نقاشی های الهام لطفی
Al-Zahrai School of Neishabour, Mohsen Akbarzadeh & Rosita Delirifar

خانه عبادی‌ها، اثر احمد مظفری و سحرناز سلیمانی 

رتبه‌ی نخست بخش نماسازی در اولین جایزه‌ی ملی آجر در معماری معاصر ایران

پروژه خانه عبادی‌ها در یکی از مناطق جنوبی تهران احداث شده است، با توجه به اینکه این مناطق دارای فقر فرهنگی معماری هستند، مورد بی اقبالی و کم توجهی مسئولان قرار گرفته است. در طرح مورد نظر، سعی بر آن شد یک معماری هویت‌محور و هم سو با انسان امروز همراه با خواسته‌های کارفرما طراحی و اجرا شود تا مقصود هویت در معماری در این مناطق نیز بازگوی دیداری داشته باشد.

در ابتدا خواسته کارفرما یک معماری ساده آجری بود و خواسته شریک ایشان معماری مدرن بود. خوشبختانه کارفرما قدری به مسائل معماری آگاه بود و با توجه به خواسته‌های ایشان اقدام به طراحی یک معماری هویت‌محور با توجه به معماری ایرانی و نیاز زیبایی‌شناسی روز شدیم.

آجر به عنوان یک مصالح زنده که با هویت انسان ایرانی آمیخته است و احساس بودن و آرامش به انسان می‌دهد، در این پروژه نمود بارز دارد، که وجود گره‌چینی‌ها و آجرکاری‌های مهری و شبکه‌های آجری یادآور یک سنت دیرینه در معماری ایرانی است، همچنین المان‌های روی پیکره ساختمان هر یک نمودی از هویت نماهای خانه‌های ایرانی را داراست.

پس از تجزیه و تحلیل نمای خانه‌های مشهود ایرانی، مانند خانه‌های حیاط مرکزی و گودال باغچه و برخی خانه‌های موجود در بافت قدیم تهران به دو عنصر اصلی در نما رسیدیم. یکی جرزهای مابین پنجرهای سه دری (تصویر 1) و دیگری چارچوب مستطیل شکل (تصویر2)، که هر دو به عنوان یک عضو پر کاربرد در نماهای خانه‌های ایرانی حضور دارند. این نمادپردازی بستری برای نمایش المان‌ها در ساختمان مذکور گردید تا با حضور در پوسته و تلفیق با رویکرد زیباشناسی امروزی گفتمان جدیدی از مصالح آجر در بستر شهری به نمایش در بیاورد.

معماری معاصر ایران :مسکونی

___________________________________           

 نام پروژه/ عملکرد: خانه عباد‌ی‌ها، مسکونی
 شرکت/ دفتر طراحی: استودیو طراحی معمارساده
 معماران اصلی: احمد مظفری، سحرناز سلیمانی
 همکاران طراحی: ایمان کدخدازاده
 طراحی و دکوراسیون داخلی: ………….
 نوع تأسیسات/ نوع سازه: اسکلت بتنی
 آدرس پروژه: خانی آباد نو، خیابان میعاد جنوبی، کوچه 81
 مساحت/ زیربنا: 1251 مترمربع
 کارفرما: آقای وآله عبادی
 تاریخ شروع و پایان ساخت: بهمن 1397- دی 1398
 عکاسی پروژه: مجید قاسمی
 ایمیل: memaresade@gmail.com

منتشر شده در : چهارشنبه, 6 می, 2020دسته بندی: مسکونی, آپارتمانیبرچسب‌ها: , ,