مسجد و مجموعه‌ی فرهنگی نوغان مشهد، اثر مهندسین مشاور آداک
نمازخانه‌ی حافظیه، اثر دفترمعماری اشعری و همکاران

طراحی نمایندگی GIVOVA، اثر فرامرز غفار‌پسند، آرام ارشدی

اخیراً یکی از برند‌های لباس‌های ورزشی ایتالیا به نام «GIVOVA» به شکل گسترده‌ای وارد ایران شده و اسپانسر تیم ملی و چند تیم باشگاهی ایران شده است. این برند قصد دارد که تولید بخش عمده‌ی محصولات خود را به ایران منتقل نماید. مرکز تولید و توزیع این برند، شهر شیراز می‌باشد و لذا طرف ایرانی شریک شرکت مرکزی، تصمیم به گشایش یک نمایندگی در بلوار ستارخان شیراز نموده است. برای این منظور، یک واحد تجاری به مساحت تقریبی 120 متر‌مربع در این بلوار تعیین شد و مدت زمان بسیار کمی را برای راه‌اندازی تعیین نمود. این واحد تجاری، یک ساختمان دو طبقه‌ی قدیمی بوده و در طبقه‌ی همکف آن، واحد تجاری و در طبقه‌ی اول، واحد مسکونی (با کاربری فعلی دفتر کار) قرار دارد. به دلیل قدیمی بودن بنا و نا‌مطلوب بودن نمای آن، برای یک برند شاخص بین المللی، تصمیم به تغییر نما با کمترین دخالت و سریع‌ترین زمان اجرای ممکن را گرفته و پروژه به مشاور سپرده شد.
در طراحی و بازسازی این نما، مشاور مسائل موجود در زمینه، کیفیت‌های مرتبط با موضوع و محدودیت‌های اجرا را مد نظر قرار داد. در خصوص زمینه و بستر، شاخص‌ترین عامل را شاید بتوان موقعیت ممتاز شهری پروژه و وضعیت ممتاز کاربری، به عنوان یک برند بین‌المللی ذکر نمود. محلی که این نمایندگی در آن واقع شده است ــ یعنی بلوار ستارخان شیراز ــ از ممتاز‌ترین و مدرن‌ترین محدوده‌های تجاری شهر به حساب می‌آید. مجاورت این بلوار با باغ عفیف‌آباد نیز، بر کیفیت و موقعیت ممتاز آن افزوده است، بنابراین با توجه به این شرایط بستر پروژه، یکی از استراتژی‌های اساسی در طراحی این پروژه، اصول معماری مدرن (شفافیت، مینیمالیسم) مد نظر قرار گرفت؛ چرا که این بستر شهری، بیش از هر نقطه‌ی دیگر شهر، پتانسیل مدرنیته را در‌بر‌دارد.
شرایط دیگری که بر همین بستر حاکم است، آشفتگی بصری در جداره‌ی شهری می‌باشد. به دلیل تعدد واحدهای تجاری و عدم وجود مقررات و استانداردی برای ساماندهی بصری تابلوها، آشفتگی نا‌مطلوبی در این جداره شهری مشهود است. مشاور با در نظر گرفتن این آشفتگی و نیاز این برند به شاخص بودن در میان سایر بناها، گزینه‌ی سادگی و مینیمالیسم هر‌چه بیشتر را مد نظر قرار داد تا این سادگی، در تضاد با آشفتگی‌های اطراف، خود را متضاد و متفاوت و در نتیجه، شاخص نشان دهد. این ایده، با ایده‌ای که در بخش قبل (گرایش به اصول معماری مدرن) مطرح شد، همسو بوده و در نتیجه تقویت می‌شود.
مسئله‌ی دیگری که در این پروژه مطرح گردید، محدودیت‌های اجرایی بود که مشاور را ملزم می‌ساخت با کمترین دخالت و سریع‌ترین زمان ممکن، پروژه را به نتیجه برساند. با توجه به این مسئله، گزینه‌ی تخریب و استفاده از مصالح بنّایی و شیوه‌های نماسازی سنتی کنار می‌رود و با توجه به ایده‌هایی که تا اینجا مطرح شده (معماری مدرن و مینیمال)، استفاده از مصالحی که به صورت خشکه‌چین بر روی یک اسکلت فلزی نصب شود، مد نظر قرار گرفت. با توجه به کلیه‌ی موارد، این ایده مد نظر قرار گرفت که نمایی از جنس شیشه‌ی سکوریت، ولی به شکل سند‌بلاست شده ساختمان را به شکل کامل در‌بر‌گیرد و تمامی نمای موجود را بپوشاند. مستلزم اجرای این نما، اجرای یک اسکلت فلزی سبک بر روی کل نما بود تا پس از آن، شیشه‌ها بر روی آن نصب شود.
دو دلیل برای انتخاب شیشه‌ی سندبلاست شده وجود دارد: اول اینکه شیشه‌ی شفاف نمای پشت را نمی‌پوشاند و نمای موجود از پشت آن نمایان خواهد بود و دلیل دوم ــ که ایده‌ی اصلی طراحی این نما بوده ــ تبدیل شدن کل نما به یک منبع نور درخشان در شب، و پاسخ دادن آن به نیاز شاخص بودن در عین سادگی مطلق می‌باشد. با قرار دادن منابع نور خطی در سر‌تا‌سر نما، شیشه‌ی سندبلاست شده نور را پخش نموده و به یک منبع نور بسیار بزرگ در مقیاس نمای شهری بدل می‌گردد. با قرار‌گیری نام برند به شکلی خالص و مطلق، بدون هیچ داده‌ی دیگری، نما به یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ و شهری (در عین سادگی) بدل می‌گردد. بدین ترتیب، با سرعت تمام، اسکلت فلزی اجرا گردید و شیشه‌ها همگی در کارخانه تولید شد (برشکاری، سوراخکاری و سند بلاست). برای توزیع بهتر نور در پشت شیشه‌ها، یک لایه بنر سفید بر روی اسکلت فلزی کشیده شد و سپس منابع نور کار گذاشته شد و نهایتاً شیشه‌ها در بازه‌ی زمانی خواسته شده نصب گردید، بنابر‌این به طور خلاصه می‌توان خصوصیات نمای این پروژه را با توجه به بستر و شرایط آن به این ترتیب بیان نمود:
• با توجه به مدرن بودن بستر شهری پروژه (بلوار ستارخان)، استراتژی گرایش به معماری مدرن مد نظر قرار گرفته است.
• با توجه به آشفتگی بصری جداره‌های شهری در مجاورت پروژه، سادگی هر‌چه بیشتر با هدف متفاوت دیده شدن در این بستر آشفته مورد توجه می‌باشد.
• با توجه به محدودیت اجرایی و زمانی، استفاده از مصالح مدرن صنعتی در برنامه قرار گرفته است.
• در نتیجه‌ی همه موارد، که همگی همگرا بوده، نمایی مینیمال، متشکل از شیشه‌ی سند بلاست ایجاد شده که بر روی یک اسکلت فلزی نصب گشته و منبع نور در پشت آن، کل نما را به یک سطح درخشان و متفاوت بدل می‌سازد.

معماری معاصر ایران: طراحی داخلی، تجاری

____________________________________

نام پروژه: طراحی نمایندگی GIVOVA
تیم طراحی معماری:
فرامرز غفار‌پسند، آرام ارشدی
تیم اجرا: فرامرز غفار‌پسند، فرشاد غفار‌پسند، علی صلاح، ارسلان فرازیان شیرازی
کارفرما و بهره‌بردار‌: حمید‌‌رضا دهستانی
محل پروژه: شیراز، بلوار ستارخان، روبروی باغ عفیف‌آباد
سطح زیربنا: 130متر‌مربع
تاریخ اجرا: 1395
پست الکترونیک: f_ghaffarpasand@yahoo.com

مدارک فنی


منتشر شده در : سه‌شنبه, 22 ژانویه, 2019دسته بندی: تجاری تفریحی, طراحی داخلیبرچسب‌ها: , ,