ویلای آسارا، اثر جعفر لطف‌الهی
گنبدهای آبی معکوس اثر جعفر لطف‌الهی

فست فود ویانا، اثر جعفر لطف‌الهی

پروژه مورد نظر یک فست فود در ساختمانی حدود 10 سال ساخت می‌باشد. کیفیت غذاهای فست فود در منطقه متمایز و شناخته شده می‌باشد. کارفرما تصمیم داشت کیفیت فضای داخلی را نیز همانند کیفیت غذاها ارتقاء بخشد. اما برای انجام این کار مدت زمان کوتاهی در حدود 30روز (ماه رمضان) را برای بازسازی در نظر گرفته بود. دیوار فست فود با استفاده از ام دی اف رنگی، شیشه رنگی، سرامیک چند رنگ و پوستر پوشیده شده بود که تنوع رنگ‌ها و مصالح باعث اغتشاش بصری در فضای داخلی شده بود. از طرفی سیرکولاسون حرکتی و جا نمایی فضا ها نیز مشکلاتی داشت. محل کافه در جلوی ورودی قرار داشت، مسیر پیمایش ورودی تا پیشخوان به محل سرو غذا اختصاص یافته بود و ورودی آشپزخانه در امتداد محور ورودی اصلی قرار داشت.
سطح مداخله و ایده طراحی:
با تغییر کاربری فضاهای تجاری در گذر زمان، کاربران آن نیازمند بازسازی مجدد هستند. این مسئله موجب صرف زمان و هدر رفت سرمایه‌های ملی می‌شود از طرفی تخریب و بازسازی چنین فضاهایی خسارت‌هایی را نیز به محیط زیست وارد می‌نماید. بر این اساس و با توجه به مصالح استفاده شده قبلی برای به حداقل رساندن خسارت‌های اقتصادی و زیست محیطی در این پروژه سعی بر آن شد که با حداقل تخریب، فضای داخلی بهینه گردد. ام دی اف های روی دیوار جمع گردید و مجددا به عنوان سقف کاذب، دیوار پیشخوان و قفسه‌های داخل کافه مورد استفاده قرار گرفت.
پس از برداشتن ام‌دی‌اف‌های روی دیوار، دو متریال چوب (ترمو و نراد روسی) و بتن، به عنوان مصالح اصلی مورد استفاده قرار گرفتند. دیوارها بطور کامل از بتن بصورت تایل و با روش نصب خشک پوشیده شد. این روش امکانی را فراهم می‌کند که در آینده و در صورت نیاز بتوان تایل‌ها را باز نموده و مجددا در مکان دیگری مورد استفاده قرار داد. به منظور جلوگیری از سرد شدن فضای داخلی، محور ورودی تا پیشخوان به عنوان فضای واسط بین کافه و فست فود به وسیله چوب پوشیده شده که علاوه بر هدایت مشتریان مکمل طبیعی برای گرم کردن فضای داخلی فست فود می‌باشد. برای کنترل و منظم کردن تجهیزات نصب شده بر روی دیوار، پوششی از چوب بر روی آن‌ها قرار داده شد که علاوه بر مخفی کردن تجهیزات باعث غنای بصری فضا گردید. در نهایت مدت زمان اجرای پروژه هفت هفته بطول انجامید.

معماری معاصر ایران، تجاری

______________________________

نام پروژه: فست فود ویانا
عملکرد: تجاری
معماران اصلی: جعفر لطف الهی
کارفرما: امیر داوودی زاده
همکاران طراحی: کیمیا خوراک چی، ابوالفضل حیدری، علیرضا باقری
تهیه نقشه های فاز 2: جعفر لطف الهی
آدرس پروژه: یافت آباد، میدان معلم، خیابان تختی، جنب کوچه امینی، فست فود ویانا
مساحت/زیربنا: 191 متر مربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: یک طبقه تجاری
اجرای پروژه: امیر داوودی زاده
نوع تأسیسات سیستم گرمایشی: هیتر، سیستم سرمایشی اسپلیت
سرپرست کارگاه: امیر داوودی زاده
نظارت پروژه: جعفر لطف الهی
تاریخ طراحی: اردییهشت 1397
تاریخ شروع ساخت: خرداد 1397
تاریخ پایان ساخت: مرداد 1397
عکاسی پروژه: محمد حسن اتفاق
بودجه‌ی کل: حدود 250 میلیون تومان
برندهای محصولات مصرفی:
1) چوب: نووآ وود
2)بتن: برتال بتن
3)سقف: کناف
4) کاشی و سرامیک: مرجان

این پروژه اثری است از جعفر لطف الهی
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار جعفر لطف الهی در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : جمعه, 22 فوریه, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / تجاریبرچسب‌ها: