معماری با خاک کوبیده، ترجمه­ ی ساناز جعفری
خانه‌ی زمینی معماری از شرکت معماری داخلی جولسون (استیون جولسون، آدام ماگلتون و بیانکا ؤینتر) ویکتوریا، استرالیا، نوامبر 2010

خانه‌ی خیابان اِلِیمَنگ
معماری از لوییجی روسِلّی
سیدنی، استرالیا، 2010

Elamang Avenue
Architecture by Luigi Rosselli
Sydney, Australia, 2010

معماری معاصر جهان: مسکونی، ویلایی


آنچه که آسایش و راحتی را در یک خانه‌ ی مسکونی به وجود می‌آورد، مبلمان نرم و خوش‌ فرمِ داخل خانه و فرم ساختاری آن است و یا آب و هوای مطبوع و معتدل سایت؟
هر یک از عوامل ذکر شده می‌توانند در ایجاد محیطی دوست‌ داشتنی و التیام‌ بخش مؤثر باشند، اما خانه‌ای که تمام معیار های بالا را داشته باشد و در طراحی خود، احترام به محیط و منابع طبیعی پیرامون را نیز حفظ کرده باشد، مانند یک نگین ارزشمند، کمیاب و خواستنی است و اِلِیمَنگ چنین خانه ‌ای­ست که سر حد آسایش و آرامش در آن احساس می‌شود.
دیوار های خانه، که با مصالح خاک فشرده درست شده‌اند، یک سیستم تهویه‌ ی منفعل و عایق بسیار خوب حرارتی است و تمام نمای جنوبی ساختمان را پوشش داده ‌است. معمار در نظر داشت تا خانه را به­ صورت سازه‌ای کاملاً امروزی بسازد و آن را به گاراژ جدیدی، که در خیابان  اِلِیمَنگ واقع است، متصل کند. بازسازی بر پایه‌ ی طرح قدیم خانه، متعلقات و فضای گاراژِ آن انجام شده و سه حیاط و باغ زیبا در اختیار دارد.
صفحات فتو وُلتائیک به­ کار رفته در نمای خانه، که نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند، مانند آب گرمِ خورشیدیِ خانه، بخش اعظمی از انرژی مصرفی توسط ساکنین را تأمین می‌کنند. یک مخزن ذخیره با گنجایش 14300 لیتر آب در داخل خانه تعبیه شده تا مانند شتری صبور و پرطاقت در گرمای طاقت‌ فرسا، با صرف حداقل آب و انرژی دوام  بیاورد و خُنکا و تهویه‌ ی خود را تأمین کند.
توفیق در ساخت این خانه و رضایت ساکنانش حکایت از آن دارد که تلفیق معیار های والای یک سکونتگاه معاصر برای کاربر امروزی با اصول معماری پایدار و طبیعت‌ دوستانه، ثمربخش بوده و استمرار این راه نوید زندگی با آرامش بیشتر را می‌دهد.

Source: www.archdaily.com/171550/elamang-avenue-luigi-rosselli/

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 11 جولای, 2020دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: