خانه باغ جِی، اثر امیر فرشاد غفار‌زاده
Restaurant Khat Aseman, Homayoon Hamrang, Morteza Mehrabi

سالن زیبایی فهیما، اثر فرشاد فرهد و سپیده ولیعهدی

در پروژه‌ی بازسازی یادشده با کاربری تخصصی خدمات مرتبط با ناخن، جهت استفاده‌ی بانوان، سعی بر آن بوده با توجه به پتانسیل کاربری و عملکرد، طراحی درخور با موضوع صورت گیرد.
به همین دلیل در استفاده از مواد مصرفی از مصالحی که دارای رنگی مناسب و جذاب باشند استفاده گردید. استفاده از این رنگ‌ها در زمینه‌ای کاملاً سفید و خاکستری صورت گرفت تا رنگ‌های استفاده‌شده خود را به بهترین شکل ممکن نمایش دهند.
کالبد اصلی و اولیه‌ی فضا در واقع یک واحد مسکونی بود که به مدّت 27 سال کنار گذاشته شده بود و از آن به عنوان انبار استفاده می‌شد.
در بازدید اولیه و اعلام نیازهای کارفرما درصدد برآمدیم ابتدا به تفکیک فضایی که در واقع شامل دو کاربری، یکی به عنوان سالن زیبایی و دیگری به عنوان مزونِ دوخت بود بپردازیم.
در قدم اول با توجه به درخواست کارفرما تنها سالن زیبایی نیاز به طراحی داشت به همین منظور ابتدا فضای مورد نیاز سالن زیبایی از فضای مزون تفکیک گردید.
به همین خاطر در قسمت پاگرد راه پله دیوارها جهت گشودگی بیشتر برای ورود به دو فضا به عقب کشیده شد فضاها کاملاً از یکدیگر منفک گردید. همچنین با توجه به پتانسیل موجود در محل ورودی به سالن سعی بر ایجاد شکاف در سقف به منظور حضور نور طبیعی به داخل و انعکاسی از آسمان در فضای داخلی گردید.
در قسمت دوم با توجه به ازدیاد ستون‌ها بر آن شدیم تا از طریق تیغه‌کشی و تفکیک فضایی شامل فضاهایی همچون سالن طراحی، سالن آموزش، قسمت پدیکور، پذیرش، اتاق استراحت کارکنان، سرویس‌های بهداشتی و فضای انتظار به پنهان کردن ستون‌ها بپردازیم.
در این میان با توجه به ازدحام جمعیت و نیاز به فضایی مناسب جهت انتظار و پذیرایی در زمان‌های خاص تصمیم به ایجاد یک فضای تِراس‌گونه در قسمت مرکزی فضا شد که با توجه به دید این فضا با مبلمان و پوشش گیاهی به همراه پوشش کف که از جنس آجر و کاشی که گرمای بیشتری را القاء می‌نمود استفاده گردید.
همچنین در قسمت آموزش با استفاده از پنجره‌های قدی با طاق‌های نیم دایره ای شکل سعی بر ایجاد فضایی شفاف، که قابل رویت برای مدیریت سالن باشد، ایجاد گردید.
شاید بتوان گفت نقطه‌ی عطف این پروژه در استفاده از کاشی‌های رنگی در نقاط مختلف پروژه از جمله پیشانی پله‌ها، دیوارهای راه پله و تراس دانست که همخوانی مناسبی با نوع عملکرد فضایی داشت.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد: تجاری

___________________________________________

نام پروژه/ عملکرد: سالن زیبایی فهیما، خدمات تخصصی ناخن
شرکت/ دفتر طراحی: دفتر معماری فرهد و همکاران
معماران اصلی: فرشاد فرهد، سپیده ولیعهدی
همکاران طراحی: سوگل ولیعهدی، امیر ولیعهدی، فاطمه عالی ابوذر، علی اکبر ظهیری
طراحی و دکوراسیون داخلی: فرشاد فرهد، سپیده ولیعهدی
آدرس پروژه: کرج، جهانشهر، خیابان کسری، نبش کوچه‌ی نسیم
مساحت/ زیر بنا: 200 متر مربع
کارفرما: فهیما مولایی
تاریخ شروع و پایان ساخت: خرداد 1397-شهریور 1397
عکاسی پروژه: محمدرضا عبداللهی
ایمیل: Farshadfarhad@gmail.com