دبیرستان شبانه روزی دخترانه رودبار کرمان، اثر دفتر معماری پویا فرم (یزد)
طراحی محیط و منظر اکولوژیک طرح تفصیلی محدوده اوین درکه، اثر هرم پی

دُن کافه دفتر معماری، اثر علی گرجیان و بابک کریم‌پور

پروژه در محله‌ی عباس آباد و در حاشیه‌ی خیابان آذر واقع شده؛ این محله از لحاظ اجتماعی و تاریخی جزو محلات قدیمی اصفهان است، اما بافت کالبدی آن به سبب قرار گیری در محدوده‌ی مرکز شهر و هم چنین توانایی مالی اهالی این منطقه، جزو دسته‌ی نو ساز، طبقه بندی می شود. یکی از مواردی که در این مکان قابل توجه است، غریب گز بودن این محله می باشد، که سبب گردید این واحد تجاری در چند سال گذشته تقریبا بدون فعالیت به حیات خود ادامه دهد. از طرفی دیگر در سال های اخیر اضافه شدن چند مجموعه مانند شهر کتاب اصفهان به این محله، باعث افزایش تنوع در کاربری های موجود شده، که جذب مخاطب بیشتری از شهر را به دنبال داشته.
موضوعی که در برنامه ریزی و طراحی این پروژه مطرح شد، ابتدا تصمیم برای تعیین جامعه‌ی مخاطب (هدف) و دیگری استفاده از قابلیت فضای شهری، برای مقابله با تراکم سازی در شهر، بود. بر همین اساس و بر مبنای استراتژی کلی ای که تعیین شد، جامعه‌ی هدف اولیه، افراد محلی در نظر گرفته شدند و در برنامه‌ی طراحی پروژه، موضوع تعامل کافه با شهر با ایجاد فضایی باز و همچنین “سلسله مراتب در سکانس و تبدیل رفتار” مورد نیاز یک کافه، به عنوان مبنای عمل قرار گرفت.
این برنامه با در نظر گرفتن یک فضای نیمه باز ( تراس شهری ) در پروژه عملی شد، و با از بین بردن مرز به عنوان خط و تبدیل آن به فضا فرصتی برای گفت و گو میان درون و بیرون (کافه و شهر) محیا ساخت. طرح این پروژه به ازای باز شدن بخشی از کافه به شهر، به رهگذران پیام وجود فضایی بری توقف و گفت و گو را می دهد و با ورود به داخل این فضا می توانند با آرامش از منظره و جنب و جوش فضای بیرونی بهره مند شوند.
با توجه به این که این کافه در جداره‌ی اصلی خیابان قرار دارد، استفاده از جزئیات قابل ادراک و قابل لمس در طراحی کالبدی نمای خارجی برای اثر گذاری بر مخاطب و ارتباط فیزیکی و بصری با عابر پیاده که با سرعت کم و عابر سواره که با سرعت زیاد از جلوی این ساختمان می گذرند اهمیت داشت. همچنین با توجه به موقعیت واحد تجاری در ساختمان موجود، حفظ نور طبقه‌ی زیر زمین و ارتباط بدنه خارجی با سیمای شهری هم از اولویت های در نظر گرفته شده برای طراحی نما بود، و نیز با عبور نور از میان مشبک های نما و سایه اندازی در فضای میانه این ارتباط بیرون و درون حفظ گردید تا محیطی دوستانه و با کیفیت به وجود آورد.
پروژه کافه دُن تلاشی است در راستای ارائه تعریف تجربه فضایی جدید و نگرش به کافه بعنوان رویداد اجتماعی موثر در شهر با رویکرد پاتوق اجتماعی برای اقشار و سنین مختلف و عاملی در جهت افزایش سطح کیفیت تعاملات اجتماعی در واحد همسایگی یا محله و ایجاد خاطره جمعی.
موضوع دیگری که در طرح این پروژه اهمیت داشت، بهینه شدن هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌ها و استفاده از هویت بصری و شخصی سازی در بهره برداری از کافه بود، به همین منظور جزئیاتی همچون: میزها، بار به همراه صندلی، چراغ های آویز، چوب لباس، منو، ظروف بیرون بر، لوگو  و گرافیک محیطی طراحی و عناصر موجود در فضای کافه به صورت دست ساز اجرا شدند.
پروژه کافه دُن سعی به بازیابی فضاهای نیمه باز و میان فضاهای گمشده ای در معماری ایرانی دارد که همراه با فضای سبز بر روح و روان مخاطب تاثیر می گذارد.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد: تجاری
، طراحی داخلی

__________________________________________            

نام پروژه / عملکرد: دُن کافه
معماران اصلی: علی گرجیان جلفایی / بابک کریم پور
همکاران طراحی: زهرا محمودی منش
آدرس پروژه: اصفهان / خيابان آذر / نبش کوچه شماره یک
مساحت زیربنا: 97 متر مربع
کارفرما: کاووس خلیلی / امیر میناییان
تاریخ شروع/تاریخ پایان ساخت: بهمن 96-اردیبهشت 97
عکاسی پروژه: علی گرجیان جلفایی
وبسایت: www.aligorjian.com

منتشر شده در : یکشنبه, 23 دسامبر, 2018دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / تجاریبرچسب‌ها: , ,