باشگاه گلف جک نیکلاس اثر استودیو یزدانی
عبدالعزیز فرمانفرماییان، پدر مهندسین مشاور ایران

مجتمع مسکونی بارین، اثر شرکت طرح و ساخت ریرا 

از سه طرح برتر در بخش طراحی داخلی

در پاییز 87 همزمان با پیشرفت روند ساخت مجتمع، ما کار طراحی داخلی را با اجرای یک واحد نمونه­‌ی 60 متر مربعی شروع کردیم. این مجتمع با 70 واحد در 7 طبقه در 1 کیلومتری پیست اسکی شمشک و در میانه‌­ی کوه و رودخانه قرار گرفته است. در اینجا نوع کاربران و نحوه‌­ی استفاده‌­ی آنها از این فضا که غالبا موقتی و محدود به روزهای آخر هفته  به‌­ویژه در فصل زمستان و اسکی می‌­شود ما را به سوی طرحی متفاوت کشاند، به‌­نحوی که با تغییر مختصات مکانی، کیفیت فضا نیز تغییر کرد: فضایی با حس و حالی متفاوت از خانه‌­های شهری، که با آرامش و سکون محیط پیرامون آن همخوانی داشته باشد.

در اینجا طبیعت به قدری منحصر به فرد است که ما تصمیم گرفتیم ایده‌­ی این پروژه را استعاره‌­ای از طبیعت پیرامون در نظر بگیریم. ما به دنبال رویکرد جدیدی بودیم که با استفاده از استعاره به بهبود رابطه‌­ی معماری و طبیعت کمک کند، بدون آن که الگوهای متداول بومی را تکرار کرده یا سعی بر تقلید از شیوه‌­های معماری فرهنگ‌های دیگر داشته باشد. سعی داشتیم در این پروژه نشان دهیم که محصول هر روندی در طراحی معماری باید «منعطف» باشد، یعنی آزادی پاسخ به نیروهای اطراف خود را داشته باشد. در اینجا مناظر سفید و پوشیده از برف که جزء ویژگی‌های این مکان هستند و خطوط نرم و سیّـالی که پوشش برف در محیط ایجاد می‌­کند، پرقدرت‌­ترین نیروهای محیطی سایت محسوب می‌شوند.

در واقع این طراحی ایده‌­ای استعاری و ترکیبی دارد که برای رسیدن به فـرم نهایی خود از عناصر طبیعی و ساخته‌­ی دست انسان استفاده می­‌کند. ما با استفاده از این استعاره‌­ی ترکیبی به سطوح نرم و سیالی رسیدیم که فضاهای داخلی پروژه را شکل می‌­دهند. این خطوط نرم و آزاد به‌­گونه‌­ای در طرح به ­کار رفته­‌اند که نه تنها بخش‌های اصلی و جانبی، بلکه عناصر و جزئیات فضا را نیز پردازش می‌­کنند. این خطوط در فضا حرکت کرده و بسته به کاربری‌شان، تغییر مسیر و تغییر شکل می­‌دهند. بدین ترتیب تمامی نیازهای طرح در انعطاف­‌پذیری فـرمی آن تعریف شده تا فضا در حدّ امکان خالص و یک‌پارچه باقی بماند؛ همانند برفی که روی زمین می‌­نشیند و همه‌­ی اجزا و سطوح را از هر رنگ و شکلی همگون و یکپارچه می‌­سازد.

معماری معاصر ایران :مسکونی

______________________________________  

نام پروژه: مجتمع مسکونی بارین
طراح پروژه: عباس ریاحی‌فرد، فری‌ناز رضوی‌نیکو
همکاران طراحی: اشکان باقری اقدم، نوید نصرالله­‌زاده، یاسر کریمیان، حامد تابش
نظارت و اجرا: سروش علیپور، حسام رئوف­پناه
کارفرما: مهندس مجتبی تنها و شرکا
مکان: شمشک، نرسیده به دوراهی دربند سر، دو رود
مساحت: 60 متر مربّع
تاریخ تکمیل پروژه: 1387

مدارک فنی