خانه‌ی 20، طراحی از شرکت رو اسپیس، ناوارا، اسپانیا، 2014، نوشته‌ی رضا مفاخر و نسترن فدایی
استودیو عکاسی اس.سی، طراحی از استودیو MK27، سائو پائولو، برزیل، 2011-2009، ترجمه‌ی فرزانه احسانی مؤید

دفاتر اداری شرکت باير پارسيان طراحی از حبيبه مجدآبادی / مدير پروژه: کامران افشارنادری

تاریخچه‌ی پروژه
پروژه‌ی دفاتر جدید شرکت بایر پارسیان در ایران ابتدا به صورت یک پروژه‌ی مطالعاتی در اسفند ماه سال ١٣٨٩ آغاز شد. موضوع مطالعات، امکان‌سنجی فنی و اقتصادی انتقال دفاتر بایر به محل جدید با بررسی مسائل ايمنى، موقعت شهرى، كاربرى و ارزش تجارى بود. در ادامه به منظور مكان‌يابی دفاتر جديد، ساختمان‌های واجد شرایط مورد ارزیابی فنى قرار گرفتند. در تابستان سال ٩٣ ساختمان ادارى مادايران، واقع در خيابان آفتاب، با توجه به دارا بودن استانداردهای مورد نیاز شرکت بایر برای استقرار دفاتر جديد انتخاب شده و فعاليت طراحى بر روى پروژه‌ی جديد، با نگاهى مجدد به نيازهاى كاربردى شركت باير آغاز شد.

ایده‌ی طرح
دفاتر جدید شرکت بایر پارسیان در فضایی به مساحت 1250 متر مربع در یکی از طبقات ساختمان اداری مادیران سازماندهی و طراحی شده است. ارتباطات عمودی ساختمان مادیران در یک هسته‌ی مرکزی قرار دارد که یک حلقه فضای باز اداری آن را احاطه کرده است. چهار ورودی در چهار کنج، هسته‌ی مرکزی را به حلقه‌ی فضاهای اداری متصل می‌کنند. در طرح جدید، جداره‌ی بیرونی این حلقه که از تمامی وجوه، نورگیری طبیعی دارد، به اتاق‌های اداری ، فضای باز اداری، فضای صرف قهوه و فضای انتظار میهمانان اختصاص یافته و جداره‌ی داخلی که نور غیرمستقیم دارد، مختص فضاهای خدماتی، اتاق‌های فکس و کپی و چهار سالن کنفرانس است. یکی از نکاتی که در وضع قبلی فضا مورد توجه طراح قرار گرفته بود، تشابه فضایی هر چهار بال ساختمان بود. این چهار بال با ابعاد و رنگ یکسان و به‌ویژه با وجود راهروهای طویل و مشابه، باعث یکنواختی و ملال آور بودن محیط کار و مهم‌تر از آن، موجب سردرگمی کاربر و اشتباه در جهت‌یابی می‌شدند.
از این رو جبران یکنواختی فضا و حل مسأله‌ی سردرگمی یکی از اهداف طراحی قرار گرفت و از آنجا که شرکت بایر پارسیان متشکل از پنج بخش و حوزه‌ی کاری متفاوت است، بخش‌ها متمایز و قابل شناسایی شدند و در عین تنوع فضایی، هویت مستقلی نیز به آنها داده شد. به طور کلی شفافيت فضای اداری، مسيريابی با استفاده از گرافيك محيطى، ارزش‌گذارى فضاها با استفاده از رنگ‌هاى سازمانی شركت باير، تفكيک بخش‌هاى مختلف از طریق تغییر رنگ كف و ايجاد هماهنگى سبک‌شناسی، از نکات بارز طراحى اين پروژه است.
با توجه به پیچیدگی روابط اداری و دسته‌بندی های خاص و حریم‌های شخصی کارمندان، به موضوع روابط عملکردی در این پروژه با حساسیت بالایی پرداخته شد. در طول مسير طراحى و اجرای نظام توزيع كاربرى‌ها به درخواست كارفرما فضا از حالت “فضاى باز و پيوسته‌ی ادارى”، به “ترکیب فضای باز و اتاق‌های اداری” تغيير كرد.

معماری معاصر ایران

____________________________

طراح: حبيبه مجدآبادی
مدير پروژه: کامران افشارنادری
کارفرما: شرکت بایر پارسیان
پيمانکار: شرکت همپايه
تأسيسات: داريوش چگينی، برزین غفاری، امین عرب
سایر همکاران طراحی و نظارت: نگار نظر، امیرحسین رفعتی، نويد حياتی، محمد مهذب
ناظر از طرف کارفرما: خمسوی
محل پروژه: تهران

سایت:
www.habibehmadjdabadi.com

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 13 آگوست, 2020دسته بندی: اداریبرچسب‌ها: ,