برج اداری بخارست، اثر مهندسین مشاور شارستان
مرمت و بازسازی فروشگاه عینک چـشمان، اثر امیرحسین عجمی، شهاب پیش‌گاهی، گروه معماری سام

برج بین‌الملل تهران اثر اِف. دوبوسِن و دنو

برج بین‌الملل تهران در زمینی به مساحت 30.000 متر مربع در قلب شهر و به عنوان نماد بلندمرتبه­‌سازی در کشور احداث شده و به نقاط مختلف و اصلی شهر دسترسی‌های آسانی دارد. برج، 220.000 متر مربع زیربنا، 162 متر ارتفاع و سه بال وسیعِ 56 طبقه و هم‌مرکز دارد که نسبت به‌هم 120 درجه زاویه دارند و دیوارهای باربر از جنس بتن مسلح هستند. دیوارهای فرعی عمود بر دیوارهای اصلی مذکور، مقاوم در برابر نیروهای قائم و جانبی و همراه با سقف دال ساده طراحی شده است. سه بال، B ،A و C نام دارند که به ترتیب رو به شرق، شمال و جنوب دید دارند. طراحی و بازنگری سازه و الحاقات آن با توجه به استانداردهای معتبر جهانی انجام شده و نمای زیبای سازه با لحاظ کردن مواردی نظیر فشار باد، شرایط اقلیمی، تابش آفتاب و سرعت اجرا، با متريال پیش‌ساختهی GFRC ساخته شده که به‌علت وجود شیشه و پشم‌سنگ در بتن خود، حدود یک‌دهم وزن حجمی بتن را دارد. رواقی دایرهای که دور ساختمان برج در محوطه‌ی خارجی کشیده شده، عامل ارتباطی بخشهای مختلف ورودی، محوطه و مجموعه‌های رفاهی-خدماتی‌ست.

این برج 43 واحد سوییت (42 متر مربع)، 16 واحد دوخوابه (از 168 تا 180 متر مربع)، 313 واحد سه‌خوابه (از 220 تا 306 متر مربع)، 16 واحد چهارخوابه (414 و 434 متر مربع)، 11 پنتهاؤس تریپلکس (278 تا 581 متر مربع) و 17 واحد تجاری دارد. مصالح به‌کار رفته در واحدها از کیفیت بالایی برخوردارند و در انتخاب آن‌ها فاکتورهایی مانند ایمنی، زیبایی و دوام لحاظ شده است. شیشه‌ها دوجداره و عایق صوتی-حرارتی هستند و برای حفاظت در مقابل تشعشعات خورشیدی در بین جداره‌ها از گاز آرگون استفاده شده است و پنجره‌ها در سه حالت قابل باز شدن هستند. سقف اتاقهای خواب از متريالی به نام نیپتون است که عایق صوتی و حرارتی خوبی‌ست و درضمن، دارای طرح و رنگ‌­های متنوعی میباشد. سقف کاذب کناف برای سالنها و سایر فضاها مناسب دیده شد. کف از سرامیک ایتالیایی با لمینیت اتریشی‌ست که در هر اتاق، طرح متفاوتی دارد. کاغذ دیواری از الیاف سیمانی و قابل شستشو و رنگ شدن است، ترک نمی‌خورد و نیاز به زیرسازی ندارد. شیرآلات سرویس‌ها تماماً آلمانی و لوازم برقی، ازمیان بهترین نمونه‌های فرانسوی و دارای ضریب ایمنی بالا هستند. یراق آلات هم از شرکت ایتالیایی تهیه شده و لوازم چوبی، از چوب بلوط با کیفیت عالی هستند. واحدها متناسب با متراژ خود، از دو تا پنج سرویس دستشویی و حمام دارند که یکی از سرویس‌های هر واحد، مجهز به جکوزی‌ست و تمام سرویس‌ها کابین استحمام دارند.
سیستم گرمایش، سرمایش و آب گرم از 4 چیلر جذبی تأمین میشود. تهویه از طریق چیلرهای جذبی و فنکویل‌های سقفی صورت می‌گیرد که توسط دستگاه‌های هواساز، هوای تازه را به واحدها انتقال می‌دهد. نوارهای گرمکن الکتریکی، آب گرم مصرفی را توزیع میکنند. سیستم کنترل BMS برای کنترل صرفه‌جویی در هزینه، تعمیرات و به‌روزرسانی ادوات به‌کار رفته، دارای قابلیت عیب‌یاب پیشرفته و نمایش آن بر روی کنترل مرکزی می‌باشد. از مزیتهای سیستم کنترل هوشمند برج بین‌الملل تهران میتوان به شبکه‌ی کامپیوتری داخلی ساختمان (اتِرنت)، سیستم اعلان و اطفای حریق، دوربینهای مداربسته‌ی تحت شبکه، مدیریت انرژی مصرفی و روشنایی و تهویه، سیستم امنیتی (شامل قفلهای برقی، حسگرهای حرکتی و روشنایی)، آنتن مرکزی تلویزیون، سیستم شستشوی نما، درهای ضدسرقت و قفل‌های مولتی سیستم اشاره کرد.
توزیع برق واحدها از طریق باس‌داکتهای رزینی انجام میشود که این استراتژی، خطرات مرتبط با حضور کابلهای برق را به همراه ندارد. ژنراتور قدرتمندی برق اضطراری ساختمان و فضاها، تأسیسات، آسانسور و حتا واحدها را به هنگام قطع برق تأمین میکند. 15 آسانسور مسافری پیشرفته با ظرفیت 1300 کیلوگرم و سرعت 3 متر بر ثانیه و 3 آسانسور باربر با سرعت 2 متر بر ثانیه و دارای محل تخلیه و بارگیری مجزا در این برجها نصب شده‌اند (5 آسانسور مسافربر و 1 آسانسور باربر برای هر بال). دریچه‌های مکش دود و غبار که در راهروهای برج نصب شده‌اند، مانع از تجمع آلودگی‌های احتمالی میشوند. دو پله فرار با مقاومت بالا در برابر حرارت و درهای ضربه‌ای نیز در برج ساخته شده‌اند. سازه‌ی برج در مقابل زلزله‌ای تا قدرت 5/8 ریشتر مقاومت دارد.

دو زمین تنیس و یک زمین بسکتبال در محدوده‌ی شمال‌شرقی برج و دو استخر و دو سالن بدن­‌سازی مجزا برای استفاده‌ی خانم‌ها و آقایان بین بال‌های B و C ساخته شده است. رواقی مدور که دور برج کشیده شده، محلی عالی برای پیاده‌روی است. همچنین یک زمین بازی مختص کودکان در محوطه‌ی شرقی برج طراحی شده است. سه طبقه پارکینگ برج ظرفیت پذیرش 1000 اتومبیل را دارند. 600 انبار به مساحت 6 متر مربع، وسایل غیرضروری ساکنان را نگهداری می‌کند. هر بال، یک لابی خصوصی و برج، یک لابی عمومی دارد. در طراحی مسیرهای حرکتی، به سالمندان و معلولان نیز توجه شده و مسیرهای تردد اختصاصی برای آنان ساخته شده است. همچنین یک سالن اجتماعات برای گردهمایی مدیران و ساکنان این برج در نظر گرفته شد.

به‌منظور آسایش ساکنین، یک هایپر مارکت، خدمات بانکی و رایانه‌ای، حمل‌ونقل و غیره در 17 واحد تجاری برج مستقر شده‌اند. نمای زیبا، معماری منحصربه‌فرد، نورپردازی تخصصی، رعایت ایمنی و تعبیه‌ی امکانات خدماتی و رفاهی موجب شده تا برج بین‌الملل بتواند الگوی خوبی برای ساخت‌وساز استاندارد و مطرح برای معماران و طراحان باشد.

معماری معاصر ایران :مسکونی، تجاری             

_________________________________________    

نام پروژه: برج بین‌الملل تهران
معماری: از اِف. دوبوسِن
مجری: شرکت آ.س.پ
موقعیت تهران: تهران، ایران، 1386

منتشر شده در : شنبه, 9 فوریه, 2019دسته بندی: اداری, تجاری تفریحیبرچسب‌ها: