بازسازی نمایندگی کاشی تبریز و Keraben، اثر سیدجلیل موسوی
لافت(روستایی در قشم) اثر سروناز امتیازی

خانه خرمالو، اثر سروناز امتیازی

پروژه بازسازی و بازیافتِ فضایِ همکفِ آپارتمانی مسکونی، دو طبقه با عمر 35 سال با حیاطی 55 متری است.
امروزه معماری و فضا، نه به عنوان مفاهیمی در ارتباط با زندگی، صرفاً به کالایی جهت سرمایه‌گذاری مطرح است. این پروژه به منظور بازیافتِ فضا و جانی به خانه‌ای میان‌سال به جای تخریب، به دور از تجملات در سادگیِ بیان و طراحیِ معماری و سبک زندگی در عصر و شرایط حاضر در مقیاس خانه است.

ايده و تصویرِ مینیاتوری و لایه لایه‌ی طراحي

ایده‌ در چهار بسته‌ی عملکردی-فضایی از درون به بیرون و بالعکس، از حیاط و قاب‌بندی فصول از روایتی به روایتی دیگر، سفر کردن در سکانس‌های تعریف شده‌ی چند عملکردی، دسترسی‌ها، تغییر جانمایی‌ها و همجواری‌هایِ مشرف به حیاط و از همه مهمتر کاربری که برای زندگی و کار یک هنرمندِ معمار صورت گرفته است.
پروژه بدون در و دیوار، باغچه‌ای به وسعت مساحت خودش داشت، همانند فرشی که از روی دیوار جنوبی حیاط شروع، در کف پهن و از دیوار نورگیر منتهی در ضلع شمال بالا می‌رفت. طبیعت میزبان همسایگان – پرندگان و زندگی در جریانِ خانه و زمان و نور باقی خواهند ماند.

وضع موجود

موضوع جالب توجه در بررسی‌های معمارانه‌ی این خانه، کاربری‌هایی بود که به شیوه‌ای نامناسب چیدمان و وضعیت نامناسبی را برای فضای زندگی با بی‌توجهی به پتانسیل حیاط، نورگیرها، غیریکپارچگی و بی‌هویتی در روابط بوجود آورده بود. موقعیتِ قرارگیری ساختمان با عملکردهای موجود و سه منفذ نور (جنوب: از حیاط به اتاق خواب‌ها، نورگیر شمالی: از آشپزخانه و نورگیر غربی: به نشیمن) تعریف‌شده و فاقد تاسیسات مرکزی و بسیار مخروبه بود.

روند طراحی

با توجه به طراحی جدید سیستم پکیج اضافه، لوله‌کشی آب و فاضلاب و برق و گاز انجام شد، مقاوم‌سازی دیوار باربر شمال غربی و ترمیم دیوارهای نم دیده داخلی و حیاط، پاک‌سازی و تصحیح و تراز کف خانه تعویض پنجره‌ها و… صورت گرفت.

طراحی با چهار بسته‌ی عملکردی که از طریق قاب‌هایی امکان دسترسی را به یکدیگر فراهم می‌کنند شکل گرفته است: استراحت خانه (کاربری قبلی: آشپزخانه، سرویس، حمام و انباری) فضایی مستقل از خانه: اتاق خواب، سرویس، حمام و اتاق لباس و از نورگیر به راهروی اصلی راه پیدا می‌کند. مهمان خانه (کاربری قبلی: نشیمن) آشپزخانه و پذیرایی، در نورگیر غربی کتاب‌خانه قرار دارد. کارخانه ( کاربری قبلی: اتاق‌های خواب) اتاق کار و نشیمن. حیاط خانه: باغی کوچک درون دل شهر و قابی درون قابی دیگر از خانه، منفذ اصلی نور و ارتباط مستقیم با بیرون (هدیه‌ای به شهر). پلان‌بندی‌ در سکانس‌های مختلفِ داستان، طراحی با متریالی ساده – مقرون به صرفه و اقتصادی و به دور از حرفی اضافی شکل گرفت.

معماری معاصر ایران :مسکونی

____________________________________           

نام پروژه: خانه خرمالو
معمار: سروناز امتیازی
محل پروژه: تهران، قلهک، خیابان کدویی، خیابان شکرابی، بن بست طلوع، پلاک6، طبقه همکف، واحد1
کارفرما: سروناز امتیازی
طراح: سروناز امتیازی
اجرا: محمد رضا گودرزی
نظارت: سروناز امتیازی
تأسیسات برقی: عزت کاظمی
تأسیسات مکانیکی: علی گودرزی
گرافیک: سروناز امتیازی، زینب رضایی، زهرا رهنما، نگار صراحی، مرضیه کبیری
عکس: سروناز امتیازی، فائزه جباری
زیربنا: 95 مترمربع
مساحت زمین: 170 متر مربع
کاربری بنا: مسکونی
تاریخ ساخت: 1363
تاریخ باز‌سازی: بهمن 1397

این پروژه اثری است از سروناز امتیازی
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار سروناز امتیازی در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : یکشنبه, 29 سپتامبر, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / مسکونی, طراحی داخلی / ویلاییبرچسب‌ها: