باغ مزار ایردموسی اثر معمار استودیو
نقاشی های الهام لطفی

ساختمان اداری آب و فاضلاب، اثر شیما واحدپرست

ساختمان اداری آب و فاضلاب بادرود اثر شیما واحدپرست

پروژه در بخش مرکزی شهر بادرود، ۲۵ کیلومتری شمال نطنز، در دل کویر واقع شده است؛ آب‌و‌هوای گرم‌ و‌ خشک این منطقه در شکل‌گیری کانسپت و فرم کلی ساختمان بسیار موثر بوده است، به ‌همین منظور با ایجاد حیاط‌های مرکزی و گشودگی در قسمت‌های مختلف ساختمان سعی در کنترل باد و هدایت آن به فضاهای داخلی داشته‌ایم. دسترسی به سایت پروژه از سمت جنوبی و غربی، از خیابان‌های اصلی امکان‌پذیر است و بخش شمالی ساختمان به‌ عنوان محوطه و فضای باز در نظر گرفته شده است.
مسیر دسترسی پیاده به ساختمان با ایجاد گشودگی در حجم بنا تعریف شد و با رمپ و سکو، از پیاده‌رو متمایز شده ‌است، دسترسی سواره نیز از خیابان ضلع جنوبی امکان‌پذیر است.
پروژه شامل سه بخش اداری، خدماتی و سوییت‌هایی برای کارکنان است و ایجاد گشودگی خطی در دو محور شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، ضمن ایجاد ارتباط فیزیکی و جریان هوا، بخش‌های عملکردی مختلف بنا را نیز از هم مجزا می‌کند.
پیرو محدودیت‌های سایت و منطقه، طراحی راهروی سرتاسری در بخش میانی بنا به شکل‌گیری تراس‌هایی پلکانی در محور شمالی-جنوبی منجر شده و نورگیری مطلوبی را برای فضاهای داخلی در بخش اداری و همچنین سوییت‌ها فراهم کرده است. راهروی محور شرقی-غربی، حیاط‌های بخش ورودی و بخش شمالی را به هم مرتبط کرده است. برای تلطیف فضاهای داخلی و کنترل نور غربی در قسمت‌های اداری که بخش جلویی ساختمان را تشکیل می‌دهند، دو حیاط مرکزی و سبزینگی در فضای ورودی و بخش اداری در نظر گرفته شده است.
طراحی پوسته‌های آجری مشبک در جداره‌ی بنا ضمن محدود کردن دسترسی از خیابان، به کنترل نور و سایه‌اندازی مجموعه نیز کمک کرده است. با ایجاد سبزینگی مابین پوسته‌ها و فضاهای داخلی، کیفیت فضایی مطلوبی برای بخش‌های مختلف فراهم شده است. سیستم سازه‌ای، اسکلت بتنی و سیستم تاسیسات مکانیکی به صورت داکت اسپلیت در نظر گرفته شده است. مصالح مورد استفاده در این پروژه آجر می‌باشد که با توجه به اقلیم گرم و خشک منطقه، بیشترین سازگاری محیطی را دارد.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1398
___________________________
نام پروژه ـ عملکرد:
سـاختـمـان اداری آب و فاضـلاب بـادرود،
سـاختمان اداری
شرکت ـ دفتر طراحی: مهندسین مشاور طاقستان زنده‌رود
معمار اصلی: شیما واحدپرست
همکاران طراحی: حوریه حجت‌پناه، کیمیا لطفی، پریسا علوی، پگاه نجفی
نوع تأسیسات ـ نوع سازه: داکت اسپلیت، اسکلت بتنی
آدرس پروژه: بادرود، اصفهان
مساحت کل ـ زیربنا: 1100 متر‌مربع، 1150370 متر‌مربع
کارفرما: شرکت آب و فاضلاب بادرود
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1398  -  در حال ساخت
ایمیل: shima.vahedparast@gmail.com

مدارک فنی___________________________________

منتشر شده در : شنبه, 2 می, 2020دسته بندی: کانسپتبرچسب‌ها: , ,