نقد و تحلیل ویلای خانوادگی کردان اثری از سهراب رفعت شخصی سازی، شخصیت سازی و نظریه سازی نقد هنر معماری
ایده، نقد و تحلیل خانه ی افشاریه، اثر آرتور امید آذری سندرم معماری ایرانی! نقد هنر معماری

جوابیه ی سهراب رفعت به نقد هنر معماری

جوابیه ی سهراب رفعت به نقد هنر معماری

ضمن تشکر از مجموعه‌ی محترم مجله‌ی هنر معماری بابت نقد پروژه‌ی ویلای خانوادگی کردان ، نکاتی هست که پیرو این متن باید یادآوری کنم ، اول اینکه در متن، بیان شده است که آثار پس از (خانه ای به یاد رستم ) گویای روحیات من نیستند، که البته چنین نیست، بلکه در تمامی پروژه‌ها، تا جایی که شرایط عمومی و اختصاصی بنا و جوانب مرتبط به آن اجازه می‌داده است، مانند: درخواست کارفرما، قوانین و مقررات، ارتباط فضایی، توپوگرافی، اقلیم، مکان، سایت و …، سعی شده خط و خطوط ، فرم و عملکرد با توجه به مبانی نظری و فکری بنده پیش برود و نیز برای هر بنا با توجه به کاربر آن باید شخصیت جداگانه‌ای در نظر داشت.
در مورد این موضوع که بنده عملکردگرا و بی‌تفاوت به دیگر مسائل معماری هستم نیز عرض می‌کنم که به هیچ‌ وجه چنین نیست و در واقع اینگونه است که عملکرد برای من نکته‌ی بسیار مهمی می‌باشد ولی این مهم باعث نمی شود که از مواردی مانند فرم، تناسبات، جزئیات و … عبور کنم. همیشه سعی بر این است که با مجموع عوامل شکل‌دهنده، یک معماری منطقی به روابطی مطلوب بین هسته و فرم برسم و در ضمن حفظ عملکرد، تلاش بر این بوده که از خلاقیت و نوآوری در فرم و جزئیات آن کاسته نشود. در کل، معماریِ یک بنا شامل جنبه‌های مختلفی از روابط درونی و بیرونی می‌باشد که حقیقتاً تک‌تک آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.
مقایسه ی دو ویلای کردان و فردوس جنوبی اساساً اشتباه است، چون این دو ویلا به دلیل قرار گرفتن در دو منطقه جغرافیایی و اقلیمی مختلف، از لحاظ فرم، متریال (غالب)، درون گرایی و برون گرایی متمایز هستند . و نیز دستور طرح، درخواست های کارفرما ، متراژها، هسته ی داخلی و روابط فضایی آنها تفاوت های بسیاری دارند. از نظر توپوگرافیِ زمین نیز اختلاف چشم گیری دارند به طوری که در ویلای کردان شیب تند، باعث ایجاد استراتژی طراحی خاص خودش گردید. تنها وجه تشابهی که بشود به آن اشاره کرد اشتراک فرمی شومینه و تا حدی پله ی ارتباطی همکف به اول می باشد.
در پایان از زحمات بی‌دریغ و تلاش فراوان آن مجموعه‌ی محترم جهت معرفی آثار معماری معاصر کشور، تشکر و قدر‌دانی می‌نمایم‌. جدیت و تلاش شما به منظور جمع‌آوری مطالب و نشر آن قابل تقدیر می‌باشد و آرزوی موفقیت روز افزون برایتان دارم.

سهراب رفعت
دی ماه 1394

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 28 می, 2020دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: