طرح ابریشم اثر مهندسین مشاور تجیر
ساختمان توسعه شهرداری مشهد اثر مهندسین مشاور تجیر

تالار شهر مشهد

موقعیت تالار شهر در طرح میدان

در ایدئوگرام طراحی شهری، این ساختمان در ضلع شمالی عرصه میدان شهدا و در مقابل ساختمان شهرداری قرارگرفته است . با تکمیل ساختمان‌های چهارگانه داخل میدان، فضای مدنی ایجادشده نظاره‌گر گفتمان بین ساختمان شهرداری قدیم و ساختمان شورای شهر خواهد بود.

همچنین با توجه به عدم وجود ساختمانی مستقل،کارآمد و درشان جایگاه شورای شهر برای فعالیت‌های مربوطه و همچنین عدم وجود فضای فرهنگی مختص شهرداری در شهر مشهد که به‌عنوان موزه شهرداری و تالار همایش‌های شهرداری عمل نماید، ساختمان تالار شهر به‌عنوان یک مجموعه فرهنگی اداری با کاربری‌های گوناگون طراحی و احداث گردیده است، بنابراین سعی شده تا علاوه بر دستیابی به عملکردهای موردنظر، به‌عنوان یک اثر شاخص معماری یادمانی درآید. کاربری‌های اصلی شامل فضای اداری شورای شهر، سالن همایش شهرداری، موزه و نمایشگاه شهرداری و مرکز اطلاعات شهرداری و فضای فرهنگی می‌باشد. اسکلت ساختمان بتن مسلح می‌باشد که در بخش‌های اصلی مانند دروازه مردمی و ستون‌ها و پوشش نهایی به‌صورت بتن لخت و نمایان درآمده است. این موضوع می‌تواند تأکیدی باشد بر صداقت سازه‌ای و معمارانه که درون و بیرون بنا، خود را صادقانه نمایانده و در عین زیبایی، مصالحی چون بتن را بدون هیچ پوششی به مردم می‌نمایاند.

ایده‌های اصلی در طراحی ساختمان تالار شهر

بخشی از تفکرات اولیه در طراحی مجموعه ساختمان تالار و شورای شهر و «دروازه مردم» که باهدف پررنگ نمودن حضور مردم در نظر گرفته‌شده در زیر عنوان می‌گردد:
– این ساختمان تركيبي از عملكردهاي گوناگون و پر مراجعه است و مي‌بايست ارتباطي ساده و مستقیم با استفاده‌كنندگان خود كه عموماً مردم عادي شهر هستند برقرار نمايد.
– حجم ساختمان كه با ظاهري ساده و آرام در صدر ميدان نشسته، تعامل منطقي با ساختمان روبروي خود (ساختمان شهرداري موجود) برقرار مي‌سازد و پيوندي بصري با ساختمان‌هاي تجاري طرفين ميدان به وجود آورده و به‌نوعی تعريف‌كننده فضاي انتهاي ميدان خواهد بود.

– با توجه به ساختمان حجیم و بسته شهرداری موجود، شورای شهر جدید به شکل ساختمانی دل‌باز طراحی‌شده که دارای گشودگی‏های بسیاری است و دعوت‏کننده به نظر می‏رسد. تردد مردم در محوطه‌های درون و بیرون این ساختمان به سهولت امکان‌پذیر است. حتی با ایجاد شکاف بزرگی در میانه ساختمان ارتباط شمال عرصه میدان با فضای داخل میدان میسر شده به‌نحوی‌که مردم این ساختمان را به‌عنوان یک مانع یا سد عبوری در مقابل خود نمی‌بینند.
– در مجاورت فضای داخل میدان، دروازه‏ای در نظر گرفته شد که ورودی اصلی را تشکیل می¬دهد. این دروازه « دروازه مردمی » نام نهاده شده زیرا یک رمپ با شیب ملایم از درون آن می‏گذرد که به فضای ورودی ملاقات مردمی شورای شهر در طبقه اول منتهی می‏شود.

– نکته مهم دیگر این است که دیواره‏های پایۀ دروازه با قوسی ملایم به کف میدان وصل شده و خطوط سنگی کف میدان نیز تا بخشی از دیوار ادامه یافته است. بدین ترتیب میدان که مکان گذر مردم است توسط این قوس تبدیل به دروازۀ مردمی شده است و می‏توان گفت کف زمین به‌صورت فرشی بزرگ تبدیل به ساختمان گردیده و یکپارچگی میدان و ساختمان به‌خوبی حاصل‌شده است.

– بدین ترتیب به‌عنوان یک فضای مدنی و مردمی از اولین آثار معماری در کشور خواهد بود که همچون میدان نقش‌جهان اصفهان به‌عنوان اثری ماندگار در ارج نهادن به نقش مردم در حاکمیت مطرح می‏شود.

نام پروژه : تالار شهر مشهد
اثر: مهندسین مشاور تجیر

این پروژه اثری است از مهندسین مشاور تجیر
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار تجیر در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : شنبه, 17 آگوست, 2019دسته بندی: فرهنگی هنری ورزشیبرچسب‌ها: