفیت‌های فضایی است که تجربه‌کننده‌ی فضا را به گردش در آن ترغیب می‌کند و لایه‌های معنایی مختلف را به واسطه‌ی پویایی عناصر فضا در ذهن او حک می‌کند. این لایه‌های معنایی، حاصل رابطه‌ای بازخوردی بین کالبد بنا با محیط پیرامون است که به دقت طراحی شده و در تعامل با یکدیگر عمل می‌کنند.
در نهایت هم تلاش شده در این پروژه به جای استفاده از متریال‌های گران‌قیمت، با بودجه‌ای متوسط و با انتخاب‌های معمارانه و صحیح و طراحی دیتیل‌های خاص به مصالح معمول، غنا ببخشیم.

نام پروژه: ویلای آبشار
عملکرد: ویلایی – مسکونی
معماران اصلی: سید امین مطهری کیا
کارفرما: برادران میرزایی مروست – بخش خصوصی
همکاران طراحی: آرزو عظیمی – رویا علوی – مهدی میرزایی
تهیه نقشه های فاز 2: آرزو عظیمی
آدرس پروژه: استان گیلان – شهرستان رضوانشهر – جاده آبشار ویسادار
مساحت/زیربنا: 1300 متر مربع – 400 متر مربع با فضای استخر و موتورخانه
جزئیات طبقات و کاربری آنها: طبقه همکف فضای استخر ، آشپزخانه ، نهار خوری ، نشیمن و پذیرایی ، اتاق مهمان – طبقه اول اتاق خواب ها و نشیمن خصوصی و تراس – زیر استخر بخش موتوخانه مرکزی ساختمان و استخر
طراحی و دکوراسیون داخلی: سید امین مطهری کیا
مشاوران و اجرای نورپردازی: امیر حسین متین فر
اجرای پروژه: مهدی میرزایی – سید امین مطهری کیا
طراحی سازه: مهدی میرزایی
اجرای سازه: مهدی میرزایی
نوع سازه: سقف دال بتنی و دیوار برشی
طراحی تأسیسات: شرکت سوپر پایپ
نوع تأسیسات: کولرگازی – گرمایش از کف با موتورخانه مرکزی
سرپرست کارگاه: مهدی میرزایی
نظارت پروژه: سید امین مطهری کیا
تاریخ طراحی: 1397/11/01
تاریخ شروع ساخت: 1398/01/01
تاریخ پایان ساخت: در حال ساخت
برندهای محصولات مصرفی‌:
1) مبلمان هارمونی
2)پنجره های آلومنیومی ترمال بریک با یراق روتو – ونوس گلس
3) سیستم آشپزخانه فیوره
4) سیستم سرمایشی سامسونگ
5) شیرآلات کلار
6) کاشی تبریز
7) تاسیسات سوپر پایپ

این پروژه اثری است از سید امین مطهری کیا
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار این معمار(ان) در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : یکشنبه, 7 ژوئن, 2020دسته بندی: کانسپتبرچسب‌ها: