روستای کیتْس شانگهای، چین
پارک یادبود ژنرال مایستِر لیوبْنو اُب ساوینی

خانـه­‌ی ساتِـن پْلِیـس
معماری از گیسو و مژگان حریری
عکّاسی از پاؤل ؤارچل، اریک لایگنل
میدتاؤن ایست، نیویورک سیتی، نیویورک، ایالات متّحد، 2008

Sutton Place Residence
Architecture by Hariri & Hariri Architecture
Photography by Paul Warchol, Eric Laignel
Midtown East, New York City, New York, USA, 2008

این خانه­‌ی 1524 متر مربّعی که در محلّه‌­ی ساتن پْلِیس نیویورک سیتی واقع شده، ترکیبی­ست از دو آپارتمان مجاور برای خانواده­‌ای که مجموعه‌­دار آثار هُنری معاصر هستند. با رشد بچّه­‌ها نیاز به فضای بیشتری به‌­وجود آمد، و به همین ترتیب مجموعه‌­ی آثار هُنری هم با گذشت زمان بزرگتر شد و برای نمایش آن‌ها به فضایی بزرگتر نیاز بود.
سازه‌­ی فعلیِ ساختمان فضاهایی باریک و طویل ایجاد کرده بود که خلق پلان جدید را مشکل­‌ساز می­‌کرد. دو آپارتمان در اتاق خانواده از طریق یک گشودگی در دیوارِ سازه‌­ایِ بتُنی به یکدیگر متّصل می‌­شوند. سپس خانه به دو قسمت تقسیم می­‌شود، نیمه­‌ی عمومی شامل اتاق‌های نشیمن و غذاخوری، آشپزخانه و توالت مخصوص خانمها است، و نیمه‌­ی خصوصی شامل چهار سوئیت اتاق خواب/ حمّام که در اطراف یک اتاق بیلیارد قرار گرفته‌­اند.
اگر از نیمه­‌ی عمومی به سمت نیمه‌­ی خصوصی حرکت کنید، متوجّه می‌­شوید که جنس کف­­پو‌ش‌ها از سنگ به چوب تیره تغییر می‌­کند؛ ولی آنچه در تمامی آپارتمان ثابت می‌ماند، حضور آثار هُنری­ست.
به لحاظ کانسپت، با کلِّ خانه به­‌مثابه یک «فضای گالریِ» بزرگ برخورد شده که دیوارهایی برای نمایش آثار هُنری دارد. نورپردازی گالری­‌مانند و فضاهای نمایشی نیز با معماری آپارتمان گره خورده است. در قسمت ورودی که مستطیل ­‌شکل است، دیواری تندیس­‌گون با پوششی از چوب تیره بازدیدکننده را در آغوش می‌­گیرد. یک نقّاشی دیواری اثر جولین اُپی (Opie) بر یکی از دیوارهای ورودی خودنمایی می­‌کند، و دیوار شیشه­‌ای نور طبیعی را به فضای ورودی می­‌آورد. استفاده از این ترکیب مواد در سرتاسر آپارتمان ادامه یافته که باعث خلق پیوستگی فضایی و ارتباط بصری می­‌شود.
مبلمان‌ها، بسیار ساده و تندیس‌­گون انتخاب شده‌­اند و برخی از آن‌ها حتّا کیفیّتی هُنری به خود می­‌گیرند. برای مثال، میز قهوه یک مکعّب شیشه­‌ای شناور است که بر یک سری چوب بازیافتی با شکلی اُرگانیک قرار گرفته که کار جان هوشمند است و اختصاصاً برای این خانه طرّاحی شده است.
چلچراغ چهاروجه‌ی طویل در اتاق غذاخوری از مجموعه­‌ی سوارُفسکی و مکمّل کابینت سفید لاک‌­الکل­‌خورده­‌ی طرّه­‌ای آشپزخانه است. چوب‌های به کار رفته در کابینت‌های آشپزخانه از زیبرا‌ؤود (چوب راه‌­راه) هستند، و یخچال و فِرهای گاز در دیواره­ای از جنس فولاد ضدّ زنگ قرار دارند. مجسّمه‌­های سفید، دیوارها و کانترهای غذاخوری را پوشانده‌­اند. اتاق خانواده حکم یک مدیا سنتر را دارد که یک پیانوی رویال کوچک نیز در آن قرار گرفته است. درست در پهلوی اتاق خانواده یک سالن خصوصی با یک میز بیلیارد در مرکز آن و آثار هُنری بر همه‌­ی دیوارهای آن دیده می­‌شود. ورود به همه‌­ی اتاق‌های خواب از طریق این سالن صورت می­‌گیرد.
و در نهایت، سوئیت اصلیْ یک فضای خواب، فضای نشیمن، و یک قسمت میز تحریر/فضای کاری را در خود جای داده است. عناصر اصلی این اتاق یک نیمکت از جنس سنگ آهک و یک میز تلویزیون است که همزمان قسمت‌های مختلف را از هم جدا و آنها را به یکدیگر متّصل می‌­کنند. حمّامِ سوئیت اصلی از سنگ آهک پوشیده شده، پلّه و دیوار ریگ‌دار و فضایی اسپا‌مانند دارد که برای آرامش، استراحت و تجدید‌قوا بسیار مناسب است.

مکان: میدتاؤن ایست، نیویورک سیتی
سایت: آپارتمانی در طبقه­‌ی چهارم
زیربنا: 1524 متر مربّع (5000 فوت مربّع)
برنامه: سه اتاق خواب، 6 حمّام، اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، آشپزخانه، اتاق خانواده/اتاق مدیا، اتاق میهمان، دو تراس
تکمیل: 2008
عکّاسی: پاؤل ؤارچل، اریک لایگنل

مدارک فنی
منتشر شده در : شنبه, 31 اکتبر, 2020دسته بندی: طراحی داخلی / مسکونیبرچسب‌ها: ,