ساختمان اداری مدرن سایه، اثر سید حمید نورکیهانی و همکاران
کتابخانه تخصصی آیت اله سیستانی، اثر مهندسین مشاور پل میر

مجموعه آرمان، اثر مهندسین مشاور شارستان

مجموعه آرمان طي حدود 10 سال دغدغه اصلي زندگي كار گروه و همه دست‌اندركاران پروژه بود. موضوع از دعوت براي شركت در يك مسابقه براي يك مجموعه مسكوني- تجاري در زميني در شرق حرم مطهر حضرت رضا (ع) در بهار 1384 از طرف شركت بنا‌گستران‌هشتم توس شروع شد، پس از تشكيل كارگروه طراحي و تدوين برنامه، روند طراحي پروژه آغاز و در مردادماه سال 1384 تحويل گرديد. هيئت داوران، طرح ارائه شده مهندسین مشاور شارستان را به عنوان طرح برتر انتخاب نموده و موضوع در شهريورماه 1384 براي ادامه مطالعات ابلاغ گرديد.
در گام نخست در جهت شناخت نوع بافت پيرامون و كيفيت همجواري اين نتايج بدست آمد كه توده فضاي شهري اطراف را، به خصوص در عمق، بافت فرسوده تشكيل ميداد و گذر اصلي همجوار كه به «پايين خيابان» معروف است، نسبت به خيابان‌هاي ديگر منتهي به حرم مطهر از رونق كمتري برخوردار بود. از اين رو پردازش طرح و ساخت در اين حوزه ميبايست به ترتيبي صورت مي‌پذيرفت كه بافت جديد ارزش فضايي منطقه را ارتقاء داده و موجب جذب جمعيت و رونق منطقه گردد. از اين رو جريان مطالعات بر مبناي طرح ارائه شده در مسابقه پيگيري شد و سعي كارگروه طراحي در پيش‌برد طرح به سوي نمايي بود كه نه تنها از نظر فرم در فضاي شهري اطراف يگانه باشد بلكه تجربيات فعاليت چند دهه‌اي شارستان را در زمينه معماري انعكاس دهد.
جريان طراحي مجموعه آرمان يك بار به علت عدم تحصيل بخشي از عرصه و بار ديگر به دليل تغيير كاربري از مجموعه مسكوني- تجاري به مجموعه اقامتي، تجاري و مسكوني دستخوش تغييرات اساسي گرديد كه در مدارك و نقشه‌هاي پروژه به عنوان آرمان 1، 2 و 3 طبقه‌بندي شده است.
ایده اولیه طرح از ترکیب حجمی یک بیضی گسسته با چند ضلعی حاصل از خطوط و محورهای موجود در محدوده زمین و حیاط مرکزی بیضی شکل در درون، بخاطر استفاده حداکثر از نور طبیعی و فضای باز بیرونی و درونی برای بخش مسکونی و هتل آپارتمان شکل گرفته است.
در اين جريان دو اصل اساسي در طراحي مورد توجه و پيگيري قرار گرفت، يكي پايبندي به ايده اوليه طرح به معني پردازش حجمي معماري در عين سادگي و نهايتِ زيبايي و ديگري دقت در طراحي جزئيات فني ماندگار و زيبا، بديهي است در اين مورد اصول مربوط به عملكردها، استانداردها و مقررات ملي ساختمان نيز جزء لاينفك روند طراحي بوده است.
بهترين تعريفي كه از معماري اين مجموعه در رسانه‌هاي مختلف شده است جمله «ساده اما زيبا» است، اما كارآيي و كشش يك مجموعه صرفاً در گرو معماري آن نيست بلكه تركيبي از معماري با مقوله‌هاي مختلف زيست‌محيط انسان است. در مجموعه آرمان راهكارهاي مختلف تجلي زيبايي، آسايش، كارايي براي زندگي و گذران اوقات فراغت دست به دست هم داده‌اند تا روياي آرمان سبز را حقيقت بخشند، در اين زمينه براي پردازش حياط مركزي كه به دليل نفوذ بخش تحصيل نشده زمين به صورت بيضي ناقص شكل گرفته بود كارگروه طراحي پيشنهاد سر پوشيده نمودن آن را ارائه نمود كه اين كار به وسيله سازه فضاكار و پوشش شيشه شفاف در سقف انجام گرديد. همچنين گردش آب در فضاي آن با طراحي آبشار در ديواره ناقص بيضي و بركه در كف پيشنهاد و طراحي گرديد.
دو طبقه زیرزمین به پارکینگ، تاسیسات، استخر و سالن ورزشی اختصاص داده شده و مجموعه تجاری یک طبقه زیر زمین و طبقات همکف و اول را شامل می‌شود. در مرکز مجموعه، حیاط مرکزی به شکل بیضی در فضایی به وسعت 1350 متر مربع و به ارتفاع 15 متر که با طول دهانه 55 متر به صورت یکپارچه توسط سازه فضاکار پوشیده شده است قرار دارد که واحدهای تجاری در سه طبقه به دور آن شکل گرفته‌اند. ورودی‌های بخش مسکونی در غرب و شمال ولابی اصلی هتل آپارتمان در جنوب طبقه همکف قرار گرفته است.
طبقه دوم تا نهم در دو بخش مجزا به هتل آپارتمان و مسکونی اختصاص یافته است که به دور حیاط مرکزی وسیع‌تری در طبقه دوم شامل 1350 مترمربع سقف شیشه‌ای حیاط تجاری و 3000 هزار مربع باغ بام شکل پذیرفته‌اند. در نتیجه مجموعه آرمان با 291 واحد هتل آپارتمان، 122 واحد مسکونی، 406 واحد تجاری و 411 واحد پارکینگ به گونه‌ای طرح گردید که در عین انسجام کلی، هر کاربری به صورت کاملا مستقل عملکرد های مربوط به خود را دارا باشد. ساخت این مجموعه از سال 1391 آغاز گردیده و در سال 1394 به بهره برداری رسیده است.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد:
مسکونی

_________________________________           

نام پروژه/عملکرد: مجموعه تجاری، مسکونی و هتل آپارتمان آرمان
شرکت: مهندسین مشاور شارستان (معمار و شهرساز)
معماران اصلی: کمال الدین ایمانی
همکاران طراحی: مهدي دليلي، مرجان اسماعيلزاده، حسين حسنساجدي، مهران ايماني
گروه طراحي در مرحله مسابقه: (مهدي نيكطبع، ليلا فريورصدري، مهرنوش طاهرخاني)، ماكت طرح (فرهاد شريفي)
طراحی و دکوراسیون داخلی: مهندسین مشاور ستاوندپاژ
نوع تأسیسات/نوع سازه: تهویه مطبوع/سازه فلزی
گروه طراحي سازه: (شهرام ميرسعيدي)
گروه طراحي تأسيسات برقي: (اميرحسين آزمايش، آيدين افشار، ساناز افروزيان)
گروه طراحي تأسيسات مكانيكي: (بهروز نوري، امیر مالمیر)
آدرس پروژه: مشهد، خیابان نواب صفوی
مساحت/زیربنا: 92000 مترمربع
کارفرما: شركت ستاره توس
شروع عملیات اجرای سازه: 1389/1394
ایمیل شرکت: info@sharestan.com
وبسایت: www.sharestan.com

منتشر شده در : دوشنبه, 7 ژانویه, 2019دسته بندی: تجاری تفریحی, آپارتمانی, مسکونی, هتلبرچسب‌ها: , ,