دفاتر کار- the offices
خانه‌ی تناولی، اثر کامران دیبا

مرکز تکنولوژی مایکروسافت
معماری از گروه اسمیت
ترجمه‌­ی شادی مشتاقی
ساؤثفیلد، میشیگان، 2010

Microsoft Technology Center
Architecture by SmithGroup
Text by Laura Raskin
Southfield, Michigan, 2010

شعبه­‌ی جدید شرکت مایکروسافت که در ساؤثفیلد میشیگان افتتاح شده، پنجمین پروژه‌­ای است که گروه اسمیت برای این شرکت نرم افزاریِ عظیم طرّاحی کرده است. این دفتر شامل حوزه­‌بندی­‌های مختلفی است که هر یک از این حوز‌ه‌­ها علی‌­رغم اینکه خدمات یکسانی را ارائه می­‌کنند هر یک متفاوت و منحصربه‌­فرد طرّاحی شده‌­اند.

سیستم نورپردازی از عناصر قوی و تأثیرگذار در طرّاحی این مجموعه بوده است. رودریگو مانریکه، طراح نورپردازی این ساختمان می­‌گوید: هر یک از بخش­‌های ساختمان با حس ­و حالی متفاوت طرّاحی شده که با توجه به شرایط و ویژگی‌های منطقه­‌ای مشتریان قابل تغییر است و همه­‌ی این‌ها به تأکید شرکت بر اصل مشتری مداری باز می­‌گردد.

ساؤثفیلد که یکی از حومه­‌های دیترویت به شمار می‌­رود، شدیداً وابسته به صنعت خودروسازی است. بنابراین، گروه اسمیت برای بازسازی دفتر موجود در یک برج چند منظوره در این منطقه، از فرم‌های نرم و سطوح درخشانی ملهم از خطوط تولید کارخانه­‌های خودروسازی استفاده کرد. این دفتر در شرایطی ساخته می­‌شد که صنعت خودروسازی در حال جبران ورشکستگی بود که چند سال اخیر در آن گرفتار بود و گروه طرّاحی با نگاهی همه­‌جانبه به شرایط موجود سعی در ارائه­‌ی طرحی جامع و متعهدانه برای کارفرمای خود داشت. گروه اسمیت بسیار هوشمندانه با استفاده از نورپردازیِ طرّاحی شده حرکت و جابه­‌جایی افراد را در داخل ساختمان هدایت و کنترل کرده است به‌­گونه­‌ای که مشتریان به­‌راحتی در تمام این فضای 1514 متر مربعی حرکت می­‌کنند و به گردش در می­‌آ‌یند.

بازدیدکنندگان به محض ورود به دفتر با یک میز پذیرش مسطح و درخشان روبه­‌رو می­‌شوند که به طرز زیبایی با استفاده از دیودهای ال­‌ای­‌دی نورپردازی شده است. تیم نورپردازی از همین جا با زبانی صنعتی عناصر زیبایی­‌شناسی را به نمایش می­‌گذارد. مرکز خدماتِ شرکت مثل نمایشگاهی که در دل نمایشگاه دیگری طرّاحی شده باشد فضایی شیشه‌­ای است که در لابی مجموعه­ می­‌درخشد.
در بخش داخلی، نورهای آبی رنگ ال­‌ای­‌دی در فرورفتگی سقف تعبیه شده‌­اند که می­‌توان رنگ آن‌ها را برای مشتری­‌های خاص تغییر داد. طراحان نورپردازی از یک ورقه­‌ی نیمه­‌شفافِ مخصوص در داخل دیوارهای شیشه‌­ای استفاده کردند تا تأثیر رنگ را در محیط بیشتر کنند. به­ علاوه نورهایی نیز از کف تیره رنگ فضا به سمت بالا منتشر می­‌شوند. مانریکه می­گوید: «ما درون شیشه به اندازه­‌ی کافی فضای روشن ایجاد کردیم تا این بخش به شکل یک جعبه‌­ی جواهرات در آید.»

این سیستم‌­های نورپردازی تا انتهای یک سرسرای منحنی ادامه پیدا می­‌کنند. سرسرا با سقف­‌های معلقش تا لابی کشیده شده است. نور مخفی و خطی خوشایندی که در راهروها ایجاد شده است بازدیدکنندگان را به اتاق‌های کنفرانس، دفاتر و یک تالار نشیمن هدایت می­‌کند و ال‌­ای­‌دی‌هایی که در پشت یک صفحه­‌ی آکریلیکی تعبیه شده‌­اند قاب و درب­‌های ورودی سالن اجتماعات مجموعه را تعریف نموده است. دیوار آبی موّاج مجاور، که انحنا و درخشش آن مانند یک اتومبیل سواریِ براق است به بیرون خم شده و یک نیمکت آکریلیکی براق ایجاد می­‌کند و بعد دوباره برمی­‌گردد تا کف طبقه را مانند نوری که از درِ بازِ یک اتومبیل ساطع می‌­شود با درخشش خود روشن کند.در نهایت، شکل و هدف طرّاحی گروه اسمیت به همان برازندگی و کارآمدی­ است که کارفرما توقع آن را داشت.

معمار: گروه اسمیت
زیربنا: 1514 متر مربع
هزینه: 5/2 میلیون دلار
تاریخ تکمیل پروژه: نوامبر 2010

مدارک فنی
منتشر شده در : سه‌شنبه, 13 اکتبر, 2020دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / اداریبرچسب‌ها: ,