زیورآلات نازنین کازرونیان
خانه‌ی قصر دشت، اثر علی سوداگران و نازنین کازرونیان

خانـه‌ی آخـر هفتـه، اثر علی سوداگران و نازنین کازرونیان

این خانه در شمال‌غربی شهر شیراز و در باغ‌شهرهای شهر جدید صدرا واقع شده است. مساحت زمین آن حدود 1000 متر­ مربع می‌باشد که 100 متر مربعِ آن را ساختمانی 2 طبقه اشغال کرده است.
توجه به سایت پروژه وموقعیت قرار‌گیری حجم ساختمان در بستر طرح‌، دید به محوطه و پس‌زمینه‌ی طرح و جهت نورگیری ساختمان، از اصلی‌ترین ایده‌های طراحی این خانه بوده است.
بدین جهت از حجم خالص سفید‌رنگی استفاده گردید که خود را به سمت راست زمین متمایل نموده تا حجم ویلا در انتهای زمین، نقطه‌ی پایان دید به محوطه نباشد و امتداد حرکت عناصر و سطوح خطی و فضای سبز، تا کوهی که در پس‌زمینه دیده می‌شود، ادامه یابد و به سبُک کردن حجم پروژه و سیال بودن فضا و حرکت چشم تا افق کمک نماید.
کنار رفتن ساختمان به سمت راست، موجب پدید آمدن فضایی جهت پارکینگ گردید که در تضاد با حجم سنگین ساختمان به‌وسیله‌ی یک سازه‌ای چادری پوشیده شد.
دیواره‌های شرق و غرب بسته شد تا مانع تابش مستقیم آفتاب از این وجوه شود و تنها روزنه‌هایی در آنها تعبیه گردید تا ضمن سبک کردن حجم ساختمان، هادی شعاع‌های آفتاب در ساعات مختلف روز به فضای داخل باشد و موجب تنوع رنگ و نور فضای داخلی گردد.
طبقه­ی همکف به مساحت 100 متر مربع طراحی شد که شامل نشیمن، آشپزخانه، انباری، غذاخوری و سرویس بهداشتی است. با حرکت ممتد دیواره‌ی غربی و در بر گرفتن استخر و تراس، این دو فضا به فضای داخلیِ طبقه­‌ی همکف اضافه گردید و با قرار دادن پنجره‌های بلند در نمای شمالی، سعی شد تا ارتباط استخر، تراس، فضای نشیمن و پیوستگی عملکردهای خارج و داخل ساختمان، قوی‌تر گردد.

معماری معاصر ایران :مسکونی، ویلایی، طراحی داخلی

__________________________________          

نام پروژه : خانـه‌ی آخـر هفتـه
طراحی و نظارت:
علی سوداگران
طراح داخلی: نازنین کازرونیان
اجرا: مهدی یوسفی
تاریخ طراحی: 1385
تاریخ اجرا: 1388

مدارک فنی