طراحی دفتر مجله ی دیار معماری و متن از رِنا دیزاین (رضا نجفیان)
دفتر مرکزی شرکت آریا کابل معماری و متن از رِنا دیزاین (رضا نجفیان)

خانه‌ی آبیِ ملایم …
معماری و متن از رِنا دیزاین (رضا نجفیان)

مشخصات پروژه:
کارفرما: کامران حمیدی
محل اجرا: ایران، تهران
سطح زیربنا: 330 متر مربع
طراحی و اجرا: رِنا دیزاین ( رضا نجفیان )
همکاران طراحی: مینا مهرداد، ساحل نبی پور، مریم نجفیان، محمد حسین حمزه لویی ، مینا نظم جو، احسان مروی
سرپرست کارگاه: حسام پروین ضمیر
همکاران اجرایی: علی نجفیان، احسان مروی، سعید توده فلاح، مریم داوودی
عکس: پرهام تقی اف
مدت اجرا: 9 ماه
اتمام اجرا: خرداد ماه 1393
وب سایت: www.renadesign.com

پروژه‌ای با مساحت 330 مترمربع، واقع در طبقه‌ی نهم یک برج مسکونیِ در حال ساخت که به مرحله‌ی نازک‌کاری رسیده بود به دفتر ما ارجاع داده شد. کارفرمایی فهیم و با سلیقه‌ای خاص، که فضایی طراحی شده با فرم و هندسه‌ی ساده ولی در عین حال مدرن و فکر شده را تأکید می‌نمود.
در ابتدا، تغییر و اصلاحاتی در ساختار فضایی و پلان وضع موجود، با تخریب بعضی دیوارها و سقف و اضافه نمودن بخش‌هایی به پروژه جهت کارکرد و تعریف بهتر فضا انجام شد. ایده‌ی طراحی پروژه، پوسته‌ی دومی به‌عنوان عنصری ساده ولی تأثیرگذار، شکل‌دهنده و جاری در پروژه در نظر گرفته شد که در تمامی بخش‌ها و فضاها تبدیل به یک زبان منسجم و بیان زاینده در پروژه گردید.
پوسته ای سفید و خالص، کشیده شده بر لایه‌ی زیرین به رنگ آبی ملایمی که شاخصه و ویژگی اصلی و به یادماندنی این پروژه شده است. رنگی که علاقه و زندگی کاربر به‌خوبی به آن گره خورده، چرا که تمایل و نیازی درونی از سوی خانواده نیز، دلیل دیگری بر انتخاب چنین رنگی بوده است. حضور و گستردگی چوب گردوی کف در تمامی فضا، سرمای احتمالی را به خنکای مطلوب و دلنشینی بدل می‌سازد که نوازشگر روح آدمی‌ست.
ترکیب رنگ آبی ملایم و سطح سفید، با نورپردازی مابین سطوح، به‌نوعی لغزندگی پوسته‌ها روی هم را تداعی می‌کند؛ که تضاد و البته خوانایی آن از نگاه بیننده پنهان نمی‌ماند. این تضاد، بیانگر معماری دو a که در فضاسازی داخلی پیوستگی معناداری را در تمامی قسمت‌ها و فضاهای پروژه همزمان با انجام کارکردی هدفمند و خاص دنبال می‌کند. این پوسته‌ها و رفتارشان در فضا، با وجود سادگی فرم، به‌خوبی تفاوتشان را با کلیشه‌های بازاری رایج به نگاه ورزیده نشان می‌دهند.
چیدمان ریزفضاها به‌شکلی باز و آزاد و در عین حال با تفکیک فضایی مطلوب و تعریف شده، به‌گونه‌ای که هر فضا دارای کاراکتر و شخصیتی ویژه و فاخر باشد، انجام گرفته است. فضای غذاخوری و پذیرایی مهمان، نشیمن خصوصی، ناهارخوری، اتاق والدین و … همگی با این خصوصیت مهم طراحی شده‌اند. همچنین، توجه به‌ جزئی‌ترین قسمت‌ها، عناصر و جزئیات فضا، همچون دریچه‌های تأسیساتی، عناصر طراحی شده نورپردازی و روشنایی، سکوها، قفسه ها و … به‌عنوان یک اصل مهم، همواره مد نظر بوده است.

مدارک فنی


منتشر شده در : پنج‌شنبه, 28 می, 2020دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / آپارتمانی, طراحی داخلی / مسکونیبرچسب‌ها: