مجتمع مسکونی گنج دانش، اثر رامین مهدی‌زاده
پروژه‌ی باز-زنده‌سازی حجره‌ی ابویی (پازیریک) اثر سیزان، خوانش معماری و شهر

ساختمان مسکونی نیلوفر ۲۲، اثر امیر رضا صاحب، استودیو صاحب

نیلوفر ۲۲ آپارتمانی ۱۰ واحدی است با تیپولوژی مرسوم میان‌بافت (Infill). در تهران با گونه‌ای از ساختمان‌ها مواجهیم که حاصل غلبه نظام‌های سازه‌ای و اقتصادی بر فرم معماری‌اند. نظم رسوب کرده‌ی نماهای دو بعدی این نوع تیپولوژی، درکنار مسیر متداول ساخت‌وساز به دنبال جواب‌های آماده و مرسوم می‌باشد که نتیجه آن عدم اجازه‌ی تامل بیش‌تر و جست‌و‌جوی شرایط آزمون نشده است. این پروژه در برابر این جریان متداول شتاب یافته، تلاش می‌کند تا در حد امکان تسلط نظام سازه بر فرم معماری را برهم زده و گشودگی‌ها را از حفره‌هایی در حد فاصل دو ستون به المان های معنا بخش فرم معماری تبدیل کند.
در شرایط متداول ، با یک صفحه تخت و گرافیکی روی باکس اصلی و یا همان توده ساختمان مواجهیم، اما در این پروژه ایده و راهکار اصلی برای خارج شدن از این شرایط، شکستن و تقسیم کردن توده ساختمان به مجموعه ای از باکس‌های مجرد در درون خود و باز تعریف توده توسط آنها می‌باشد. حرکت از تک باکس ساختمان به مجموعه ای از باکس‌هایی با وجوه متقابل حذف شده است، که با چرخش ۹۰ درجه‌ای نسبت به هم حول محور عمودی، می‌توان آن ها را در دو دسته بازشناسی کرد، باکس هایی میان خالی در نما که نقش گشودگی و تامین نور را دارند و باکس هایی صلب که وظیفه آن ها تامین فضای نیمه باز و تعریف حریم فضای بالکن است. قرارگیری قسمتی از بالکن‌ها در پشت دیواره‌ی باکس‌های صلب ، فضای امن‌تری را با توجه به قرارگیری آن‌ها در مجاورت خیابان فراهم نموده است.
بازتعریف توده ساختمان از کنار هم قرارگیری این دو دسته از باکس‌ها با اندازه‌های مختلف و درزهایی در میان ، شکافی از جنس فضا به وجود ‌آورده و با خارج کردن گرید متعارف سازه ای از وضعیت خنثی و برهم زدن نظامات افقی و عمودی متعارف در نما، ادراک بصری ترازهای افقی معمول را نیز به تعویق می‌اندازد.
نیلوفر ۲۲ تلاشی است هر چند کوچک در مواجهه با نظم رسوب کرده تیپولوژی میان‌بافت با بعد بخشیدن به تصویر گرافیکی آن، و سعی دارد که با تخطی حداقلی، امکان ناخوانایی مطلوب در خوانش اولیه‌ی مقیاس و ترازهای پروژه را ایجاد نماید.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد:
مسکونی

____________________________________          

طراح و معمار: امیر رضا صاحب

پروژه: ساختمان مسکونی نیلوفر ۲۲ ، تهران
دفتر معماری: استودیو صاحب، امیر رضا صاحب
محل اجرا: تهران،خیابان نلسون ماندلا،خیابان نیلوفر پلاک ۲۲
کارفرما: علی‌ صباغ و شرکا
معمار همکار: مریم شاکر
همکاران طراحی: پریا وحید فرهمندی، گل‌مریم نادریان
گرافیک: سارا حسینیان امیری
اجرا: فرید صاحب، محمد دهبندی
نظارت معماری: امیر رضا صاحب
سازه: فرید صاحب
تاسیسات مکانیکی: محسن چهل تنی
عکس: علی‌ دقیق. محمد حسن اتفاق
زیر بنا: ۲۲۰۰ متر مربع
مساحت: ۵۱۶ متر مربع
تاریخ پایان ساخت: شهریور96
ایمیل:studiosaheb.arch@gmail.com
وبسایت شرکت: www.studiosaheb.com

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 6 دسامبر, 2018دسته بندی: آپارتمانی, مسکونیبرچسب‌ها: , ,