ترمینال جدید فرودگاه زاگرب
چشـمه­‌ی کَمْپیون

شـوبـالــو
معماری از معماران مایر و فان سْخوتِن
عکّاسی از ژِرون موسْـخ
آمستردام، هلند

Shoebaloo
Architecture by Meyer en Van Schooten Architecten
Photography by Jeroen Musch
Amsterdam, the Netherlands

شوبـالـو، که بوتیک فروشنده‌ی گرانقیمت‌ترین و مشهورترین مارکهای کفشهای مُدروز جهان در هُلند است، سه فروشگاه در آمستردام دارد و طرّاحی داخلی بسیار مدرن و تکنولوژیک آن به اندازه‌ی کفشهایش مشهور است. یکی از این فروشگاه‌ها در خیابان فوق‌العادّه شیک په. سه. هُفت‌سْترات واقع شده است. با وجود اینکه زیربنای مغازه تنها 100 متر مربّع است، مجموعه‌ی کفشهای بسیار لوکس آن نیازی به تعریف ندارند.
فروشگاه خیابان هُفت‌سْترات از بیست سال پیش مشغول فعّالیّت است و اوّلین طرّاح داخلی آن بُرِک سیـپِـک نام داشت. صاحبان این فروشگاه که به دنبال طرحی جدید و منحصربه‌فرد می‌گشتند، و می‌خواستند تجربه‌ی خرید کاملاً متفاوت و ویژه‌ای به مشتریانشان ارائه کنند، از معماران مایر و فان سْخوتِن برای تغییر مُدل فضای داخلی آن دعوت به کار کردند.
تاریکی قسمت جلویی فروشگاه به این علّت است که رهگذران را برای ورود به فروشگاه تحریک کند. از جانب خیابان، یعنی از پشت شیشه‌ی پنجره‌ی آیینه‌ایِ ویترین تنها چند کفش را، که با نور متمرکز نورپردازی شده‌اند، می‌توان دید. درب ورودی، تصویر خیابان و رهگذران را منعکس می‌کند.
در داخل فروشگاه یک اتاق کوچک و بسته وجود دارد و ساختمانی که خود فروشگاه در آن قرار دارد متعلّق به قرن نوزدهم است. دیوارها، سقف و زیرکفها از کادربندیهای پُلی‌اکریلیک نیمه‌شفّاف ساخته شده‌اند که شبیه به کپسولهای مربّعی‌شکل هستند. گوشه‌های سقف و طبقه‌ی شیشه‌ای بالایی گِرد شده‌اند و به شکل بدون درز به دیوارهای کادربندی‌شده متّصل هستند. به علّت نورپردازی و انعکاس در آیینه‌ها در قسمت جلویی فروشگاه، درک عمق کناره‌ها و انتهای فروشگاه دشوار است. ویترین تخم‌مرغی‌شکل لوازم جانبی در قسمت انتهایی از اوّلین المانهای طرّاحی است که توجّه بیننده را به خود جلب می‌کند. مبلمان تخم‌مرغی‌شکل (دو نیمکت و یک کانتر) با پرداختی سفید و شیشه‌ای، طرّاحی انتزاعی شوبالو را تکمیل کرده‌اند.
هر یک از کادربندیها به عنوان یک ویترین مکعّبی برای یک جفت عمل می‌کنند. در پشت پوسته‌ی هر یک از پانلهای پلاستیکی یک لامپ فلوروسنت قرار گرفته ــ دقیقاً 540 عدد ــ که جوّ مصنوعی خاصّ خود را می‌سازند. به کمک برنامه‌های کامپیوتری صاحب فروشگاه می‌تواند رنگ اُلگوهای نور را در فضای داخلی به دلخواه خود تغییر دهد. به عنوان مثال، جلوی فروشگاه می‌تواند به رنگ آبی بدرخشد در حالی که در قسمت انتهایی نور قرمز می‌تابد. رنگ نورها را در حداکثر 5 دقیقه می‌توان تغییر داد.

یب
مدارک فنی
منتشر شده در : شنبه, 24 اکتبر, 2020دسته بندی: طراحی داخلی / تجاریبرچسب‌ها: