برگزاری اولین کنگره‌ی بین‌المللی معماری جهان، اصفهان، 23 شهریور 1349 با موضوع سنت و مدرنیته
مرمت و بازسازی فروشگاه عینک چـشمان امیرحسین عجمی، شهاب پیشگاهی  (گروه معماری سام) اصفهان، ایران، 1391 

هتل شُر
معماری از معماران جنسلر
کارفرما: سیروس فرزام و استیو فرزام
سانتا مونیکا، کالیفرنیا، آمریکا، 2011 

Shore Hotel
Architecture by Gensler Architects
Client: Cyrus Farzam & Steve Farzam
Santa Monica, California, 2011

معماری معاصر جهان، هتل

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

هتل شُر (به معنای ساحل) ساختمان تقریباً تازه‌تأسیسی در خیابان اوشِن، واقع در سانتا مونیکای ایالت کالیفرنیاست و تنها هتل این شهر است که طراحی را با هدف اصلی ذخیره و صرفه‌جویی انرژی پیش برد و به خاطر رعایت ضوابط پایداری و زیست‌محیطی مفتخر به دریافت نشان طلای LEED شد. همچنین این هتل با دو سازمان دیگر همکاری دارد: یکی بنیاد غیرانتفاعی سیثوس که در زمینه‌ی ارتقای آگاهی و دانش افراد در رابطه با زیستگاه‌های آبی و سلامت اقیانوس‌ها همکاری داشته و ترویج‌گر این مفهوم هستند که گذران تجربه‌ای مجلل با حفظ تعادل بین طبیعت و انسان میسر و تا چه حد آسان است؛ و دیگری بنیادی به نام Clean the World که به جمع‌آوری و بازیافت پسماندهایی مانند صابون و شامپوها می‌پردازد. محصولات بهداشتی حاصل از این بازیافت به دست مردم محروم می‌رسد و به این ترتیب سالانه از میلیون‌ها مرگ ناشی از آلودگی‌های بهداشتی جلوگیری می‌شود. هتل از مهمانان خود با بهترین تجربه‌های اقامت ساحلی و فعالیت‌های طبیعت‌دوستانه پذیرایی می‌کند. هرچه باشد، سانتا مونیکا منطقه‌ی زیبایی‌ست و لازم است گردشگران به سلامت محیط احترام بگذارند. کسب تجربه‌ای استثنایی در یک هتل می‌تواند بر ذهنیت افراد تأثیر مثبت و ماندگاری بگذارد.
شرکت معماران جنسلر، مستقر در لوس آنجلس، معماران طراح این هتل هستند و تلفیق طراحی مدرن و هنر با سیستم‌های مصرف بهینه‌ی انرژی در تمام بخش‌های هتل ازجمله اتاق‌های هتل، سرویس اسپا، استخر خورشیدی (تأمین گرمایش از انرژی خورشید)، فضای جلسات، باشگاه بدن­سازی شبانه‌روزی و غذاخوری‌ها مشهود است. آنها پیش از این پروژه‌های بوِرلی هیلتن و برج ریتز-کارلتن را به ثمر رسانده بودند. استخر از طرفی رو به ساحل و از طرف بالا به آسمان دید دارد و پیرامون آن انواع گیاهان خوش‌منظره کاشته شده تا فضای دلپذیر و شادابی را فراهم آورند. مخصوصاً شب­ها نشستن در کنار آب و تماشای ستاره‌ها خاطره‌ای کم‌نظیر می‌سازد.
هتل شر دارای 164 اتاق مهمان است که با رنگ‌های فیروزه‌ای، نارنجی و سفید و مبلمان چوبی دکور شده‌اند و حداکثر متريال مبلمان قابل بازیافت هستند (مانند فرش‌هایی که حداقل نایلون را در بافت دارند). مبلمان مختص این پروژه طراحی و ساخته شدند. رنگ فضای داخلی حداقل بخار را ساطع کرده (دقت در به‌کارگیری مواد آلی فرّار) و دیوارپوش‌ها کاملاً قابل بازیافت می‌باشند. ملحفه‌ها نیز 100% کتان خالص مصری هستند. هر اتاق دارای بالکنی اختصاصی رو به اقیانوس و منظره‌ی شهر است که تهویه و دید عالی فراهم می‌کنند. هتل برای حصول حداکثر بازده سبز از متخصصان محیط زیست و پایداری در آموزش کارکنان و کمک به مهمانان خود استفاده می‌کند و ضوابط هتل‌داری و نظافت سبز هم که مصرانه در هتل اجرا می‌شود، مهمانان و کارکنان را در معرض کمترین آلاینده‌های بالقوه‌ی خطرناک و شیمیایی قرار می‌دهد. موارد اخیر از ابتکارات دکتر سیروس فرزام، پدر مدیر اصلی هتل (استیو فرزام) و معاونین هتل (رابرت و جان فرزام و لیدا خرسندی) بود. استیو فرزام می‌گوید: «ما همگی در جامعه بزرگ می‌شویم، در جامعه زندگی می‌کنیم و حالا هم داریم در دل همین جامعه همین جا کار می‌کنیم. ما در حرکت به جلو در صدد کاهش آلاینده‌های کربنی هستیم و می‌خواهیم راه را برای احداث ساختمان‌های سبز و پایدار در سانتا مونیکا و فراتر از آن هموار سازیم.» ایجاد 60 شغل دائمی برای افراد منطقه در این هتل از دیگر مزیت‌های احداث ساختمان بود که البته آنها در رفت و آمد به محلِ کارشان تشویق به استفاده از دوچرخه می‌‌شوند. از آنجا که حدود 90% فضای داخلی به طور مستقیم از بیرون دید دارد، یکی از ظرافت‌های طراحی داخلی هتل، کشاندن طبیعت ساحلی اطراف به داخل ساختمان است؛ دیوارهای لابی سنداِستون شیری‌رنگ هستند و فضای پلان‌باز پذیرش با دیوارهای شیشه‌ای، رو به اقیانوس و گیاهان بومی دارد. پلان ساختمان اصلی، Uشکل است و یک استخر و پاسیو در زیر سقفی با خرپاهای فولادی جای گرفته‌اند. همه چیزِ ظاهر و حس جاری در هتل، مدرن، راحت و امروزی‌ست. ساختمان اصلی دارای یک پل آسمانی است که به سری دوم اتاق‌ها راه دارد. همچنین یک فضای عمومی بی‌نظیر در همکف هتل قرار دارد که به پذیرایی از عابران و شهروندان محلی می‌پردازد و تعدادی نیمکت در فضای سبز پارک هتل نصب شده، به این منظور که مرز تفکیکی بین هتل و شهر را کم‌رنگ کند. مدیر روابط عمومی، دارِل جونز می‌گوید: «ما معتقدیم آنچه که برای محیط زیست خوب است، برای تجارت هم خوب است. ما می‌خواهیم مسافران در سانتا مونیکا با هزینه‌ای منصفانه تجربه‌ای ناب را از سر بگذرانند؛ در حالی که پیوسته به فکر محیط زیست خود هم هستند.» یک پارکینگ زیرزمینی 4طبقه با ظرفیت 300 اتومبیل برای مهمانان و سالن‌های گردهمایی و جلسات با نمای رو به ساحل (74 متر مربع) و پاسیو (100 متر مربع) جزو تسهیلات دیگر هتل شر هستند.
فرزام فَمیلی، مالکان این پروژه تأکید داشتند که حداکثر معیارهای زیست‌محیطی در این هتل رعایت شود و ضایعات و دورریزها به حداقل برسند. برای این منظور دو مُتل دیگر خود به نام پَسیفیک سَندز و ترَوِلوج را خراب کردند و 50% از مصالح بازمانده شامل فلز، بتن، گچ، سرامیک، چوب و فرش‌ها را در ساخت هتل جدید به‌کار بردند. کسر زیادی از بخش خارجی ساختمان هتل دارای تأثیرات مطلوبی روی محیط زیست است؛ به این شکل که مثلاً حدود 75% از سطح بام از مصالح سبک با رنگ روشن که انعکاس‌دهنده‌ی نور باشند انتخاب شده تا از جذب گرما و بالا رفتن دمای داخلی کاسته شود. نیز بالغ بر 10% مصالح بنّایی ساختمان از منابع محلی تهیه شده‌اند و روکش صندلی‌های لابی از پلی‌استر 100% بازیافت‌شده است. فن‌کویل‌های دمنده‌ی سه‌گانه در داخل اتاق مهمان به همراه سیستم حسگر اتوماتیک برای تنظیم نور و دمای اتاق از دیگر تدابیر طراحی هستند و عدم استفاده از گاز مضر کلرو فلوئورو کربن در سیستم خنک‌کننده‌ی تهویه و نصب دیگ­های بخار با راندمان بالا و مشعل مدولاسیون، بازده گرمایی را به 85% رسانده‌اند. سیستم کنترل پیشرفته‌ی نصب‌شده در جای جای ساختمان میزان انرژی‌های مصرف‌شده را اعلام می‌کند.
هتل در ساحل جنوبی کالیفرنیا قرار دارد و مسئولان آن به‌خوبی به اهمیت صرفه‌جویی در منابع آبی واقف هستند، به همین دلیل تجهیزات لوله‌کشی مجهز به مکانیزم صرفه‌جویی را در اتاق‌ها و فضاهای همگانی راه‌اندازی کرده‌اند. تعدد رعایت موارد کوچکی مانند دوش‌های کم‌فشار که بین 20 تا 30 درصد کمتر آب مصرف می‌کنند، توالت‌هایی با حداقل فشار سیفون، شیرهای آب اتوماتیک و موارد زیاد دیگر مجموعاً کاهش چشمگیر مصرف آب را در پی داشته‌اند. فضای بیرونی هتل با گیاهان بومی و سازگار با منطقه مزین شده که با سیستم آبیاری قطره‌ای سیراب می‌شوند و نیاز به مراقبت و انرژی نگهداری زیاد ندارند که با این عملکرد میزان آب شربِ انتقالی تا 50% کاهش یافت.

منتشر شده در : جمعه, 12 ژوئن, 2020دسته بندی: هتلبرچسب‌ها: