باشگاه ورزشی R8، اثر سهراب رفعت
رستوران‌های زنجیره‌ای شیلا، شعبات تیراژه و نیاوران اثر محمد کانی‌سواران

بازسازی فضای داخلی آتلیه‌ی سبز 9، اثر حامد کامل‌نیا

ایده‌ی طراحی

زمانی که این پروژه به ما تحویل داده شد، پیش‌تر مقرر بود که به عنوان یک رستوران در آخرین طبقه از یک ساختمان 9 طبقه‌ی اداری‌ـ‌تجاری مورد استفاده قرار گیرد. اسکلت، ستون‌ها و سقف به طور کامل اجرا شده بودند و بسیاری از واحدهای طبقات اول تا هفتم به مرحله‌ی بهره‌بردای رسیده بود. با توجه به خواست کارفرمای ما که انتقال دفتر یک شرکت مشاور ساختمانی به این مکان بود. برنامه‌ی پروژه به صورت «تغییر در وضعیت موجود طبقه‌ی نهم و تبدیل فضای طراحی شده برای یک رستوران به یک دفتر مهندسی و آتلیه‌ی طراحی معماری» تبیین گردید.

از آنجا که کارفرما، مشاوره‌ی ساخت و طراحی ساختمان های مسکونی و به ویژه ساختمان هایی با رویکرد استفاده از طبیعت در ساختمان بود، سعی بر آن شد که ضمن ایجاد یک دفتر کار مناسب، به حال‌و‌هوای این دیدگاه نیز نزدیک گردیم.

تحلیل سایت

این ساختمان تجاری‌ـ‌اداری 9 طبقه، در یکی از پر‌تردد‌ترین و اصلی ترین مناطق شهر مشهد واقع شده است. این ساختمان در میدان جانباز و در کنار انبوه ساختمان های بلند مجاورش، مجموعه‌ای از دفاتر و مراکز اداری و تجاری را در خود جای داده‌اند. ما در این پروژه، با دو موضوع مهم روبرو بودیم: اول، ایجاد یک دفتر کار مناسب با خواسته های شرکت مشاور و متناسب با نگاه آن‌ها و دیگر، عدم تکرار تجربه‌ی انبوه ساختمان های اداری مجاور که عمدتاً ساختاری مشابه داشتند.

این فضاها، محیط هایی سرشار از کار و فعالیت و استرس هستند که افراد، بخش زیادی از زندگی خود را هر روز در آنجا صرف می کنند. غالباً در طراحی آنها توجه بسیار زیادی به کارکرد می شود تا کاربر و آرامش محیط، لذا عموماً فضاهای کاری خستگی آور و بعضاً غیر‌قابل تحمل ایجاد می شود که می تواند در کارایی افراد نیز بسیار مؤثر باشد.

یافتن پاسخی مناسب برای یک کلیشه

تجربه‌ی غالب فضاهای تجاری‌ـ‌اداری همجوار نیز، مجموعه هایی گره خورده در چهارچوب های کلیشه‌ای و غالباً فضاهای خشک و بی روح را در ذهن می آورد. آنچه در این پروژه مد نظر بوده است، یافتن پاسخی مناسب و فضایی با مختصات متفاوت با فضاهای اداری و کلیشه ای همیشگی بوده است.

نور

در خصوص این پروژه، با یک طبقه از یک ساختمان بلند مواجه بودیم که از دو جبهه‌ی شمال‌شرقی و جنوب‌غربی، امکان نورگیری داشت، ولی به دلیل فاصله‌ی زیاد، امکان دریافت نور در تمام پروژه میسر نبود و همچنین ارتباط با یک تراس، که در واقع بیشتر در ارتباط با اتاق تأسیسات اصلی ساختمان بود. با توجه به اینکه این فضا در بالاترین طبقه‌ی ساختمان واقع شده بود، قسمتی از سقف که امکان سازه ای برای آن فراهم بود، برداشته شد تا نور بتواند به قلب فضا نفوذ کند، در نتیجه با توجه به عمق زیاد این واحد که نور به تمام بخش ها نمی رسید، امکان رسیدن نور به تمام واحد میسر شد.

فضای گفت‌وگو و نشیمن کاری

همچنین با در نظر گرفتن بخشی از مقطع طولی این واحد، امکان شاخص شدن فضای گفت‌وگو و نشیمن کاری که یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها بود، فراهم گردید تا بتواند ضمن اشراف بر محیط، با تراس، نور‌گیر و فضای سبزِ ایجاد شده در داخل نیز در ارتباط مستقیم بصری قرار گیرد. نشیمن که بر‌گرفته از الگوی خانه های سنتی ایران است، در قلب فضای کار و در ارتباط مستقیم با آب و درخت قرار گرفته است. ایجاد این نشیمن در مرکز یک فضای اداری، فرصت تلفیق کار و زندگی را برای کاربر به وجود می‌آورد.

ایده هایی از معماری گذشته‌ی ایران

ایده های معماری گذشته‌ی ایران مانند قاب در قاب، انعکاس، بازی نور و سایه، طبیعت (آب و درخت)، شفافیت، رنگ‌بندی و پویایی، با ترجمان مدرن و در کنار استفاده از انرژی های نو در این مکان مورد توجه بوده است. چمن و درخت فضای سبز نشیمن، با توجه به ویژگی های گیاهان آپارتمانی و با سیستم هوشمند آبیاری در نظر گرفته شده است.

ویژگی نشیمن سبز

ایجاد یک نشیمن سبز در قلب یک فضای اداری برای ما دو ویژگی داشت: اول شبیه سازی کیفیت های فضایی با کاربست عناصری مانند فضای سبز، آب، نور و … برای احیای آرامش گمشده در محیط های کاری امروزه و دیگری ایجاد مکانی برای نشستن، گفت‌و‌گو و بالا بردن تعاملات جمعی (کارفرما و مشاور و یا اعضای دفتر با یکدیگر). تراس نیز که فضایی جهت ارتباط با اتاق تأسیسات اصلی ساختمان بود، به حیاط کاری تبدیل شد تا ضمناً بتواند به دید مناسب از داخل به بیرون و بالعکس نیز کمک کند.

طراحی تراس

تراس در ارتفاع بر مبنای اصول طراحی بام سبز اجرا شده است. وجود آب و گیاه و ایجاد شرایط مطلوب آب‌و‌هوایی و نیز منظر زیبا، لذت استفاده از این فضا را در بیشتر ایام سال فراهم می کند. در باغچه های تراس سبز، سبزیجات، گل های فصلی و درخت کاشته شده که علاوه بر ایجاد محیطی سبز، مورد استفاده‌ی کارکنان نیز هست.

نورپردازی تراس با چراغ های فتوولتائیک و استفاده از انرژی خورشیدی صورت می گیرد. ایجاد نور و شفافیت در تمامی فضاها، استفاده از رنگ و تنوع فضایی و … از دیگر اهداف مهم ما در این طرح می باشد. ارتقای کیفیت محیط سالم و سبز با استفاده از مصالح سبز، مانند کفپوش‌های چوبی، صفحات کورین، چوب بامبو، سنگ‌های دکوتن و رنگ های با VOC پایین، همچنین استفاده از رنگ های سفید، سبز و نارنجی، در راستای افزایش تنوع بصری برای کارکنان مورد توجه قرار گرفته است.

معماری معاصر ایران : طراحی طراحی داخلی

_________________________________________            

گروه معماری: دفتر معماری KCW
محل پروژه: مشهد، بلوار جانباز، جنب پروما، ساختمان اداری تجاری نیکا، طبقه‌ی نهم
سطح زیر‌بنا: 500 متر‌مربع
تاریخ شروع پروژه: دی ماه 1393
تاریخ اتمام پروژه: خرداد ماه 1394
پست الکترونیک: kcw.group@yahoo.com
سایت: hamed-kamelnia.com

این پروژه اثری است از حامد کامل‌نیا
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار حامد کامل‌نیا در دانشنامه کلیک کنید.