خانه‌ی دیسکاوری بِی، هنگ کنگ، 2010
خانه ی رزونانس، طراحی از شرکت کویچی کیمورا / FORM، مصاحبه، ترجمه و تألیف از علیرضا امیرذهنی

خانه‌ای در سای کونگ، هنگ کنگ، 2014

House in Sai Kung, Hong Kong, 2014

بازسازی یک خانه در محله‌ی سای کونگ در شهر هنگ کنگ. به گفته‌ی معمار ارشد این پروژه، مایکل لیو: «یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های خانه‌هایی با پلان اسپلیت‌لول این است که معمولاً لی‌اوت، خانه را به مجموعه‌ای از چند باکس یا محدوده تقسیم می‌کند که مرتبط‌ساختن آنها با یکدیگر کار آسانی نیست.» در چنین شرایطی به جای یک فضای باز که دست طراح در آن آزاد باشد، با مجموعه‌ای از محدوده‌های درهم و چالش‌برانگیز مواجه خواهیم بود که اگر بخواهد کاربری حداکثری داشته باشد، نیازمند خلاقیت و دقت فراوان از سوی طراحان است.
خانه در تپه‌های سرسبز سای‌ کونگ واقع شده؛ جایی که به “باغ مخفی هنگ کنگ” معروف است. طراحان شرکت میلیمتر برای دست‌یابی به بیشترین استفاده‌ی مفید از فضاهای داخلی و خلق محیطی مدرن، آرامش‌بخش و دارای استایل، اقدام به بازتعریف طرح داخلی به صورت یک “فضای جدید” کردند تا کاربردی‌تر و متناسب‌تر باشد، پس بهینه‌سازی در اولویت بود. زیربنای این خانه 423 مترمربع بوده است که به شکل اسپلیت‌لول بدفرم و نامتناسبی اجرا شده بود و عملاً فاقد کاربری و مملو از فضاهای غیرقابل استفاده بود. صاحب خانه فردی خوش‌مشرب و اهل مهمانی بود و می‌خواست تا فضای جدید، هماهنگ با روحیه‌ی او و مناسب برای پذیرش مهمانان متعدد باشد. پس در طرح جدید به 4 طبقه –شامل گاراژ، یک نشیمن وسیع، یک اتاق خانواده، دو اتاق‌خواب کوچک با گنجه‌ی لباس، یک اتاق خدمه، دو اتاق مهمان و یک حمام مهمان تبدیل شد؛ به انضمام یک فضای استراحت بر روی پشت بام که چشم‌انداز عالی به دریا و محیط سرسبز اطراف دارد.
طبقه‌ی همکف که از ورودی تا حیاط پشتی امتداد دارد و تفکیک فضایی آن به واسطه‌ی چند درِ شیشه‌ای پاسیو که مشرف به استخری به طول 5 متر هستند، صورت پذیرفته است. برخلاف روال معمول و با هدف هرچه ساده‌تر ساختن فضای کلی چشم‌انداز داخلی خانه، طراحان، آشپزخانه‌ی کاملاً مجهز را در سطحی پایین تر از کف قرار دادند و میز غذاخوری را چنان ساختند که قابلیت فرورفتن و مخفی‌شدن در سطح کف را دارد؛ به این سان در زمان‌های مختلف شبانه‌روز و پیرو نیاز کاربر و جمعیتی که در خانه تردد می‌کنند، استفاده‌ای بهینه از فضا و امکانات موجود خواهد شد. یک گاراژ نیز درون خانه تعبیه شده که دیوارهای شیشه‌ای دارد و علاوه بر داشتن طرح بدیع و خلاقانه، نقطه‌ی قوتی در طراحی و استفاده از فضاست. به هر حال، هدف کلی و اساسی این طراحی، کاربردی‌بودن، زیبایی و پاسخگویی به نیازهای ویژه‌ی صاحب ملک و زندگی خاص وی بوده است.
این خانه در سال 2014 برنده‌ی جایزه‌ی اِیژیا پسیفیک دیزاین در بخش طراحی داخلی مسکونی و همچنین رتبه‌ی دوم جایزه‌ی اسپارک دیزاین در بخش طراحی فضا شد.

منتشر شده در : یکشنبه, 9 آگوست, 2020دسته بندی: مسکونی, مقالاتبرچسب‌ها: