Safari residential apartment, Amirhossein Ash'ari
Kaveh House Renovation, Behzad Heidari & Shirin Samadian

ساختمان اداری صبا اثر بابک خباز(دفتر هفت هور) و بابک قلی زاده(دفتر معماری اسباد)

فینالیست بخش تجاری، اداری، فضای کار و صنعتی در اولین جایزه‌ی ملی آجر در معماری معاصر ایران 

اثر راه یافته به مرحله داوری چهارمین جایزه ساختمان سال ایران 

بافت ارگانیک منطقه فرشته و ساختار کوچه باغی، در کنار رشد ساختمان‌های بلندمرتبه، منجر به تخریب منظر عمومی برای عابرین و دید محدود از داخل ساختمان‌ها به بیرون گردیده است. ساختمان صبا در زمینی به ابعاد حدودی 10*50 (عرض زمین در محل اتصال با خیابان اصلی به 8 متر می‌رسد) که حاصل از تجمیع دو قطعه زمین در امتداد طول یکدیگر است، احداث شده است.

این ساختمان با ۶ طبقه اداری (5طبقه + همکف) و 4 طبقه مشاعات (3طبقه زیر زمین + همکف) و در همین منطقه واقع است.

ایده اصلی طراحی این مجموعه از دیاگرام حرکتی آن پیروی می‌کند. در این پروژه با توجه به کشیدگی شرقی- غربی زمین و امکان استفاده حداکثری از نور جنوب، ساختمان در طول زمین کشیده شده است. همچنین، با توجه به عرض کم زمین (8 تا 10 متر) ترجیح بر آن شد که پروژه در دو بلوک طراحی گردد و دسترسی‌های عمودی و افقی در بین دو بلوک ایجاد شود. راهروهای ارتباطی در هر طبقه به صورت پل‌های معلق باز و پله و آسانسور به صورت باکسی مستقل از دو بلوک و عامل پیوند پلها طراحی شده‌اند. استفاده از شیب در طول زمین  (2/3 متر از غرب به شرق) منجر به تامین پارکینگ‌های لازم در سه طبقه و دو درب و همچنین قرارگیری واحد تجاری در طبقات زیرزمین هم تراز خیابان اصلی شرقی و قرارگیری ورودی ساختمان در تراز بالاتر، شده است. فضاهای عمومی شامل تک واحد تجاری (در سه سطح)، پارکینگ و لابی مجموعه همانند صفه‌ای بلوک‎ها و باکس پله و آسانسور را در بر گرفته است. این صفه در طبقه همکف فضای بازیست که ساختمان را به عنوان عنصری از شهر معرفی و نمایان می‌کند. این دو صفه دارای دو پلکان ورودی یکی از خیابان اصلی شرقی و در کنار واحد تجاری و دومی از جنوب و کوچه بن بست می‌باشد. احداث پله دوم در جهت ایجاد حس مستقل‌تر ساختمان اداری از واحد تجاری و خیابان اصلی می‌باشد.

بلوک‌ها با دو رویکرد متفاوت طراحی گردیده و این رویکرد دوگانه در پلان، نورگیری، حجم و مصالح نیز قابل درک است.

بلوک شرقی به عنوان عنصر ارتباطی با شهر، شفاف و با جذابیت بصری بیشتر و متفاوت نسبت به کل ساختمان طراحی شده است. در این بلوک در جهت کنترل نور واحدها، پوسته‌ی دوم آجری اضافه شده است. آجر در این پروژه با رویکردی مدرن و با ساختاری یکپارچه مورد استفاده قرار گرفت. چیدمان آجرها در این بخش بر اساس محورهای دید و منظر مطلوب شهری انجام گرفته است.

در نمای شرقی کنترل نور و دید به واسطه فاصله بین ستون‌های آجری و در نمای جنوبی به واسطه چرخش  ستون‌های آجری شکل گرفته است. تعیین فاصله‌ها و زاویه چرخش ستون‌ها در موقعیت‌های مختلف مدل‌سازی شده و بهترین حالت نور و دید برای نمای شرقی و جنوبی در نظر گرفته شده است. در جهت رعایت اصول سبک‌سازی آجرها از نوع نیمه و سوراخدار و از لحاظ ضوابط سازه‌ای با استفاده از لوله‌های گالوانیزه عبور داده شده از سوراخ‌ها، پوسته آجری در طبقات به تیرهای سازه‌ای بسته شده‌اند.

بلوک غربی با ساختار محکم و آرام‌تر، سعی در حمایت از بخش شرقی دارد. در این بلوک از بازشوهای نامنظم‌تر در بدنه نمای سنگی استفاده است که با استفاده از سنگ با رنگ خنثی و بافت‌دار سعی در ایجاد حجمی یکنواخت‌تر در مقابل بلوک شرقی شده است.

در قسمت پایین دست بلوک شرقی که تا روی صفه ورودی امتداد می‌یابد نمای کرتین وال شیشه‌ای در نظر گرفته شده که بیشترین شفافیت را به نشانه احترام در محل اتصال با فضای شهری ایجاد می‌کند.

پلان‌ها به صورت آزاد و به صورت ایجاد بستری در جهت تعریف هرگونه فضای کار طراحی شده است و تلاش در جهت رسیدن به نور و دید مناسب در تمام واحد از نکات اصلی اهمیت پلان‌هاست. متراژ واحدهای شرقی 105 و واحدهای غربی 135 متر مربع در نظر گرفته شده است. همچنین دو واحد با ورودی‌های مستقل از ساختمان جهت مشاغل با تردد بالا در طبقه همکف با متراژهای 80 مترمربع در بلوک شرقی و 170 مترمربع به صورت دوبلکس در بلوک غربی طراحی شده است.

برهم خوردن توالی متداول فضای باز، نیمه‌باز و بسته در رسیدن به واحدها با گذر از پل‌های معلق باز بعد از عبور از عناصر ارتباطی عمودی بسته نکته‌ی دیگریست که توجه به شهر و ارتباط ساختمان با شهر را، با به نمایش گذاشتن دیدهایی از جنوب سایت در زمانیکه انتظار آن نمی‌رود، نشان می‌دهد.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1399
____________________________
عملکرد :اداری و دولتی

___________________________________________________________

نام پروژه عملکرد: ساختمان اداری صبا
دفتر طراحی: دفتر معماری هفت‌هور‌+‌دفتر معماری اِسباد
معماران اصلی: بابک خباز، بابک قلی‌زاده
همکاران طراحی: پرستو پیرای، مهسا مجتبوی‌زاده
سازه: شرکت رادین کو، محسن کدخدایی
آدرس پروژه: تهران، خیابان فرشته، خیابان آقا بزرگی،
خیابان حسن رضایی، بن‌بست سروش، پلاک 1
اجرا: علی حاجی ابراهیم عراقی، بابک خباز،
بابک قلی‌زاده
زیربنا: 2650 مترمربع
مساحت: 410 مترمربع
تاریخ: 1397-1395
کارفرما: بهنام خانجانی و شرکا
عکاس: پرهام تقی‌اف، مرکز عکاسی پرشیا
سایت: www.7hoor.com
اینستاگرام: sbad.office @7hoor_archtects@

Saba Office Building, Babak Khabaz 

Project Name: Saba office building \ Function: Commercial Office
Company: 7HOOR Architectural Studio \ Lead Architect: Babak Khabaz
Design Team: Babak Gholizadeh, Parastoo Piray, Mahsa Mojtabavi
Client: Behnam Khanjani & Partners
Executive manager: Ali Haj Ebrahim Araghi, Babak Khabaz
Area of Construction: 410 sqm \ Total Land Area: 2650 sqm
Location: No1, Rezai St, Fereshteh Tehran, Iran
Mechanical: Farzin Malekpour \ Structure: Radin Co. Mohsen Kadkhodai
Date: 2014 – 2017 \ Structure: Concrete
Photographer: Persia Photography Center-Parham Taghioff
Website: www.7hoor.com‌ 
Email: 7hoor.arch@gmail.com
Instagram: @7hoor_architects

SABA is a nine-story office building located in north of Tehran, Iran. Organic urban tissue of the neighborhood along with development of high-rise buildings has destroyed the city view, resulting in limited depth of view in normal buildings.
In this project, which is limited by a high building in the north and a narrow dead-end street and two story buildings in the south, we aimed for maximum view for our users. To reach this goal, we expand our building along the southern street. Proportions of the site helped us in designing the building in two blocks on the sides and using the middle area for circulations. Staircase and elevation are the vertical circulation and suspended bridges to connect two blocks are the horizontal circulations. The open area, which is located between two blocks at ground floor, also use as a public deck and expected to help increasing urban depth of view and give users the opportunity to interact.
Different approaches where applied to two blocks to adapt various needs of users. This dual characteristic of the project display in its façade;
The western façade has a rigid form with more limited openings. In case of material, we used neutral color and a rough texture stone for this block.
Eastern block on the other hand, design with maximum transparency, as it is the connection of our project to the city and pedestrians can see it from adjacent street. Moreover, we design a café-restaurant as a public space at the street level of this connection. This block is also rotated to open the view of the city to our project. We also added a second brick shell to control sun radiation in our office units. We chose brick as a local material and used in a modern style, as a warm color for more attraction. The arrangement of brick columns is a respond to urban openings around the site. Wherever there is an appropriate view, brick columns distance each other and frame the attractive view. We experienced different ways to install the brick columns and tried to find the best distance and rotation angel to achieve the useful natural lighting for interior and appropriate view from inside.
We also used naked glass curtain wall as a movement to show a guideline to the main entrance and maximum transparency for store and lobby area to show how open is the project to the city.

مدارک فنی