استودیو معماری شفیعی
کلینیک دندان پزشکی دکتر پاکشیر اثر آتلیه معماری کانتکست

طراحی داخلی دفتر معماری

بعد از مدت‌ها جستجو برای پیدا کردن مکان مناسب جهت جابجایی دفتر، واحدی با متراژ مفید 100مترمربع، از آپارتمانی هشت واحدی با کاربری مسکونی و سن ساخت حدود 25 سال که تمامی واحدهای آن به دفترکار تغییرکاربری پیدا کرده و مراحل اداری آن نیز در دست اقدام بود به ما پیشنهاد شد. موقعیت شهری بسیار مناسب و هم‌چنین اجازه مالک جهت ایجاد هرگونه دخل و تصرف در بنا از نقاط قوت واحد پیشنهادی بود که سرانجام با آن موافقت کردیم.
در بررسی‌های اولیه جهت ایجاد تغییرات موردنظر با نقاط ضعف زیر مواجه شدیم:

نقاط ضعف

1) نسبت زیاد طول واحد به عرض آن
2) عدم‌هماهنگی معماری داخلی با چیدمان یک دفتر معماری
3) عدم نورگیری مناسب هردواتاق
4) عدم هماهنگی تاسیسات درصورت ایجاد تغییرات زیاد
5) بلااستفاده بودن حمام
6) فرسودگی بیش از حد داخل واحد
در مرحله‌ی بعد فضاهای مورد نیاز ما بود که لیست شد:
1) آتلیه معماری با توانایی کارکردن حداقل 3 نفر
2) فضایی جهت سرپرست آتلیه معماری
3) مکانی جهت حسابداری و امور مالی که سرپرستان کارگاه ها نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
4) اتاق جلسات
5) فضایی دلنشین جهت اوقات استراحت

ایده‌ی اصلی

با تحلیل‌های انجام شده، ایده‌ی اصلی بازسازی مبنی بر بازگشایی محیط و ایجاد فضایی سیال با حفظ استقلال فعالیت‌های مختلف، آوردن نور کافی به داخل ساختمان، به وجودآوردن فضایی دل‌نشین و متفاوت از فضاهای خشک و مرسوم اداری و در عین حال توانایی انجام آن در حداقل زمان و با کمترین بودجه جهت واحدی اجاره‌ای شکل گرفت.

نورگیر مشترک پشت ساختمان

در اولین بازدیدها متوجه شدیم که ساکن طبقه زیرین، نورگیر مشترک پشت ساختمان را با پوشاندن سقف به انبار تبدیل کرده و استفاده‌ای از نور آن ندارد. نورگیر نیز رو به باغ بسیار بزرگی از باغات قصردشت شیراز بود که هیچ‌گونه مجوز ساخت و سازی نه در حال و نه آینده به آن تعلق نخواهد گرفت.
پس در گام نخست با برداشتن دیوارهای نورگیر و ایجاد یک سقف شیشه‌ای، فضای حدودا شش متری نورگیر به مساحت مفید واحد اضافه شد، محوطه راهرومانند ورودی اتاق‌ها باز گردید، نور بسیار خوبی وارد ساختمان شد و دید جذابی از داخل واحد به باغ ایجاد گردید.

حذف کلیه‌ی دیوارها و طراحی دوباره

حذف دیوار اتاق‌ها و حمام

در مرحله‌ی بعدی کلیه‌ی دیوارهای اتاق‌ها و حمام نیز تخریب شد تا با وجود بازشدن نورگیر و تامین نور بسیار مناسب، امکان طراحی فضاهای موردنیاز به نحو مطلوب‌تری وجود داشته باشد. این فضاهای بوجود آمده به آتلیه معماری و اتاق جلسات تخصیص داده شد تا با توجه به نیازمندی اینگونه فعالیت‌ها به آرامش بیشتر، در حداکثر فاصله نسبت به درب ورودی قرار بگیرند.
لازم به ذکر است که با توجه به اینکه ساختمان با اسکلت فلزی ساخته شده بود مشکل سازه‌ای با برداشتن دیوارها نداشتیم.

سالن اصلی

سالن اصلی نیز به دو قسمت تقسیم شد؛ فضایی جهت حسابدار با میزی بسیار بزرگ در بدو ورود که در مواقع لزوم سرپرست کارگاه‌ها نیز بتوانند از آن استفاده کنند و فضایی مبلمان شده جهت انتظار و نشیمن.
در طراحی و چیدمان فضاها سعی شد که در حد امکان کمترین دیوار و جدا کننده‌ای بین فعالیت‌های مختلف وجود داشته باشد. تا برخلاف نقشه قبلی، فضاهایی سیال بوجود آید که امکان استفاده از نور طبیعی و منظره باغ روبرو برای همه وجود داشته باشد.

همچنین، در راستای احترام به نمای رو به خیابان آپارتمان و بهم نریختن ریتم موجود، کلیه‌ی پنجره‌ها به همان حالت سابق نگه داری شد، که البته مشکلی هم در روند طراحی بوجود نیاورد.
با وجود عجله‌ی بسیار زیاد برای جابجایی، کلیه‌ی موارد فوق با اجرا همزمان گردید تا سرعت کار بالاتر رود. هم چنین در طول روند اجرا، هم به علت فرسوده بودن بیش از حد تاسیسات مکانیکی و هم به علت جابجایی زیاد در چیدمان فضاها کل سیستم تاسیسات مکانیکی (لوله کشی آب مصرفی، کانال کولر آبی، رادیاتورها) تغییر کرد. تاسیسات برقی نیز تغییر یافت و هوشمند شد.

مدت زمان تحویل

در نهایت با پی‌گیری مستمر و شبانه‌روزی تیم طراحی و اجرایی دفتر، تمامی این مراحل، از تحویل گرفتن واحد از مالک تا استقرار کامل دفتر و شروع کار، 65 روز (3خرداد 95 تا 5 مرداد 95) زمان برد که تجربه‌ی بسیار قابل توجهی بود.

نام پروژه: طراحی داخلی دفتر معماری شار
عملکرد: دفتر معماری
معمار اصلی: احمد قدسی‌منش
کارفرما: دفتر معماری شار
همکاران طراحی: مریم ناظم‌البکاء، پریسا پناهی، نسترن جنابعلی، پریچهر ده‌بزرگیان
تهیه نقشه های فاز 2: مریم ناظم‌البکاء
آدرس پروژه: شیراز، خیابان قصردشت
طول جغرافیایی: 646333/29
عرض جغرافیایی: 492467/52
مساحت/زیربنا: 100 مترمربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: طبقه دوم: دفتر معماری
طراحی و دکوراسیون داخلی: دفتر معماری شار
مشاوران و اجرای نورپردازی: دفتر معماری شار
اجرای پروژه: رضا قدسی منش، رضا فتحی، افشین زارع

این پروژه اثری است از دفتر معماری شار
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار دفتر معماری شار در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : دوشنبه, 21 اکتبر, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / اداریبرچسب‌ها: