بنای نمازخانه و اجرای مراسم مذهبی پارک کوهستانی صفه‌ی اصفهان اثر حامد فتوت
سردر اصلی پردیس بین المللی دانشگاه هنر کرج اثر مرتضی علی نیا مقدم، الیکا زارعی، مهران ازهاریان‌فر

برج های مسکونی سبز کوثر، اثر فیلیپ روو، حامد کامل‌نیا

پروژه‌ی برج‌های مسکونی سبز کوثر در شهر مشهد و در زمینی به مساحت نزدیک به یک هکتار در بلوار کوثر (جنب میدان پژوهش) واقع گردیده است. نظر به اهمیت پرداختن به انرژی‌های نو در معماری معاصر و با توجه به نیاز مبرم استفاده‌ی بهینه از انرژی در ساختمان‌سازی امروز کشورمان، این پروژه با هدف ایجاد فضایی برای زندگی و بهبود کیفیت آن از یک سو و خلق نشانه و الگویی برای آینده از سوی دیگر مطرح گردید. پروژه‌ی حاضر اولین تجربه‌ی واقعی معماری سبز در کشورمان است که در آن از انرژی‌های پاک در تمام سطوح معماری ساختمان بهره گرفته شده: پانل‌های خورشیدی، توربین باد، سیستم زمین گرمایی، استفاده از آب بازیافتی، نمای دو‌پوسته و … از نمونه‌های این موضوع هستند که برای کاهش هزینه‌های انرژی به کار گرفته شده‌اند.
علاوه بر این، ساختمان برج‌ها به مثابه یک پنجره‌ی شهری است. در این پروژه، تمامی واحدها دارای حیاط سبز قابل کشتِ مخصوص به خود هستند که به صورت مکانیزه آبیاری می شوند. بام سبز برای ساکنان و پارک خطی با مسیر دوچرخه سواری در ارتفاع، که قابل استفاده برای عموم مردم است نیز در پروژه وجود دارد. سیستم‌های هوشمند BMS برای هر واحد مسکونی، باغ زمستانی در طبقات ضلع شمالی هر دو برج و انباری در زیرزمین با دسترسی آسان از هسته‌ی میانی در هر طبقه از دیگر ویژگی‌های واحدهای مسکونی برج‌های مسکونی سبز کوثر می‌باشد. طبقات پایه‌ی برج های مسکونی سبز کوثر شامل خدماتی نظیر واحدهای تجاری (بانک، هایپرمارکت، آژانس مسافرتی، گالری هنر باغ گل و …)، مهدکودک با حیاط اختصاصی، مجموعه‌ی ورزش و تندرستی، مجموعه‌ی استخر، سونا و جکوزی، مسیر پیاده‌روی، پارک طبقاتی و باغ های موضوعی است، این در حالی است که دسترسی غیرساکنین به مجموعه های تجاری و اداری، به کلی از مسیر بخش های مسکونی مجموعه تفکیک شده است. روش‌های زیر به منظور پایداری در برج های مسکونی سبز کوثر اتخاذ شده است:
• استفاده از یک لایه‌ی فضای سبز در تراس ها و جلوگیری از ورود سر‌و‌صدا به داخل فضای زندگی همانند یک فیلتر
• افزایش تهویه‌ی طبیعی توسط کاشت درختان و فضای سبز در تراس و به حداقل رساندن میزان استفاده از سیستم تهویه
• جذب متوسط حدود 200 کیلوگرم دی‌اکسید‌کربن به صورت ماهیانه با در نظر گرفتن حدود 220 اصله درخت در تراس واحدهای مسکونی (هر درخت ماهیانه حدود 7/0 تا 1/1 کیلو‌گرم دی‌اکسید‌کربن را جذب می کند.)
• کاهش 3 درجه‌ای دمای هوا در فصول گرم با ایجاد فضای سبز در طبقات
• استفاده از درختانی که با تغییر فصل ظاهر متفاوتی به خود گرفته و در تراس ها موجب ایجاد کیفیتی متفاوت و نمایی چهار فصل می‌شوند.
• استفاده از مصالح طبیعی: مصالح سبز، رنگ های بدون ترکیبات آلی فرار، پلاستیک های قابل بازیافت، سنگ گچ های طبیعی و محصولات معدنی که در کاهش آلودگی هوای فضای داخلی سهم بسزایی دارد.
• استفاده از آب های خاکستری: آب های مصرفی در سینک ها و آب باران در لوله های جداگانه جمع آوری شده و پس از بازیافت و تصفیه، در آبیاری فضای سبز، شست وشوی محوطه و فلاش تانک ها مورد استفاده قرار می گیرند.
• تولید بیش از 20 درصد برق مصرفی توسط نیروگاه موجود در پروژه
• تأمین بیش از 40 درصد آب گرم مصرفی توسط انرژی خورشیدی و صفحات خورشیدی روی بام
• استفاده از دو توربین بادی برای تأمین روشنایی نما و پارک خطی
• استفاده از چراغ های سولار در محوطه برای به دست آوردن انرژی روشنایی بدون پرداخت هزینه
• استفاده از نمای دو پوسته (لوورهای متحرک) جهت حبس گرما در زمستان، کنترل تابش ها در تابستان و جلوگیری از ورود بادهای غالب منطقه در طبقات بالایی برج

معماری معاصر ایران :مسکونی، درمانی و خدمات پزشکی

________________________________________________            

نام پروژه: برج های مسکونی سبز کوثر
طراحان: فیلیپ روو، حامد کامل‌نیا
گروه طراحی: مشاور ACT فرانسه، مهندسین مشاور سازآب شرق
محل پروژه: مشهد، بلوار وکیل‌آباد
سطح زیربنا: 70000 متر‌مربع
تاریخ طراحی: از 1392 تا کنون
تاریخ طراحی داخلی بنا: از 1394 تا کنون
پست الکترونیکی: KCW.GROUP@YAHOO.COM
سایت: WWW.HAMED-KAMELNIA.COM

مدارک فنی


منتشر شده در : دوشنبه, 21 ژانویه, 2019دسته بندی: مسکونی, آپارتمانی, کانسپتبرچسب‌ها: , ,