دفتر مرکزی شرکت آریا کابل اثر رِنا دیزاین
ساختمان تجاری-اداری نوشهر، اثر نیما مکاری

خانه‌ی آبیِ ملایم، اثر رضا نجفیان، رِنا دیزاین

پروژه‌ای با مساحت 330 مترمربع، واقع در طبقه‌ی نهم یک برج مسکونیِ در حال ساخت که به مرحله‌ی نازک‌کاری رسیده بود به دفتر ما ارجاع داده شد. کارفرمایی فهیم و با سلیقه‌ای خاص، که فضایی طراحی شده با فرم و هندسه‌ی ساده ولی در عین حال مدرن و فکر شده را تأکید مینمود.
در ابتدا، تغییر و اصلاحاتی در ساختار فضایی و پلان وضع موجود، با تخریب بعضی دیوارها و سقف و اضافه نمودن بخشهایی به پروژه جهت کارکرد و تعریف بهتر فضا انجام شد. ایده‌ی طراحی پروژه، پوسته‌ی دومی به‌عنوان عنصری ساده ولی تأثیرگذار، شکل‌دهنده و جاری در پروژه در نظر گرفته شد که در تمامی بخش‌ها و فضاها تبدیل به یک زبان منسجم و بیان زاینده در پروژه گردید.
پوسته ای سفید و خالص، کشیده شده بر لایه‌ی زیرین به رنگ آبی ملایمی که شاخصه و ویژگی اصلی و به یادماندنی این پروژه شده است. رنگی که علاقه و زندگی کاربر به‌خوبی به آن گره خورده، چرا که تمایل و نیازی درونی از سوی خانواده نیز، دلیل دیگری بر انتخاب چنین رنگی بوده است. حضور و گستردگی چوب گردوی کف در تمامی فضا، سرمای احتمالی را به خنکای مطلوب و دلنشینی بدل میسازد که نوازشگر روح آدمی‌ست.
ترکیب رنگ آبی ملایم و سطح سفید، با نورپردازی مابین سطوح، به‌نوعی لغزندگی پوسته‌ها روی هم را تداعی میکند؛ که تضاد و البته خوانایی آن از نگاه بیننده پنهان نمی‌ماند. این تضاد، بیانگر معماری دو پوسته‌ایست که در فضاسازی داخلی پیوستگی معناداری را در تمامی قسمتها و فضاهای پروژه همزمان با انجام کارکردی هدفمند و خاص دنبال میکند. این پوسته‌ها و رفتارشان در فضا، با وجود سادگی فرم، به‌خوبی تفاوتشان را با کلیشه‌های بازاری رایج به نگاه ورزیده نشان میدهند.
چیدمان ریزفضاها به‌شکلی باز و آزاد و در عین حال با تفکیک فضایی مطلوب و تعریف شده، به‌گونه‌ای که هر فضا دارای کاراکتر و شخصیتی ویژه و فاخر باشد، انجام گرفته است. فضای غذاخوری و پذیرایی مهمان، نشیمن خصوصی، ناهارخوری، اتاق والدین و … همگی با این خصوصیت مهم طراحی شده‌اند. همچنین، توجه به جزئی‌ترین قسمتها، عناصر و جزئیات فضا، همچون دریچه‌های تأسیساتی، عناصر طراحی شده نورپردازی و روشنایی، سکوها، قفسه ها و … به‌عنوان یک اصل مهم، همواره مد نظر بوده است.

معماری معاصر ایران: مسکونی

______________________________         

نام پروژه: خانه‌ی آبیِ ملایم
کارفرما: کامران حمیدی
محل اجرا: ایران، تهران
سطح زیربنا: 330 متر مربع
طراحی و اجرا: رِنا دیزاین ( رضا نجفیان )
همکاران طراحی: مینا مهرداد، ساحل نبی پور، مریم نجفیان، محمد حسین حمزه لویی ، مینا نظم جو، احسان مروی
سرپرست کارگاه: حسام پروین ضمیر
همکاران اجرایی: علی نجفیان، احسان مروی، سعید توده فلاح، مریم داوودی
عکس: پرهام تقی اف
مدت اجرا: 9 ماه
اتمام اجرا: خرداد ماه 1393

این پروژه اثری است از رنا دیزاین
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار رنا دیزاین در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : یکشنبه, 27 ژانویه, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / آپارتمانی, طراحی داخلی / مسکونیبرچسب‌ها: