واحدهای مسکونی مجموعه‌ی صنعتی بندرعباس، معماری از بیـژن شـافعی
ساختمان خیابان نصرت، معماری از بیژن شافعی

خـانه‌ی دوپوستـه‌ای
معماری از رضا دانشمیر
لواسان، 1379

سایت این پروژه در زمینی به ابعاد 50×23 متر در یک شهرک ویلایی منطقه‌ی لواسان واقع شده است. این خانه یکی از نخستین بناهای ساخته‌شده در این شهرک بوده و به همین دلیل، فضاهای پیرامون آن هنوز در دست ساخت است.
محیط طبیعی بکر به ساکنان امکان می‌دهد از چشم‌اندازهای زیبا و متنوعی بهره‌مند شوند، از کوه‌های واقع در شمال گرفته تا دشت‌های سرسبز در جنوب.
استراتژی اصلی در طراحی عبارت بود از ایجاد رابطه‌ای دوسویه میان پروژه و محیط اطراف و درآمیختن بنا در محیط. بر طبق قواعد ساخت‌وساز در لواسان، بنا می‌بایست در یک طرف زمین ساخته می‌شد و سمت دیگر به فضای سبز سرباز اختصاص می‌یافت. با در نظر گرفتن این مسئله و به منظور ایجاد یکپارچگی و پیوستگی میان فضای درونی ساختمان و فضای باز بیرونی، سطح شفافی طراحی شد که ساختمان را پوشانده و در برمی‌گیرد، به گونه‌ای که شکاف میان این سطح و ساختمان، امکان ایجاد ارتباط فضای سبز و فضای درونی ساختمان را فراهم می‌کند. این پوشش دارای مسیر پیوسته‌ای است که از طریق شیبراه و پلکان تا فضای باز و ایوان طبقه‌ی اول امتداد می‌یابد و سپس از طریق یک پلکان داخلی به طبقه‌ی همکف و زیرزمین می‌رسد و مسیر دسترسی پویا و ممتدی را به وجود می‌آورد.
این مسیر دسترسی یک حلقه‌ی به‌هم‌پیوسته است. با حرکت در این حلقه ساکنان خانه چشم‌اندازهای زیبا و متنوعی در اختیار خواهند داشت. حلقه نه‌تنها فرصتی برای لذت بردن از مناظر رنگارنگ پیرامون فراهم می‌آورد، بلکه خود به منظره‌ی تازه‌ای برای خانه تبدیل می‌شود.
سازه‌ی پروژه از جنس فولاد است و تأسیسات آن به صورت پکیج‌هایی برای اتاق‌خواب‌ها و فضاهای عمومی تعبیه شده که در عین حال کف فضاهای ورزشی و استخر را نیز گرم می‌کند.

خـانه‌ی دوپوستـه‌ای

_______________________________________

طراح: رضا دانشمیر
همکاران طراحی: فرشید رفیعی، ایمان دانشورنژاد
سازه: بهرنگ بنی‌آدم
تأسیسات: فرامرز افشاریان
برق: محمود البرزی
اجرا: بهرنگ بنی‌آدم، پیام گل‌افشان
کارفرما: حسین شیخ‌زاده
مساحت: 600 مترمربع
مساحت سایت: 1150 مترمربع
محل اجرای پروژه: لواسان
سال ساخت: 1379

مهندسان مشاور حرکت سیّال www.fma-co.com info@fma-co.com

مدارک فنی
منتشر شده در : چهارشنبه, 14 اکتبر, 2020دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: ,