مسابقه بین المللی موزه‌ی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایران، اثر نیما مکاری
ساختمان اداری شرکت گاز پارس جنوبی، اثر مهندسین مشاور شارستان

ساختمان اداری شرکت بیمه ایران، اثر مهندسین مشاور شارستان

طراحی ساختمانی بلندمرتبه، در زمینی به مساحت 3000 مترمربع به منظور استقرار دفاتر اداری در 16 طبقه در خیابان برزیل غربی در آبان ماه 1386 به مهندسین مشاور شارستان واگذار گردید.
مطابق مصوبه کمیسیون ماده 5، زیرزمین‎ها با سطح اشغال 77 درصد در 5 طبقه، و کاربری پارکینگ و فضاهای تأسیسات، طبقه همکف با سطح اشغال 53 درصد و کاربری خدمات اداری و طبقات اول تا شانزدهم با سطح اشغال 35 درصد به کاربری اداری تخصیص یافت.
فرم زمین، رعایت فاصله مقرر از ضلع‌های شرق، غرب و شمال، رعایت ضوابط ساخت در حدود 60 درصد شمال زمین، شکل‌گیری فرم ساختمان را حول محور طولی زمین و در راستای شمال و جنوب به دنبال داشت. استقرار ارتباطات عمودی، شفت‎های تأسیساتی به صورت پیوسته از زیرزمین تا بام، تمرکز فضاهای خدماتی و پشتیبانی در میانه ساختمان و تبدیل آن به دو محدوده (Zone) شمالی و جنوبی اداری از اهداف اولیه طرح بوده است.
شش آسانسور بر پایه برنامه ترافیک کارکنان در ساعات اوج مصرف به ظرفیت ……… نفر یک آسانسور خدمات و حمل بار کنار آبدارخانه و سرویس‎های متمرکز همه در مجاورت پله‎های فرار و در هسته مرکزی بنا جانمایی گردید. با این روش امکان ایجاد سطوح یکپارچه و یکدست جهت طراحی فضای Open Office فراهم آمد. در کلیه طبقات اداری، پیش‌بینی کف کاذب جهت عبور عناصر تأسیسات الکتریکی و مجهزسازی ساختمان به سیستم کنترل هوشمند (BMS) انجام گردید.
در طراحی اولیه، هر فضای یکپارچه اداری با قابلیت تبدیل به چهار واحد مستقل اداری پیش‎بینی گردید تا در صورت نیاز بهره‎برداران آتی، تغییرات لازم امکان‎پذیر گردد.
در دیاگرام‏‌های طراحی هر طبقه اداری از سه بخش تشکیل شده است یک هسته دفتر مرکزی خدماتی و دو بلوک اداری پیرامون آن.
در ایده‌‏پردازی حجم کلی بنا، این دو بلوک اداری به صورت دو سیلندر شفاف در نظر گرفته شد تا امکان ایجاد یک دید حداکثری را نسبت به شمال و جنوب فراهم آورد حذف عناصر سازه‎ای و استفاده از دهانه سازه بزرگ 11 متری در ایجاد این پیوستگی فضایی موثر بود. ایجاد این دید با توجه به ارتفاع بلند ساختمان و باز بودن فضای پیرامون بنا به راحتی حاصل شد. برای کنترل نورهای شرق و غرب، دو پوسته طراحی گردید که این دو حجم سیلندر شفاف را همچون حصاری در بر گرفته و یکپارچگی حجم کلی بنا را پدید می‎آورد انتخاب مصالح این دو پوسته از تراکوتا با رنگی شارپ، تضاد بین متریال شفاف و تیره را تشدید می‎نمود. این رنگ می‎توانست در اثرگذاری بیشتر ساختمان بر حافظه بینندگان تأکید نماید.
برای ایجاد سایه در نمای جنوبی، نمای دومی متشکل از لوورهای افقی و با امکان حرکت دورانی حول محور افقی پیش‎بینی گردیده بود که این امر در اجرا به لوورهای آلومینیومی ثابت تقلیل یافت.
استقرار تجهیزات هوارسان در بام و استتار آنها در قالب سیلندری مورب در امتداد حجم جنوبی، در جهت ایجاد المانی شاخص برای بنا پیش‎بینی شده بود که می‎توانست با اجرای دیتیل‎های اولیه بر اثرگذار بودن آن تأکیدی بیشتری صورت پذیرد.
در حین تهیه نقشه‎های اجرایی مالکیت پروژه به شرکت بین‎المللی ساختمان و صنعت ملی واگذار گردید که این موضوع تغییراتی را در انتخاب مصالح و جزئیات اجرایی به دنبال داشت.
سرانجام این ساختمان در سال 1395 با زیربنای 18400 مترمربع فضای اداری در 17 طبقه و 11500 مترمربع فضای خدماتی در 5 طبقه زیرزمین و تأمین 365 پارکینگ به بهره‎برداری رسید و مالکیت و بهره‎برداری آن به شرکت بیمه ایران اختصاص یافت.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد: اداری و دولتی

_________________________________________    

نام پروژه / عملکرد: ساختمان اداری شرکت بیمه ایران/ساختمان اداری
شرکت: مهندسین مشاور شارستان (معمار و شهرساز)
مدیر پروژه: بهروز احمدی
طراح: مهدی نیک‎طبع
سازه: اباذر اصغری
تأسیسات مکانیکی: محمود زری‎باف
تأسیسات برقی: بهزاد محمودیان
نقشه‎های اجرایی معماری: بیژن وزیری
نوع تأسیسات / نوع سازه: تهویه مطبوع/اسکلت فلزی
آدرس پروژه: تهران، خیابان برزیل غربی
مساحت / زیربنا: 000 30 مترمربع
کارفرما: مهندس حسین صرامی، شرکت بین‎المللی ساختمان و صنعت
تاریخ شروع / تاریخ پایان ساخت: 1386-1394
شروع عملیات اجرای سازه: 1390
آغاز بهره‌بردای: 1395
عکاسی پروژه: مراد احمدی
ایمیل شرکت: info@sharestan.com
وبسایت: www.sharestan.com

منتشر شده در : یکشنبه, 27 ژانویه, 2019دسته بندی: اداریبرچسب‌ها: , ,