آپارتمان مسکونی سپهر طراحی از رضا صیادیان، سارا کلانتری (دفتر معماری تداوم پویا) تهران، 1392
مهد کودک فوجی، معماری از شرکت معماران تزوکا توکیو، ژاپن، 2007

مسابقه‌ی محدود طراحی “مدرسه‌ی فرانسوی‌ها در تهران” طراحی از مهندسان مشاور گام ­ما

فرانسوی‌ها از دیرباز در خاورمیانه و آسیا حضور داشته‌اند و تدریس زبان فرانسوی به‌عنوان اولین زبان خارجی در دبیرستان‌های ایران بسیار رایج بوده است. از این رو در تهران مدرسه ­ی پسرانه ­ی “سن لویی” (1240) و مدرسه­ ی دخترانه­ ی “ژاندارک” (1310) احداث شدند. سپس دولت فرانسه جهت مقابله با نفوذ انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها، در سال 1330 مدرسه‌ی “رازی” را که دارای کلیه‌ی مقاطع، از کودکستان تا پایان دبیرستان بود، تأسیس کرد. مدرسه رازی در آخرین سال حیات خود، 3300 دانش‌آموز داشت، اما اوایل انقلاب مصادره شد و پس از مذاکرات چندین ساله، دولت ایران، زمینی به مساحت 5500 متر مربع در محله‌ی پاسداران جهت تأسیس مدرسه‌ی جدیدی، به دولت فرانسه اعطا کرد. در اسفند 1387 مسابقه‌ای محدود جهت طراحی “مدرسه‌ی جدید فرانسوی‌ها” در تهران برگزار شد و افرادی همچون مهندسان مشاور گنو، مهندس نورکیهانی، مهندس موسوی، مهندس خاچاطوریان جزو دعوت‌شدگان به این مسابقه بودند. مهندسان مشاور گام ما نیز از دعوت‌شدگان به این مسابقه‌ی محدود بودند که نهایتاً به‌عنوان تیم برنده معرفی شدند.
دفترچه‌ی برنامه‌ی این مسابقه بسیار دقیق و مبسوط و دارای 235 صفحه بود. نه تنها همه‌ی فضاهای مورد نیاز و روابط بین فضاها در این دفترچه ذکر شده بود، بلکه متراژ دقیق هر فضا و تجهیزات داخل آن هم با جزئیات کامل به شرکت‌کنندگان ارائه شد. فریار جواهریان در مورد کانسپت و روند طراحی این مدرسه چنین بیان می­ دارد: «در طراحی مدرسه‌ی فرانسوی‌ها در پی سه رکن بودیم: 1. سادگی 2. معماری ایرانی 3. ارائه­ی تصویری درست از فرانسوی‌ها در ایران. بنابراین معماری‌های خیلی مدرن با فناوری‌های پیشرفته در این پروژه به کار گرفته نشد و ترجیح دادیم به یک الگوی ساده‌ی معماری ایرانی رجوع کنیم: معماری حیاط مرکزی. کودکستان و دبستان حول یک حیاط مرکزی مربع و راهنمایی و دبیرستان حول یک حیاط مرکزی مستطیل سامان‌دهی شده و این دو مجموعه توسط کاربری‌های مشترک مانند کتابخانه، ورزشگاه و دفاتر اداری به یکدیگر متصل شده‌اند. از معماری اقامتگاه سفیر فرانسه و به‌خصوص سردر ورودی آن برای طراحی نماها و ورودی استفاده و بخش اعظم پروژه با آجر بهمنی ساخته شد.»
هیئت داوران متشکل از هفت فرانسوی و دو ایرانی بود: یک نماینده‌ی آموزش و پرورش از فرانسه، مدیرعاملان شرکت­های توتال و پژو، مدیران دبستان و دبیرستان، دو تن از اعضای دیپلماتیک سفارت فرانسه و دو ایرانی عضو انجمن اولیا و مربیان مدرسه‌ی فرانسوی‌ها. به‌اتفاق آرای همه‌ی داوران، طرح مهندسان مشاور گام ما برنده‌ی اول این مسابقه شد، اما متأسفانه به دلیل مشکلات سیاسی بین دو کشور، ساخت این مدرسه فعلاً به تعویق افتاده است. امید است در آینده‌ی نزدیک و شرایط مساعدتر، این پروژه به مرحله‌ی اجرا برسد.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

مهندسان مشاور گام ­ما (گروه ایجاد معماری و منظر ایرانیان، GAMMA) در سال 1383 به همت مؤسسان خود، فریدون بدر (فوق‌لیسانس از دانشگاه تگزاس، شهر آستین) و فریار جواهریان (لیسانس از دانشگاه تگزاس و فوق‌لیسانس از دانشگاه هاروارد) تأسیس شد. اکثر پروژه‌های دولتی این شرکت با همکاری “سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری” انجام پذیرفته و شامل موزه‌های متعددی نیز می‌باشد.

مدارک فنی


منتشر شده در : سه‌شنبه, 8 سپتامبر, 2020دسته بندی: مسابقاتبرچسب‌ها: ,