بانک ملت تبریز اثر مهندسین مشاور تجیر
پاستور اثر مهندسین مشاور تجیر

میدان شهدای مشهد، مهندسین مشاور تجیر

علی اکبر صارمی

خلاصه‌ای از مراحل طراحی میدان شهدا
پس از برگزاری مسابقه طراحی میدان شهدا در سال 1382 و ساختمان‌های داخلی آن، افتخار برنده شدن در مسابقه نصیب این مشاور گردید و طراحی تک‌تک ساختمان‌های مجموعه آغاز شد. شورای طراحی این پروژه دکتر صارمی، مهندس بنکدار و مهندس شیرازی بودند که فرایند طراحی را با گروه مجربی از کارشناسان برگزیده به انجام رساندند و اجرای پروژه از سال 1383 به‌صورت طرح و اجرای همزمان آغاز گردید.

توضیحاتی در خصوص فضای پروژه میدان شهدا مشهد
میدان شهدا فضایی است مدنی که عملکردهای اداری، فرهنگی و تجاری در ساختمان‌های اطراف آن قرارگرفته است این فضای طراحی‌شده برای گذران اوقات فراغت شهروندان و زائرین با جذابیت‌های نو و ویژگی‌های کم‌نظیر، فضایی شهری برای انجام مراسم مذهبی و ملی و برگزاری اعیاد و سوگواری‌ها، مصون از شرایط نامناسب ترافیکی و اقلیمی برای فعالیت‌های شهروندی و تقویت روابط اجتماعی در نظر گرفته شده است. همچنین جهت ارتقاء فرهنگ شهرنشینی با قرار گرفتن یک تالار به‌عنوان تالار بزرگ شهر، در خدمت شهروندان مشهدی است.
عملکرد¬های فوق کمتر به این صورت در معماری گذشته وجود داشته است بنابراین می‌توان این مجموعه را درزمینهٔ طراحی شهری نوآورانه دانست.
در نگاه کلی، طرح میدان شهدا، طرحی است با یک مکان مرکزی و 6 توده ساختمانی در پیرامون آن. این میدان 6 دروازه دارد که 4 دروازه بااهمیت کمتر به سمت خیابان‌های جنوبی و دو دروازه بزرگ در راستای محور اصلی به سمت حرم مطهر گشوده شده است.
طراحی فضای سرپوشیده وسیع و جذاب در زیر عرصه میدان که برای فعالیت‌های مدنی در همه فصول پیش‌بینی‌شده است که به‌نوعی فعالیت‌های اجتماعی و بازار را توأمان باهم درآمیخته است.
دروازه‌های اصلی با احداث 4 دیوار بزرگ از جنس بتن اکسپوز و با شکاف‌هایی در آن‌ها که به سمت حرم رضوی خم‌شده‌اند، تعریف‌شده و به‌وسیله اشکال ساده‌ی هندسی تقسیم‌بندی گردیده است.

معماری معاصر ایران : شهرسازی و طراحی منظر

_________________________________________           

نام پروژه : میدان شهدای مشهد
اثر: مهندسین مشاور تجیر

تالار شهر


توسعه شهرداری


موزه


عرصه میدان


مدارک فنی


منتشر شده در : پنج‌شنبه, 15 آگوست, 2019دسته بندی: شهرسازی, منظر و محوطهبرچسب‌ها: