گالری جواهرات سام رضی، اثر متین رضی
دفتر معماری مختاری‌فر و همکاران

خانه 6، اثر علی مختاری‌فر و همکاران

خانه 6

خانه تنها محلی برای سکونت نیست، بلکه مکانی برای ایجاد آرامش روانی و جسمی افرادیست که در آن می‌زیند و اتفاقات زندگی خود را رقم می‌زنند. به این منظور وظیفه طراح است تا با در نظر گرفتن سلیقه و نیازهای افراد خانواده، محیط مناسبی را برای آن‌ها به وجود آورد. در نمونه مورد مشاهده تلاش گروه طراحی بر این بوده است تا خواسته‌های خانواده و به طور کلی مواردی که یک انسان به آن نیازمند می‌باشد را رعایت کنند. به همین سبب ایجاد حریم‌ها، به کارگیری تناسبات مختلف و استفاده از مصالح مناسب مواردی بود که باید در طراحی مورد نظر قرار می‌گرفت.

حریم

خانه زمانی تبدیل به محل آرامش روانی و جسمی می‌شود که حریم بین افراد رعایت شود. به وجود آوردن پارتیشن‌ها، جدا کردن سرویس والدین از باقی اعضای خانواده، قرار دادن اتاق کار بین اتاق والدین و فرزند از جمله تدارکاتی بود که به منظور ایجاد حریم بصری و صوتی و جدا کردن فضای عمومی، نیمه‌خصوصی و خصوصی انجام شده است. برای مثال پارتیشنی که در طول راهروی ورودی امتداد داده‌ایم می‌تواند نمونه‌ای از جداسازی فضای عمومی و نیمه‌خصوصی باشد و قاب شیشه‌ای که آشپزخانه و پذیرایی را جدا می‌کند نیز مثال دیگری از آن منظور می‌باشد.

تناسبات

همواره نسبت‌ها در یک اثر معماری می‌توانند رفتارهای انسان‌ها را کنترل کنند. برای مثال همانطور که در تصاویر مشخص است سقف قسمت راهروی ورودی کوتاه شده است تا به مخاطب حس گذر و عدم سکون را القا کند و به محض این که به انتها می‌رسد به یک فضای با سقف بلند بر می‌خورد و امکان تفکر و تامل را به فرد می‌دهد و می‌تواند مناسب فضای نشیمن و پذیرایی باشد.

مصالح

مصالحی که در این نمونه معماری استفاده کردیم برای ایرانی‌ها آشناست و حس گرمی و پذیرا بودن را همواره منعکس می‌کند. آجر، شیشه و چوب مناسب با مکان قرارگیری، باعث ایجاد هارمونی شده‌اند. برای مثال آجر به کار رفته در راهروی ورودی به سمت نشیمن مخاطب را به خود جذب می‌کند و قاب‌های شیشه‌ای که مستقر بین پذیرایی و نشیمن در حالی که نقش جداکننده را ایفا می‌کنند ولی دید را نبسته‌اند که خود موجب بزرگ به نظر رسیدن فضا شده است. یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در خانه‌ی مورد نظر استفاده از تنه‌ی درخت برای تزیینات می‌باشد که در عین سادگی جلوه‌گر طبیعت می‌باشد.

در نهایت، محدودیت‌های موجود در کار موجب بروز نوآوری‌هایی شد که نتیجه آن اثر قابل مشاهده می‌باشد و خوشحالیم که توانستیم خانواده محمودی را راضی نگه داریم.

محدودیت‌ها

محدودیت‌ها: مجاز به تغییر جای تاسیسات نبودیم، نازک‌کاری سرویس‌ها انجام شده بود، نداشتن زمان کافی، فشار کارفرما جهت اتمام سریع کار

نوآوری‌ها

نوآوری‌ها: تفکیک مسیر ورودی به فضای عمومی و نیمه خصوصی، استفاده از تنه‌ی درخت برای تزیینات در حال سادگی و انعکاس طبیعت، تفکیک آشپزخانه از پذیرایی با متریال شیشه، تبدیل تراس به یک مکان دنج جهت نشستن، گفتگو و دعوت مهمان صمیمی.

معماری معاصر ایران :مسکونی،طراحی داخلی

___________________________________           

نام پروژه: خانه 6
عملکرد: مسکونی
معماران اصلی: علی مختاری فر
کارفرما: خانم محمودی
همکاران طراحی: امیر حسین صدیق، محمد سجاد قلی پور
تهیه نقشه های فاز 2: محمدسجاد قلی پور
آدرس پروژه: سبزوار، 4راه محقق
مساحت/زیربنا: 220متر مربع/180متر مربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: مسکونی
طراحی و دکوراسیون داخلی: علی مختاری فر
مشاوران و اجرای نورپردازی: آقای حاتمی
نظارت پروژه: علی مختاری فر
تاریخ شروع ساخت: 10/7/97
تاریخ پایان ساخت: 20/12/97
عکاسی پروژه: حامد حیدری
بودجه‌ی کل: 30000000 تومان

این پروژه اثری است از علی مختاری‌فر و همکاران
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار علی مختاری‌فر و همکاران در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : یکشنبه, 20 اکتبر, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / مسکونی, طراحی داخلی / ویلاییبرچسب‌ها: