پنت‌هاؤس ترای­بِکا، اثر استودیو حریری و حریری
خانه‌ی شماره‌­ی 58، اثر استودیو حریری و حریری

طراحی داخلی آپارتمان مسکونی زعفرانیه اثر مـان هنر آرمانی

هنگامی که در اوایل اردیبهشت ماه 1391 موضوع پذیرش این پروژه به مساحت تقریبی 360 مترمربع، واقع در آخرین طبقه‌ی آپارتمانی در زعفرانیه‌ی تهران، در اتاق فکر مان هنر آرمانی مطرح شد، با توجه به محدودیت زمانیِ یک‌ماهه‌ی بیان شده توسط کارفرما و عدم توجیه پذیری، دست بردن به معماری داخلی آپارتمانی کاملاً نوساز، این پروژه ابتدا از دستور کار گروه خارج شد، لیکن با پذیرش شرط گروه توسط کارفرما مبنی بر تقبل تمامی هزینه‌های مربوط به ارسال پست سریع (DHL) تجهیزات، مبلمان، روشنایی‌ها و سایر ملزومات، این پروژه به سرعت وارد مرحله‌ی طراحی شد.
ایده‌ی اصلی طرح، با توجه به خصوصیات معماری بنا از یک سو و روحیات و نیازهای کارفرما از سوی دیگر، بر مبنای ایجاد فضایی روشن، راحت و دل‌باز و درعین حال شیک و خاص شکل گرفت.
با توجه به زمان محدود و نیز عدم امکان بازسازی کامل، بهترین شیوه‌ی برخورد با مساله‌ی طراحی، استفاده‌ی هرچه آشکارتر از نقاط قوت معماری داخلی موجود و کمرنگ نمودن نقاط ضعف آن از طریق بازی با سطوح سقف و دیوارها، ایجاد عناصر پر و خالی در توده‌ها و نیز تلفیق آن با نورپردازی‌­های زیر سطحی تشخیص داده شد.
این رویکرد به ویژه با انتخاب دقیق شکل، فرم و رنگ مبلمان، تا جایی پیش رفت که سطح یکی از دیوارها اختصاصاً برای قرارگیری یک ساعت دیواریِ دست­‌ساز، طراحی و نورپردازی شد.
استفاده‌ی حداقل از عناصر و مبلمان دکوراتیو و غیرکاربردی، انتخاب گونه‌های مختلف نورپردازی دیواری، سقفی، رومیزی و غیره، منطبق بر طراحی خاص همان فضا و سبک و طرح مبلمان پیش‌بینی‌شده‌ی آن، و در مجموع تکیه بر سادگی و خلوص فضا و پرهیز از جزئیات و عناصر اضافی باعث شد تا شاهد طرحی مینیمال، مدرن در عین حال لوکس و خاص باشیم.

معماری معاصر ایران: طراحی داخلی

______________________________________

نام پروژه: طراحی داخلی آپارتمان مسکونی زعفرانیه
گروه طراحی: مـان هنر آرمانی
موقعیت پروژه: تهران، 1391
طراحی و اجرا: مان هنر آرمانی
مدیر طرح و پروژه: محمد مهدی فخیمی
طراحی داخلی: فرزانه مقدّسی
دکوراسیون داخلی: سارا سوار
عکاسی: رضا باریده
کارفرما: آقای فتحی
زیر بنا: 360 مترمربع
محل پروژه: تهران، زعفرانیه
تاریخ شروع: اردیبهشت 1391
تاریخ اتمام: خرداد 1391
سایت: www.honararmani.com
ایمیل: info@honararmani.com

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 14 فوریه, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / آپارتمانی, طراحی داخلی / مسکونیبرچسب‌ها: