پروژه‌­ی 25 میلیمتری، طراحی از دفتر طراحی زِما (رضا مفاخر)، تهران، 1391
مسکن اجتماعی، معماری فرهنگ‌ساز و فرهنگ معماری‌ساز: ارزیابی شهرک شوشتر نو

دندانپزشکی ظفر، طراحی از رنا دیزاین (رضا نجفیان)، تهران، 1392

Zafar Dentistry, Designed by ReNa Design Reza Najafian

پاک، پویا و پوشیده در لفافی سپید. ترکیبی سترون از آنچه در ذهن کاربر تصویرگر آرامش و شفاست، ايده ­ی اصلی طراحی داخلی دندانپزشکی ظفر را شکل داده است؛ پروژه­ای به مساحت 80 مترمربع واقع در خيابان دستگردی که طی چهار ماه نامتوالی به انجام رسيده است.
خلق فضایی که احساس آرامش و پاکیزگی را در عین دوری از رخوت و سکون در ذهن مخاطبان بیدار سازد از نخستین اولویت‌های طراحی این پروژه بوده است. فرایند شکل‌یابی فضا، با حذف دیوارها و جداکننده‌های موجود و افزودن لفافی سپید‌گون بر جداره‌های موجود و شکل بخشیدن به آن آغاز می‌شود؛ لفافی که کلیه‌ی فضاهای طرح را در بر گرفته و همچون یک بوم نقاشی عناصر فضا بر آن نقش یافته‌اند. هندسه‌ی حاکم بر طرح با بهره‌گیری از الگویی یکسان برای شکل‌دهی به اجزا، از شکاف‌های نورپردازی شکل‌یافته بر سقف گرفته تا فرم‌های نشسته بر جایگاه مبلمان، بیانی همگون و یکدست را در کلیه‌ی فضاها به ارمغان آورده است. خطوط افقی که از درنگِ ورودی، حرکتی سیال بر جداره‌ها را تداعی می­کنند، به‌تدریج با تابی ظریف، طاقچه‌های نورپردازی، مبلمان فضای انتظار و پذیرش را شکل می­دهند. دگردیسی متناوب این منحنی‌ها که گاه خطوطی نشسته بر جداره و گاه احجامی برجسته‌اند، در هر نقطه از فضا مخاطب را با طیفی وسیع از ترکیبات بصری مواجه می‌کنند؛ آنچه در ابتدای ورود چون خطی صاف به نظر می­رسد، در چند قدم جلوتر همچون یک قامت حجمی مواج رخ می‌نماید. قفسه­ ها، کمدها و سایر اجزای جنبی، در ترکیبی هماهنگ با هندسه‌ی حاکم، در جداره­ ها ادغام شده‌اند، تا آنجا که دریچه‌های سیستم تهویه‌ی مطبوع نیز با پیروی از همان هندسه ساختی ویژه یافته‌اند.
ارتفاع محدود سقف و ابعاد کوچک فضا در میان رنگ سپید جداره‌ها و خاکستری خنثای سطوح افقی پنهان شده‌اند تا ادراکی مطلوب‌تر از حس فضا را برای کاربران فراهم آورند. در فضای انتظار، حضور رنگ‌مایه‌های خنثا، بستری است برای تأکید بر رنگ‌هایی که کاربران با حضورشان به فضا اهدا می ­کنند. این سکوت بصری، در اتاق‌های معاینه با حضور رنگ سبزی با طراوت و آرامش‌بخش جایگزین گشته است.

معماری معاصر ایران: درمانی

______________________________

طراح داخلی: رضا نجفیان
گروه طراحی: مینا نظم جو، محسن تاجیک، مریم نجفیان، محمد حسین حمزه لویی، متین رضی، نریمان سجادیان، احسان مروی ، مینا مهرداد، ساحل نبی­پور
مدیر اجرایی: احسان فیض رفعتیان
همکاران اجرایی: آرش مرشدیان، محسن تاجیک
مدت اجرا: 4 ماه نامتوالی
تاریخ اتمام پروژه: شهریور 1392
کارفرما: سیدمحمود هاشمی
محل پروژه: تهران، خیابان دستگردی (ظفر)
عکاس: رضا نجفیان
 سایت: www.renadesign.com
ایمیل: info@renadesign.com

مدارک فنی


منتشر شده در : پنج‌شنبه, 17 سپتامبر, 2020دسته بندی: طراحی داخلی / درمانیبرچسب‌ها: , ,