ساختمان اداری بهتاش، اثر امید شفیعی
مجتمع اداری مشتاق، اثر امید شفیعی

خانه پدر و پسر، اثر امید شفیعی

این خانه در مجاورت مادی نیاصرم و متعلق به 2 خانواده (پدر و مادر-دختر و همسر) است. مجاورت با مادی شخصیتی ویژه به پلاک‌های اطراف می‌بخشد. مادی‌های اصفهان جوی‌هایی روباز هستند که در دوره صفویه برای توزیع آب ساخته شدند. مادی‌ها به دلیل داشتن آب در ماه‌هایی از سال و فضای سبز پیرامونشان دید مناسب و هوای مطبوعی به بافت اطراف خود می‌بخشند و مهمتر از این دو مورد، باعث گشایشی فضایی در بافت به شدت فشرده شهر میگردند. بنابراین به دلیل نزدیکی پلاک به مادی سعی شد تا حد امکان بیشترین دید به بیرون فراهم شود. پنجره بلند واحد دوبلکس و سرویس‌های بهداشتی با دید وسیع به بیرون و در عین حال محدودیت دید از بیرون به درون نتیجه این تلاش است.
همچنین به دلیل باز بودن نسبی بافت پیرامون سعی شد این باز بودن به داخل بنا نیز کشیده شود و فضاهای باز و بسته در هم بیامیزند. نتیجه این تصمیم، عقب‌نشینی پلاک در قسمت شرقی و ایجاد حیاطی کوچک و خطی‌ست که در اختیار واحد طبقه اول است.

ایده‌های طراحی:
انسداد تابش نامطلوب در ساعات گرم روز
دسترسی به بیشترین دید به مادی و فضای سبز پیرامون
نفوذ فضای باز به فضای بسته و کاهش فشردگی حجم
بیشترین دریافت نور طبیعی و در عین حال توجه به حفظ حریم فضاهای خصوصی

نوآوری و مزایای پروژه:
– به دلیل نزدیکی پلاک به مادی سعی شد تا حد امکان بیشترین دید به بیرون فراهم شود. پنجره بلند واحد دوبلکس و سرویس‌های بهداشتی با دید وسیع به بیرون و در عین حال محدودیت دید از بیرون به درون نتیجه این تلاش است. به عنوان نمونه در حمام طبقه سوم میتوان آفتاب گرفت و دید مناسبی به فضای سبز بیرون داشت و در عین حال فرد دیده هم نشود.
– از آنجا که معمولا در واحدهای دوبلکس به‌دلیل سبک بودن هوای گرم، طبقه بالاتر گرم‌تر است سعی شد با استفاده از خاصیت اثر دودکشی تا حدی از تجمع گرما در زیر سقف کاست. ضمنا از آنجا پنجره‌های زیر سقف تقریبا همیشه در سایه هستند به دلیل ایجاد اختلاف دما اثر دودکشی تشدید میگردد.
به دلیل باز بودن نسبی بافت پیرامون سعی شد این باز بودن به داخل بنا نیز کشیده شود و فضاهای باز و بسته در هم بیامیزند. نتیجه این تصمیم، عقب‌نشینی پلاک در قسمت شرقی و ایجاد حیاطی کوچک و خطی‌ست که در اختیار واحد طبقه اول است.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد:
مسکونی

 _______________________________             

نام پروژه/عملکرد: خانه پدر پسر/مسکونی
شرکت/دفتر طراحی: امیدشفیعی
معمار اصلی: امید شفیعی
نوع تاسیسات/نوع سازه: مرکزی چیلر/ بتنی
آدرس پروژه: اصفهان، خیابان مشتاق اول
مساحت زیربنا: 900 مترمربع
کارفرما: سعید برهانی
تاریخ شروع/تاریخ ساخت: بهمن1393/بهمن 1395
عکاس پروژه: فرشید نصرآبادی

منتشر شده در : جمعه, 4 ژانویه, 2019دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: , , ,