اطلاعات گردشگری قلعه دختر فیروزآباد، اثر علی سوداگران و نازنین کازرونیان
زیورآلات نازنین کازرونیان

مجموعه‌ی فرهنگی سعدیه، اثر علی سوداگران و نازنین کازرونیان

این پروژه که در محوطه‌ی آرامگاه سعدیه با مساحت تقریبی 2000 متر مربع در حال احداث می‌باشد، مجموعه‌ای چند منظوره است که با هدف فراهم آوردن مکانی فرهنگی در کنار آرامگاه سعدی (‌شامل کتابخانه، کلاس‌های شعر‌خوانی، فضای اداری و سالن چندمنظوره) بنا شده تا محیطی مناسب برای علاقه‌مندان، دانشجویان و ادب‌دوستان جهت ارتباطی نزدیکتر با شاعر بلند آوازه‌ی جهان، سعدی، فراهم آورد.
اولویت اصلی در طراحی این پروژه، توجه به سایت و تحت تأثیر قرار ندادن حجم و چشم انداز مقبره بوده است. از این رو، با قرارگیری کامل ساختمان در زیرزمین و فضای سبز، محوطه‌ی اطراف آرامگاه با همان طرحِ از‌ پیش تعین‌شده، مانند پوسته‌ای از روی آن گذر می‌کند وبامی سبز را برای این پروژه می­سازد.
پوسته‌ی سبز بام، مانند ورق کاغذی در 3 نقطه بالا آمده تا نورگیری فضای زیرین (لابی سالن آمفی تئاتر، کتابخانه ولابی اداری) را امکان‌پذیر سازد و همچنین ورودی اصلی (که از محوطه‌ی آرامگاه به حیاط مرکزی و یا گودال‌باغچه می‌رسد) نیز در 2 نقطه بالا آمده و مانند یک ورق کاغذ تا‌شده ورودی را تعریف می‌کند. این 2 سطح، از ورودی خیابان پشتی آرامگاه نیز بالا آمده و گنبد آبی مقبره­ی سعدی را نشان می‌دهند.
در فضای زیرین با الهام از طرح آرامگاه، از سنگ سفید تراورتن با کاشی‌کاری‌های آبی استفاده گردید. سنگ‌های تراورتن سفید نیز، که همانند حجاری‌ها‌، نقوشی از شعرهای سعدی را نشان می‌دهند، در سراسر پنجره‌ها اشعار سعدی را پیش چشم می‌آورند. گویی آفتاب از لابه­لای اشعار این حکیم فرزانه به فضای تاریک داخلی، روشنی می‌بخشد.

معماری معاصر ایران: فرهنگی

_______________________________

نام پروژه : مجموعه‌ی فرهنگی سعدیه
طراح معمار:
علی سوداگران
طراح سازه: حسن ابوطالبی
طراح تأسیسات: محمد شفیعی
ترسیم: امین شاهوار
تصاویر سه­بعدی: ابوذر شعرا، علی اشجع
کارفرما: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس
مکان پروژه: سعدیه
تاریخ طراحی: 1388

منتشر شده در : یکشنبه, 10 نوامبر, 2019دسته بندی: فرهنگی هنری ورزشی, کانسپتبرچسب‌ها: ,