ایده، کانسپت و فضایی نو در معماری ایران، یا چگونه درس های دانشگاهی مان بی فایده شدند؟ به بهانه ی بررسی سه اثر از رضا نجفیان نقد هنر معماری
خانه‌ی آبیِ ملایم ... معماری و متن از رِنا دیزاین (رضا نجفیان)

طراحی دفتر مجله ی دیار
معماری و متن از رِنا دیزاین (رضا نجفیان)

مشخصات پروژه:
کارفرما: احسان دلاویز
محل اجرا: ایران، تهران
سطح زیربنا: 52 متر مربع
طراحی و اجرا: رِنا دیزاین (رضا نجفیان)
همکاران طراحی: مینا نظم جو، محمد حسین حمزه لویی، آناهیتا وزیرنظامی، مریم نجفیان
سرپرست کارگاه: سعید توده فلاح
همکاران اجرا: مینا نظم جو، امیرپاشا اردم، مجید خاک خسته
عکس: پرهام تقی اُف
مدت اجرا: 2 ماه
اتمام اجرا: دی ماه 1393
وب سایت: www.renadesign.com

طراحی دفتر مجله‌‌ی دیار، در فضایی کوچک (52 متر مربع) و با تأکید بر نمایش ساده ولی متفاوتِ کتاب ها و مجلاتی که در دفتر به‌نمایش گذاشته می شوند، انجام شده است.
ایده‌ی اصلی مبنی بر اینکه کتابخانه، عنصر اصلی معماری پروژه بوده و به‌شکل عناصر ساختاری معماری داخلی همچون دیوار، سقف و جداکننده‌ها در کل فضا طراحی شده  است. کتابخانه‌ای که در مواجهه‌ی اولیه ی مخاطب دیواره‌ای مواج با رنگ‌های ملایم و متنوع در قسمت‌های مختلف را نمایش می‌دهد و با حرکت و جابجایی وی؛ چهره و عملکردی نو را از خود بروز می‌دهد. مخاطب در این هنگام است که در می‌یابد رنگ‌های ملایم دیواره، انعکاسی لطیف از رنگ جلد کتب و مجلات مختلف بر جداره جانبی قفسه‌ها بوده است. تأثیری که با هر جابجایی کتاب و مجله در قفسه‌ها ترکیب رنگی جدیدی را برای دیوار، به‌عنوان پاسخی به رفتار مخاطب می‌آفریند.
هندسه‌ی طرح در حکمت مواج خود و همه‌ی المان ها در جزئیات جاری خویش، وظیفه دارند با صراحتی غیر‌تکراری، اهمیت کتاب و سایر نشریات را در تار و پود بافتی فرهنگی به ناظر ارائه کنند، بی‌آنکه موازین ارگونومی را برای کارکنان مخدوش سازند. قفسه‌ها، نه‌تنها محل استقرار کتب و نشریات‌اند، بلکه به‌گونه‌ای آنها را به ناظر تعارف می‌کنند.
نگاه ناظر که از همان ابتدا بر موج خطوط و لبه‌ها سوار می‌شود، حتا بدون ارتباط با متن کتاب ها و نشریات با متنی کلّی‌تر، ارتباط برقرار می‌کند که در فضایی دوستانه و آرامش‌بخش جاری‌ست. در این متنِ کلان که در محدوده‌ای لطیف خلاصه شده است، او آموختن را می‌آموزد و احساسش با نور و رنگ ملایمی که احاطه‌اش کرده‌اند، در می‌آمیزد، شاید برای لحظاتی در برکه‌ی همه‌ی چیزهایی که فراموش کرده، غوطه‌ور می‌شود و با این یادآوری به سطحی از هوشیاری و آگاهی دست می‌یابد، که هدف طراح همین آگاهی بوده است.

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 28 می, 2020دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / اداریبرچسب‌ها: