خانه‌ی دوپلی‌کازا طراحی از شرکت معماران جِی.مایر، لودویگسبرگ، آلمان، 2008
پروژه‌­ی 25 میلیمتری، طراحی از دفتر طراحی زِما (رضا مفاخر)، تهران، 1391

خانه‌ی ویسیومینگ طراحی از رابرت ام.گوئرنی بثزدا، مریلند، آمریکا، 2008

Wissioming Residence, Designed by Robert m. Guerney, Bethesda, Maryland, U.S, 2008

منطقه‌ای سبز و پردرخت در ناحیه‌ی گلن اکو در مریلند که مشرف به رودخانه‌ی پوتومک است، به‌عنوان سایت این خانه انتخاب شد. از میان مناطق حومه‌ی واشینگتن دی.سی، گلن اکو در به طبیعت زیبا و خانه‌های ویلایی مدرنش معروف است. خانه‌ی نوساز با زیربنای 745 مترمربع روی پلان خانه‌ی قدیمی که سابقاً در اینجا بنا بود، ساخته شد و بیشترین تلاش به منظور حداقل قطع درختان و تخریب طبیعت صورت گرفت. استخر هم در ارتفاع 5/3 متری از سطح زمین ساخته شد تا نیازی به اصلاح سطح شیب‌دار زمین نباشد و با این هدف که کمتر نیاز به استفاده از اتومبیل باشد، تصمیم گرفته شد تا دفتر کار را نیز به خانه منتقل کنند.
دفتر در طبقه‌ی همکف و روی سازه‌ای مجزا از خانه است؛ این دو با یک استخر از هم فاصله گرفته‌اند. گاراژ در طبقه‌ی اول و اتاق مهمان در بالای آن می‌باشد. به خاطر پنل‌ها و شیشه‌های مات است که این ساختمان در شب مانند یک فانوس برای خانه به اطراف نورافشانی می‌کند.
برای تسریع پروسه‌ی ساخت از تختال‌های بتنی پیش‌ساخته استفاده شد. طراحی فضاها به صورت گشوده، به صرف انرژی کمتر در گرم کردن خانه کمک کرده است، به علاوه آنکه تختال‌هایی با ضخامت پنج اینچ به همراه کفپوش‌های موزاییک مرمر گرمای افزوده‌ای به خانه می‌بخشند. در نازک‌کاری‌های خانه، شیشه‌ی مات، پنل، بتن، مواییک‌های مرمر و استیل به‌کار رفته است و داخل خانه حداقل جزئیات را دارد. نورگیرهای بزرگ روی نمای جنوبی شفاف و وجود درختان از شدت گرمای آفتاب تابستانی می‌کاهند. روی نما از چوب و استیل و بتن استفاده شده که درصد بالایی از این پوشش به منظور همخوانی با طبیعت، چوب در نظر گرفته شده است.
این پروژه برنده‌ی جوایز متعددی شد که عبارتند از: جایزه‌ی افتخاری AIA (انجمن معماران آمریکا) در مریلند، 2010؛ جایزه‌ی افتخاری Merit به خاطر طراحی داخلی، 2009؛ جایزه‌ی طراحی خانه‌های مسکونی از سوی AIA در بالتیمور، 2008؛ جایزه‌ی Merit، 2008؛ جایزه‌ی خانه‌های مسکونی واشینگتن، 2008؛ جایزه‌ی خانه‌سازی کشوری AIA، 2008.

مدارک فنی


منتشر شده در : پنج‌شنبه, 17 سپتامبر, 2020دسته بندی: مسکونیبرچسب‌ها: ,