Koi Faraz Studio, Parsa Ordam, Mohammad Reza Qadousi
Conference Hall of Pars Oil and Gas Company, Neda Mazaheri

لابی ساختمان اداری لوموند، اثر علیرضا ایلیاوی، آزاده رحیمی ،شرکت Dream House از سه طرح برتر در بخش طراحی داخلی

لابی ساختمان اداری لوموند (Le monde)، با رویکردی کاملاً هنرمندانه به مقوله‌­ی عملکرد فضاهای اداری طرّاحی شده است. طرّاحان سعی داشته­‌اند تا حسّ ورود به یک فضای اداری، ولی رؤیایی را به افراد القاء کنند ــ تشخّص و وقار در کنار هنر و رؤیا.

با ورود به فضای لابی، بعد از عبور از فضای کاملاً روشنِ حیاط و تراسِ ورودی، فرد بلافاصله با تیرگی اغراق‌­آمیزِ فضای داخلی روبرو می­‌شود، و ناگهان از روشنی به تیرگی پا می­‌گذارد و در مرز بین این دو حسّ، لحظه­‌ای مکث می­‌کند. سکوت و آرامش سیّـال در فضا در درونش رخنه می­‌کند و به او فرصت می­‌دهد تا با حواسّ کاملاً جمع به نظاره­‌ی فضای داخلی بپردازد. سپس نگاه او متوجّه فرم‌های منحنی روی سقف می­‌شود که از سمت دیوار شرقی شروع شده و به طرف غرب ادامه پیدا می‌­کند.

فرم‌ها از سقف پایین آمده­، روی دیوارها می­‌خزند و با تنیدن در فرم آنها یک فضای سه بعدی یک‌پارچه شکل می‌­دهند. سایر دیوارها نیز با رنگ‌­بندی نسبتاً تیره و خنثا (طوسی) موجبات یکپارچگی و آرامش فضای داخلی را فراهم می­‌آورند. در واقع تمام این یک‌پارچگی و آرامشِ فضایی در جهت ظهور مهم‌ترین بخش مجموعه، یعنی کانترِ لابی، صورت گرفته است. میز کانترِ لابی با تناسبات ویژه‌­اش (طول 4 متر، عرض 70 و ارتفاع 110 نسبت به مساحت 98 متری کلّ لابی)، با رنگ­‌بندی کاملاً متضادّ سفید، ترکیب ستون مرکزی به عنوان جزئی جدانشدنی از پیکره­‌اش و بالأخره اجزای نورانی‌­اش به عنوان قلب تپنده‌­ی فضای داخلی مدّ نظر طرّاحان قرار گرفته است و سقف‌ها و دیوارها به­‌مثابه غلافی نمدین آن را در آغوش گرفته‌­اند.

فضای لابی کاملاً خالی از هرگونه مبلمان و جزئیّات حجمی اضافه در نظر گرفته شده، تا مراجعین در هنگام عبور از آن دچار هیچ‌گونه اغتشاش ذهنی نگردند و تنها قرارگیری لکّه­‌های سفید شیشه­‌ای روی دیوار شرقی و نورهای دیواریْ هر از چند گاهی این سکوت سیّالِ فضا را شکسته و ملودی خوشایندی از نور و رنگ می­‌سازد. نورپردازی یکی از مقوله‌­های بسیار مهم در طرّاحی این لابی است، به­‌شکلی که با حذف یا اضافه کردن هر کدام از بخش‌­های نوری در ساعات مختلف شبانه‌­روز امکان ایجاد فضایی با حسّی متفاوت فراهم می‌­آید. کفِ کاملاً تیره و صیقلیْ نیز با انعکاس نورها و لکّه‌­های سفیدرنگ (به دلیل تیرگی دیوارها و سقف) به ایجاد حسّ رؤیاگونه کمک می­‌نماید و در عین حال حسّ ورود به فضایی از جنس فضاهای اداری را در مراجعین بر می‌­انگیزد.

معماری معاصر ایران : اداری، طراحی داخلی           

___________________________________    

نام پروژه: لابی ساختمان اداری لوموند
طراح پروژه: علیرضا ایلیاوی، آزاده رحیمی
مجری: شرکت Dream House
مکان: تهران، جردن، فراز غربی، شماره­ی 15
مساحت: 98 متر مربع
تاریخ تکمیل پروژه: 1388

مدارک فنی


منتشر شده در : پنج‌شنبه, 8 آگوست, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / اداریبرچسب‌ها: , ,