آکادمی علوم ورزشی محمد لوافان، اثر امید لوافان
ساختمان اداری اشراقی، اثر مهبد معاون

خانه‌ی 32 الف، اثر دفتر طرح مانا

نحوه‌ی پیکره‌بندی فضایی خانه ی 32 الف استودیو طرح مانا، بر اساس نیازهای فضایی و رفتاری کارفرما، اقلیم منطقه و استفاده از انرژی تابشی نور خورشید شکل گرفته است.
• در قدم اول سطح زیربنای فضاهای مورد نیاز در برنامه فیزیکی به صورت دو حجم کلی شامل فضاهای خصوصی و فضاهای تجمعی خانواده شکل گرفته است.
• حجم دربرگیرنده‌ی فضاهای عمومی با چرخش نسبت به محور زمین به سمت جنوب همزمان باعث به وجود آمدن فضای میانی بین دو حجم و گسترش حداکثری جبهه‌ی جنوبی جهت استفاده از نور و چشم‌انداز زمین گردید.
• فضای باز میانی بین دو حجم ساختمان به ارتفاع یک طبقه ی کامل به صورت فرو رفته در زمین محوطه ایجاد گردید. استخر ساختمان در این فضا واقع شده است، که با توجه به قرارگیری ساختمان‌های همسایه، حریم آن حفظ شده و کمترین دید از اطراف به استخر و محیط پیرامون آن وجود دارد. وجود آب در این فضا همچنین سایه‌اندازی جداره‌ها باعث تلطیف محیط و آسایش حرارتی شده که جانمایی فضای دورهمی خانواده در بنا در کنار آن، محیطی دنج را فراهم آورده است.
• با در نظر گرفتن سایه‌اندازها، تراس‌های اصلی و فرعی، حجم‌سازی جداره‌های دو پوسته، منظر و دید محیط اطراف و درختان قدیمی موجود در سایت همچنین چیدمان فضاهای مورد نیاز به نتیجه ی نهایی جهت خالی کردن احجام بنا و پیکره ی کلی طرح رسیدیم.
• در فضاهای داخلی در کنار فضای ورودی، راه‌پله ی مدور حایل بین دو بخش خصوصی (اتاق خواب‌ها) و دیگر فضاها واقع شده است.
در بخش عمومی، وجود یک وید (void) بین طبقه‌ی همکف و اول باعث ایجاد بسط فضایی، شفافیت و گشودن زاویه ی دید در جهات مختلف و پیوستگی بیرون با درون ساختمان گردیده است. در طبقه‌ی اول وید با ایوان اصلی ساختمان مرتبط شده است. نشیمن خصوصی در این طبقه توسط پلی که از میان وید می‌گذرد به ایوان متصل شده است و باعث یکپارچگی درون و بیرون ساختمان می‌گردد. فضای کتابخانه در طبقه‌ی اول در کنار نشیمن خصوصی و وید واقع شده که دارای پنجره‌ی شمالی و دیدهای متنوعی به فضاهای جبهه‌ی جنوبی ساختمان است.
• چندلایگی پوسته‌ی نما، اندازه و موقعیت پنجره‌ها در نمای ساختمان، فشردگی احجام بنا و سایه‌اندازی بر روی نما جهت کنترل نور و تهویه ی طبیعی و انرژی تابشی خورشید از ایده‌های اصلی مورد توجه در رسیدن به طرح نهایی است. سطوح وسیعی از نمای ساختمان به صورت دو پوسته‌ای اجرا گردیده که علاوه بر جنبه‌های زیبا شناختی در نما و ارتباط بصری با آن تامین آسایش حرارتی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را بر عهده دارند. شیشه‌های به کار رفته در نما از نوع شیشه‌های پیشرفته V-Cool انتخاب شد که با کنترل همزمان انتقال انرژی از طریق رسانش و تابش باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش روشنایی و دید ساختمان شده‌اند.
• در ساخت این بنا سعی شده است با ارائه‌ی جزئیات مختلف برای کلیه‌ی اجزای ساختمان و اجرای صحیح آنها، بنایی با عمر مفید طولانی‌تر داشته باشیم که باعث کاهش هزینه ی نگهداری و مراقبت از ساختمان پس از اتمام ساخت می‌گردد.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1398
___________________________
عملکرد:
مسکونی،آپارتمانی

______________________________________            

نام پروژه ـ عملکرد: خانه‌ی 32 الف، مسکونی تک واحدی
شرکت ـ دفتر طراحی: دفتر طرح مانا
معماران اصلی: پریسا و حمیدرضا محمدی، لیلا و علی شکرالهی
همکاران طراحی: محمد مهدی ثابت، فاطمه درخشانیان، کیانوش کمالی
طراحی و دکوراسیون داخلی: دفتر طرح مانا
نوع تأسیسات ـ نوع سازه: چیلر تراکمی و فن کویل، گرمایش از کف، پانل‌های خورشیدی،
اسکلت فلزی و سقف کامپوزیت
آدرس پروژه: شیراز، خیابان چمران، کوچه ی 32/ الف
مساحت کل ـ زیربنا: 2000 متر‌مربع، 800 متر‌مربع
کارفرما: کامران فاتحی
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1398-   1395
عکاسی پروژه: پرهام تقی‌اف
وب سایت: mana-designstudio.com
ایمیل: leilashokrollahi@yahoo.com

منتشر شده در : چهارشنبه, 29 آوریل, 2020دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: , , ,