برج مسکونی هزار آسمان، اثر آتی زیست
ساختمان اداری – تجاری ناهید، اثر احسان مالکی، یکتا آفرین

برج مسکونی ادیب، اثر آتی‌زیست

هدف کلی در هر طراحی از نظر بصری، ایجاد تعادل، وحدت و هارمونی بین عناصر تشکیل دهنده‌ی فضا با توجه به کاربری آن می‌باشد و این مهم در طراحی فضاهای برج باغ ادیب مشهود و نمایان است.
یکی دیگر از اهداف طراحی این بنا با ساختاری هنری در ضمن بیان زیبایی شناختی، تشکیل محیطی انسان مدار و مطلوب در راستای القای حس آرامش برای استفاده‌کنندگان هنگام تعامل با محیط باغ می‌باشد.
اصول اولیه‌ی این طرح از جمله طراحی دتایل‌ها، عناصر خارجی نما و داخلی، تزئینات و طراحی خاص فضای سبز و استفاده از آب برای ایجاد دید بصری مناسب و آرامش روانشناسی فضا از موارد کیفی آن به شمار می‌روند.
ایده‌ی اولیه‌ی برج باغ ادیب برگرفته از خطوط و مبانی معماری سنتی ایرانی، شکل گرفته است. این روند با انتخاب وسواس گونه و دقیق شکل، فرم و رنگ‌ها در فضاهای داخلی، خارجی و محوطه صورت پذیرفته است. همچنین متأثر از المان‌های معماری سنتی ایرانی، از قبیل مقرنس‌های تزئینی، حجم تبدیل به فرمی سیال گشته که نورگیری و منظره‌های متفاوت و منحصر به فردی را برای استفاده‌کنندگان فراهم می‌آورد. ضمن بهره‌گیری از این المان، نما بخش غیرقابل تفکیکی از درون و جزئی از شالوده‌ی آن و به تعبیر دیگر یال بیرونی از یک ساختار به هم پیوسته می‌باشد؛ از طرفی واحدهای منفک طراحی شده در نما، بروز بیرونی از واحدهای مسکونی بوده و خوانایی فرمی را برای ساکنین فراهم می‌آورد.
فضای زندگی که در این مجموعه به وجود آمده، سرشار از حس پویایی و تحرک می‌باشد. هدف اصلی طراحی داخلی این مجموعه خلق فضایی پر نور، راحت و آرامش بخش بوده که در عین مدرن بودن حس اصالت معماری ایرانی، چشم نوازی می‌نماید.
از ویژگی‌های شاخص این طرح می‌توان به پایبندی به اصل وحدت و هماهنگی در عین تنوع در رنگ و نورپردازی اشاره نمود. همچنین در توجه به زمینه‌ی فرهنگی، معنایی و سنت‌های گذشته، فضای نیمه‌باز داخلی به نوعی یادآور بیانی مدرن از حیاط‌های مرکزی سنتی ایران است که عنصر اصلی سازماندهی سایر فضاها در اطراف‌شان می‌باشد. این امر علاوه بر یادآوری الگوهای شکلی به نوعی بازتاب الگوهای فعالیتی از گذشته نیز خواهد بود.
پروژه‌ی حاضر، در پاسخ به توجهاتی نظیر به روز بودن و در عین حال “این همانی بودن” نوعی سکوت و کسب آرامش در برابر ساختمان‌سازی‌های شهری را اختیار کرده است و سعی دارد در کنار توجه ویژه به فرمالیسم و فضای معماری، موقرانه و با صلابت، خود را از این ناهماهنگی‌ها و هیاهوها به دور داشته، آرامش را در ذهن مخاطب القاء نماید.
در طراحی نما، تلاش شده تا با به کارگیری ترکیبی ساده از فرم مکعب، بنایی با کلیت واحد ایجاد گردد. تنوع و کارکرد مصالحی همچون چوب، سنگ، کاشی فیروزه‌ای موجب می‌شود تا بنا احساس خانه‌ای با حس و حال ایرانی را برای ساکنان فراهم آورد؛ همچنین این ترکیب باعث ایجاد حس پویایی در نما گردیده و تناسبات و بافت‌های مختلف، ترکیب پیچیده‌ی فرم را هرچه بیشتر منسجم می‌سازد. چرخش فرمی در پلان و قرارگیری بازشوها و نورگیرهای سازمان یافته، موجب نفوذ گزینش یافته‌ای از نور طبیعی و افزایش کیفیت فضای داخلی می‌گردد.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
_____________________________
عملکرد:
مسکونی

__________________________________        

نام پروژه / عملکرد: برج مسکونی ادیب
شرکت/دفتر طراحی: مهندسین مشاور آتی زیست
معماران اصلی: احسان مالکی، یکتا آفرین
همکاران طراحی: لیلی بیجاری، حسن عابدی
طراحی و دکوراسیون داخلی: یکتا آفرین
نوع تأسیسات/نوع سازه: موتورخانه مرکزی + فن کویل / اسکلت فلزی (پیچ و مهره)
آدرس پروژه: امیرنیا، افخمی، بهارستان دوم
مساحت/زیر بنا: 12150 مترمربع
کارفرما: فرزین ادیب شهرکی
تاریخ شروع/تاریخ پایان ساخت: 1397- درحال ساخت
ایمیل شرکت:  ati_zist@yahoo.com
وبسایت: www.atizist.com

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 5 ژانویه, 2019دسته بندی: کانسپت, آپارتمانی, مسکونیبرچسب‌ها: , , ,